Ik heb 4 jaar geleden de vetkoordjes vervangen van mijn schroefas,
En die is nog steeds dicht, zelfs na al die tijd in het water, en ik heb maar een keer de flens een beetje aangedraaid.
Maar voor ik dat bij mijn bootje deed heb ik een aantal hogedruk pompen op dezelfde manier behandeld.
Bij mijn weten is het een eenvoudig systeem, als je op een paar dingen let:
De pakkingkoord is vierkant en moet de juiste maat hebben, er is met stapjes van 1 mm vanalles te krijgen.
Eerst leg je het koord om de as, en snijd je met een scherp mes de uiteinden onder 45graden af zodat het koord als een ringetje om de as ligt, waarbij de uiteinden sluitend tegen elkaar liggen. Dat moet heel netjes. Een mm te lang of te kort kan al problemen geven.
Heb je genoeg van die ringetjes (de bus moet zo vol dat de moer om alles aan te drukken nog genoeg schroefdraad heeft) dan smeer je alles in met een heleboel vet. De as, de koker, en alle koordjes. Gebruik je niet genoeg vet, of draai je alles meteen te strak aan, dan verbrand het koord, en gaat het lekken. Aandraaien helpt dan ook niet meer.
Als je de juiste maat hebt gaat het koord met wat moeite in de bus. je moet het behoorlijk aanduwen, en opletten dat het niet draaid, rolt of stukgaat. Als je de ringetjes juist in de bus duwt liggen ze allemaal netjes recht tegen elkaar, met de lassen om en om tegenover elkaar. (1e boven, 2e onder. Of 1e rechts, 2e links.

)
Bus vol, dan de moer erop, en maximaal handvast aandraaien. Een keertje de halve vetpot doordraaien (ja toemaar, niet te weinig smeren. De hele mag van mij ook) En dan moet het al dicht zijn. Was het bij mijn boot wel. Tijdens het varen lekt de bus nooit. Zelfs geen druppels.
Als je dan gaat varen mag de as niet warm worden. Dat betekend namelijk dat je de bus al te strak hebt aangedraaid.
De eerste pomp die ik zo reviseerde was na 2 dagen alweer terug. Ik had de flens namelijk stevig aangedraaid en zuinig gesmeerd. 20 bar is heel wat dacht ik. De ringen waren allemaal zwart van binnen en vielen bijna als poeder uit elkaar met demonteren.