Author Topic: nieuwe/gereviseerde/zwaardere motor inbouwen?  (Read 11161 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

rgeensen

• Guest
nieuwe/gereviseerde/zwaardere motor inbouwen?
« on: 23 September, 2011, 13:15:18 »
Hallo,

Ik ben zelf niet echt technisch. Wellicht heeft iemand hier goed advies.
Ik vaar in een Contest 34. deze heeft nu een oude Volvo Penta MD11 24 pk aan boord uit 1977. Nu komt er wat onderhoud aan de motor. de steunen moeten worden vervangen en ik heb een klein olielek tussen de motor en de keerkoppeling. Als ik deze zaken wil verhelpen kom ik snel op €2.000,- aan kosten. Dat vind ik een beetje zonde voor zo'n oude motor.
de 24 pk is voor de C 34 ook niet echt ruim bemeten.

Nu overweeg ik een zwaardere motor te laten inbouwen, bv een Volvo Penta MD 17 36pk. Dit zou dan een oude gebruikte motor zijn.
Wellicht is een gereviseerde MD11 een betere keus, maar blijven onderdelen leverbaar?

Wie heeft hier ervaring mee?

Kan een grotere motor in de C 34 worden ingebouwd? Of is de boot indertijd ontworpen en ingetimmerd met een MD11 in gedachten?

Alle tips zijn welkom.

Ruud

Offline BJ

• Administrator
  • Hero Member
    • BJSoft
Re: nieuwe/gereviseerde/zwaardere motor inbouwen?
« Reply #1 on: 23 September, 2011, 13:58:10 »
Fysiek gezien is de MD11 al een grote motor, als je die vergelijkt met 'moderne' typen van Sole, Vetus, Craftsman of BetaMarine dan zie je dat wel. De MD17 is nog een stukje groter en ik vraag me af of je in het machineruim voldoende plaats hebt maar dat zul je moeten nameten Daarnaast moet je ook rekening houden met meer gewicht en de bijkomende gevolgen.
De MD11C en D zijn tot in de jaren '80 van de vorige eeuw gebouwd, onderdelen zullen voorlopig nog wel verkrijgbaar zijn. Ook voor de voorlopers van die motoren, de MD1 t/m 3 zijn de belangrijkste spareparts nog gewoon verkrijgbaar al zal je ze wel via het internet uit het buitenland moeten laten komen.
Je zou ook eens kunnen kijken naar een MD2003, 28pk indirect ingespoten drie cylinder en wat compacter. Voor een volledige revisie van een MD11 moet je toch rekenen op een 5000 euro en dan komt een nieuwe wel weer erg dichtbij. Tja... .dilemma's ....   ;)

[edit]  Nou lees ik net in een ander topic dat de C34 blijkbaar ook is geleverd met een MD3b en die is even groot als een MD17C/D. Daarmee is de vraag over ruimte beantwoord lijkt mij.
« Last Edit: 23 September, 2011, 14:01:26 by BJ »

rgeensen

• Guest
« Reply #2 on: 23 September, 2011, 15:17:42 »
ah je lijkt er veel verstand van te hebben.
Welke invloed zal 100kg meer hebben op een C34 van 7400kg leeg gewicht?
Is dat echt merkbaar denk je?

Als een MD11 gereviseerd is, is die dan echt weer jaren goed te gebruiken? Bij Eerland in Harderwijk willen ze er een inzetten, dus inclusief man uren voor 3.000-3.500 Euro. Dan moet ik wel mijn eigen motor inleveren. Maar dan hoef ik tov de kosten die ik nu aan mijn huidige MD11 zou moeten maken (2000 Euro) slechts weinig bij te betalen.

Offline BJ

• Administrator
  • Hero Member
    • BJSoft
« Reply #3 on: 23 September, 2011, 16:51:09 »
Verstand? Neu, maar ik kan wel goed doen alsof    ;)

Ik denk dat het gewichtsverschil niet zoveel invloed zal hebben maar je kan het simpel uittesten door een paar mensen in de kuip te zetten en even naar de waterlijn te kijken. En als het inderdaad klopt dat de C34 van origine met een MF3b is geleverd dan kom je hiermee weer een beetje op het oorsponkelijke gewicht.

