Author Topic: schroefas er uit gelopen. Tips?  (Read 4579 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline pieter2

• Hero Member
schroefas er uit gelopen. Tips?
« on: 27 August, 2009, 02:41:00 »
Na vele maanden van constateren van een 'gierend' geluid met name bij hoge toerentallen en tegenwind is uiteindelijk (vlak voor de haven) mijn schroefas uit de Yanmar 2GM20G geschoten.
Nu begrijp ik dus ook waar dat geluid vandaan kwam. Ik dacht eerst aan versleten lagers oid, maar blijkbaar zat er iets los tussen as en keerkoppeling.
Hebben jullie zo iets wel eerder gezien / meegemaakt? Waardoor komt zo''n as los?
Het onderhoudsbedrijf zal dit oplossen hoop ik, maar moet ik van de gelegenheid gebruik maken om zaken te vernieuwen? Ik denk bijv aan de volvo seal, de as zelf, lagers, schroef, etc.

Mijn moter is van 1996. De boot, contest 29 van 1974.
Contest 29

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
Re:schroefas er uit gelopen. Tips?
« Reply #1 on: 27 August, 2009, 20:55:44 »
Pieter,

De Volvo-seal moet normaal minimaal 7 jaar mee gaan. (sommige verzekeringen vereisen vervangen vóór het 8e seizoen) In de praktijk gaan ze vrijwel nooit stuk, tenzij ze bij montage of demontage beschadigd worden en ook als er te weinig vet in zit. (1x per jaar met Volvo vet bijvullen!) Een laatste extra slijtage mogelijkheid treed op als je weer te water gaat en vergeet de sok te ontluchten. Hij draait dan "droog" en wordt te warm.

Dus, als de sok niet lekt, er (binnenin!) onbeschadigd uit ziet en nog geen 8 jaar is, gewoon weer monteren. Bij twijffel vervangen! Hetzelfde geldt voor schroef, schroefas en watergesmeerde lagers. Met andere woorden: goed bekijken en nauwkeurig de speling vaststellen. Is die (te) groot, vervangen!

Overigens zou ik alles dan tegelijk vervangen. (m.u.v. de schroef als die niet uit balans is; is dat wel zo dan kun je die bij een schroevenhandel laten uitbalanceren of richten)

Met vr. gr. Eric

C35/37 "Paperino"