Beste Max,
Sinds 2003 hebben wij kunststoftanks. Nooit meer (of bijne geen) condens in de tank gehad.
Tank is ook nog eens rondom in PURschuim gevat, dus extra geïsoleerd. Verder hebben we 2 leidingsystemen. Beide hebben een SEPAR middelgroffilter met waterafscheider en net voor de motor een fijnfilter. (daar komen beide leidingen op uit, dus maar één fijnfilter) Tussen beide systemen zit een brandstofkraantje van een bromfiets met 3 weg aansluitingen. links is tank 1, rechts is tank2, midden is dicht. In onze kunststoftank zitten 3 slingerschotten. op het laagste punt een aftapkraantje. Via de bovenzijde is het laagste punt bereikbaar door de tankmetersensor er uit te nemen. Zit er rommel in (bij jaarlijkse inspectie) dan is dit met en vacuumoliepomje weg te zuigen. Uiteraard moet je dan liefst en iets dikkere slang op je pomp zetten om verstoppen te voorkomen. Verder adviseer ik je eens per 3-4 jaar de tank schoon te maken. Eerst zo leeg mogeljk varen, dan de laatste 15 liter wegpompen. Tank met Solu-ontvetter (te koop bij automaterialenhandel) 1:3 met water = 2 liter solu en 6 liter (warm) water vullen, goed omschudden even een uur laten staan, wer schudden (totaal 3-4 keer), leegmaken en naspoelen met warm water. (goed naspoelen!) Vervolgens laat je de tank zo goed mogelijk uitlekken en laat hem op een warme plaats thuis staan tot hij helemaal droog is voor je weer monteert. (sommige mensen hangen er een föhn voor; ik zou dat zelf niet doen. Toevoegingen geloof ik niet zo in. Je haalt de troep er niet me uit de inhoud, maar lost dat op en uiteindelijk komt het toch in je motor.... Hoe dan ook, tot heden noit problemen gehad. Laatste tip: tank bij vorkeur met jerrycans bij een drukke wegpomp. Daar is de diesel in elk geval veel verser dan bij pompen aan het waer met weinig omzet. (en goedkoper!) Met de "Nieuwe Diesel" (biodiesel) hebben we nog weinig ervaring overigens, maar ik denk dat het wel mee zal vallen.
Gr. Eric.
C35/37 "Paperino"