Wat betreft een gereviseerde motor blijft het altijd een beetje moeilijk. De voorstanders zeggen dat 'ie dan weer jaren meegaat, de tegenstanders zeggen dat het nog steeds een oude motor is, al dan niet voorzien van nieuwe onderdelen.  Ook hoor je wel eens mensen zeggen dat een nieuwe motor ook een modern ontwerp is maar het hele segment <40pk is nog altijd gebaseerd op het indirect ingespoten mechanisme uit de jaren '50.
Bij een revisie is het heel belangrijk dat je vooraf afspraken maakt over datgene wat wordt uitgevoerd. Het vervangen van pakkingen, filters en zuigerveren is ook niet echt een revisie te noemen, dat is meer een grote beurt. Bij een revisie gaat een motot volledig uit elkaar en wordt alles teruggebracht naar de fabrieksspecs. Daar gaat een hoop tijd in zitten en dat maakt het dan ook vaak dermate duur dat het economisch gewoon niet meer rendabel is.  Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar de aangeboden motor die Eerland voor je heeft en wat daar allemaal an gedaan is. Want een goed gereviseerde MD11 incl. plaatsen voor 3.500 euro dat wil ik ook wel.

Offline GANNET II

• Sr. Member
    • groenehartparticipaties
« Reply #4 on: 23 September, 2011, 21:04:32 »
Recentelijk heb ik een probleem gehad met een MD3B aan boord van mijn Contest 34 uit 1977. Ooit uitgerust, vanaf de werf met een MD17C, maar in de loop der jaren kennelijk door een ouder model vervangen. Voor de MD3B heeft Volvo geen of onvoldoende onderdelen. De revisiebedrijven bij mij in de buurt, Haringvliet, gooien de MD3B serie letterlijk bij het oud ijzer. Het schijnt (wie kan het staven?) dat Volvo na 20 jaar na einde serie, geen onderdelen meer produceert.

MD17 C/D kom je tegen. Als gezegd, indertijd door Contest standaard(?) ingebouwd. Inruilmotoren kom je tegen, echte revisiemotoren al gauw duurder dan nieuwe Chinese en in de buurt van Mitshibisu. Enige voordeel zijn passende funderingen.

Ik wens je veel wijsheid toe in de duistere wereld van revisie en nieuwbouw.

groet,
Solent

rgeensen

• Guest
« Reply #5 on: 26 September, 2011, 23:12:35 »
heren,

Dank voor de inzichten en de bemoedigende woorden  :)
ben er nog niet helemaal uit, maar misschien ga ik zelf eens avonturen en mijn oude MD11 er zelf uithalen, de lekkende pakking vervangen en nieuwe motorsteunen plaatsen. Alles onder het mom van: Als de MD11 het niet overleefd is een nieuwe motor zo gekocht.
Hoe moeilijk kan het nou helemaal zijn....

Offline BJ

• Administrator
  • Hero Member
    • BJSoft
« Reply #6 on: 27 September, 2011, 12:00:20 »
Het is idd niet moeilijk als je maar even goed oplet bij het uitlijnen van de motor als je deze weer op zijn plek zet.

rgeensen

• Guest
« Reply #7 on: 29 September, 2011, 12:16:05 »
heb je nog tips voor het uitlijnen, dat leek me inderdaad het lastigste onderdeel.
denk je daarnaast dat een MD11 er met 2 man uit te tillen is?

Offline BJ

• Administrator
  • Hero Member
    • BJSoft
« Reply #8 on: 29 September, 2011, 13:15:27 »
Om uit te lijnen moet je pasflenzen hebben anders gaat het niet goed lukken. De maximaal toegestane afwijking is erg klein tenzij je een homokineet (AquaDrive, Pythodrive Scatra etc.) hebt. De Bullflex en Uniflex koppelingen kunnen, uit mijn hoofd, maximaal drie graden verschil aan en daar zit je snel op. Misschien slim om dat uit te besteden?

En uiteraard kan je een MD11 met twee man tillen.... als ze sterk genoeg zijn...  ;)

v.brutel

• Guest
« Reply #9 on: 04 June, 2012, 14:41:19 »
heb je nog tips voor het uitlijnen, dat leek me inderdaad het lastigste onderdeel.
denk je daarnaast dat een MD11 er met 2 man uit te tillen is?

Motor er ff uitpakken met een kraan of loopcat. Met de hand gaat echt niet lukken!