Inmiddels (2 jaar later) het lager toch vervangen. De stuurkolom trilde te veel.
Ik zag er tegenop, maar nadat ik bij Dick Zaal de tekening had opgehaald, en met advies van hem heb ik me er toe aangezet. Een handige vriend is wel noodzakelijk.
Met
Werkwijze:
-Schroef eraf gehaald met pullytrekker. (Let op borgschroef) Eerst warmgestookt, want hij ging niet.
-Waterkering (gland in motorruim) losgeschroefd. Dit lager was gelukkig nog goed.
-Koppeling bij motor los geschroefd. Deze kon ik er niet af krijgen, waardoor de as niet onder de motor door eruit kon worden gehaald. Toen in de motorruimte maar een stuk as met koppeling er nog aan eraf geslepen. De rest van de as zover mogelijk naar het roer toe geschoven en van achteren steeds een stuk as (30cm) afgeslepen. (met koppeling eraan) in motorruim afgeslepen. Stuk as met koppeling met geweld in werkbank met moker eruit getikt.
De as was terplaatse van het achterlager ook behoorlijk ingesleten. Dus die was ook aan vervanging toe.
-Bronzen water gesmeerd lager axiaal in gezaagd met reciprokezaag (100mm). Met kleine scherpe bijtel bij de zaagsnede de bronzen bus naar binnen getikt. Lager eruit getrokken. Lagerhuis schoongemaakt. Lastig karwei.
-Nieuwe lager erin getikt, met hamer op hardhout.
-Motor omhoog op blokken. Portaal voor en achter motor gemaakt. Moter in touwstrop aan portalen gehangen op hoogte.
-Nieuwe as wat ingevet met zuurvrije vaseline en onder motor doorgeschoven. Het conische eind bij de schroef was niet standaard. Dus heb ik de schroef met opgegeven aslengte naar de leverancier opgestuurd.
-Motor op fundatie laten zakken met de touwen. Handig die portalen.
-Nieuwe ringen (4x) vetkoord (8mm) in gland gedrukt. Strookjes vetkoord op as gewikkeld en schuin afgesneden om iets overlap te krijgen. Glandflens over as geschoven voordat koppeling geplaatst werd.
-Koppeling op nieuwe as pas gemaakt totdat hij halverwege wat zwaarder ging. Dit omdat ik weinig ruimte in het motorruim had om de koppeling daar op de as aan te tikken. Dit gaat tamelijk zwaar. Warmstoken kan ook niet want er zit rubber in.
De as met koppeling en al onder de motor doorschuiven was ook geen optie omdat de motor niet hoger kon.
-Koppeling op as geschoven. Laatste stuk ging niet meer. Toen de koppeling met half ingeschoven as tegen keerkoppeling in centreerring gedrukt en achter bij de schroef met hardhout en hamer aangetikt.
Koppeling vastgeschroefd.
-Schroef weer op as gekrompen. Schroefmoer aangedraaid en geborgd. Overgang schroefashuis en romp aangesmeerd met Sykaflex.
-Bij het aandrukken van de koppeling op de centreerring merkte ik dat het niet helemaal zuiver ging. De motor was in 27 jaar wat naar beneden gezakt. Daarop de fundatiemoeren net zoveel omhoog geschroefd totdat de centreerring en koppeling in een lijn lagen. Hij schoof er nu glad overheen.
-Motor vastgezet en weer geconroleerd of koppeling nog glad over de centreerring gleed. Dit was niet het geval.
Moeren weer los geschroefd en fundatie moeren iets omhoog gedraaid. Motor weer vastgezet en weer gecontroleerd. Het paste perfect. Met een micrometer de koppeling uitgeklokt. Er zat nu tijdens het ronddraaien van de as nog maar 0,1 mm speling in. Dit is prima.
-Koppeling vastgebout aan keerkoppeling.
Al met al een lastig karwei dat je absoluut niet alleen kunt. Als je het zelf kunt bespaart je het veel geld.
De trillingen zijn verdwenen en de motor loopt rustiger. Blij dat ik het toch gedaan heb.
Ik denk dat ik de uitlijning van de koppeling op de centreerring over een paar jaar maar weer eens controleer.
Het zakken van de motor (vooral bij nieuwe boten) is mede de oorzaak geweest dat het lager en de as uitgesleten zijn.
Ook hier geldt voorkomen is beter dan verhelpen. Pfff...
Henk Derickx