Afgelopen vakantie weer meegemaakt en dan knagen er bij mij in de kuip toch een paar vraagjes. Wie helpt?
Bij varen op de moter (MD2b in een 31HT) met veel golven en wind tegen (hakken dus..., ja, soms is het niet anders) en dus veel weerstand hoor ik bij het duiken in de golf en er weer uitkomend een "gierend" geluid en valt de snelheid terug naar 2-3 kn (ipv de normale 5.3 bij 1800 toeren). Vervolgens heeft ie best wat tijd nodig om weer snelheid te maken, ja, tot de volgende golf die op de Noordzee nooit ver is.
Het geluid lijkt mij dat dit veroorzaakt wordt door de cavitatie is van/rondom de schroef. Is dat zo?
De moter lijkt in ieder geval er best wel een uitdaging aan te hebben, ik zie in ieder geval meer olieverbruik. Maar, is het ook slecht voor de moter?? Wellicht dat de compressie van het ouwe beestje te laag is en de moter te weinig PK's levert daardoor? Tijd voor revisie?
Een vraagje wat toen opkwam was of er een soort koppelingsplaat in de keerkoppeling zit die kan gaan slippen of die versleten kan zijn?? Ik haal het niet zo 1-2-3 uit de technische handleidingen, workshops, e.d. Wie weet dit?
1800 toeren is het toerental waar ik meestal op vaar, en een enkele keer 2000 toeren, eigenlijk nooit harder (volgens mij ligt top van MD2B bij de 2300 toeren). Is dat "normaal" of ben ik "te voorzichtig/zuinig/..."?