Goedenavond allen,
Niet een specifiek Contest probleem maar toch....
Vandaag voor mijn grote oversteek met Hemelvaart toch maar even mijn brandstoffilters gaan vervangen, en wat bleek.....
helemaal vol met een soort doorzichtige haargel (betere omschrijving weet ik niet)
In de waterafscheider (glazen bakje onder het filter) was niet vreemds te zien , maar het groffilter cav 296, het filterje op het opvoerpompje (Volvo penta MD11C) en het fijnfilter (papieren insert) op de motor zaten helemaal stampvol met een soort dunne doorzichtige gel.
Vond het eigenlijk een wonder dat de motor hier nog op draaide, hij starte na de winterstop weliswaar heel erg beroerd en reageerde eerst niet op de gashandle maar na een paar keer flink gassen ging dat weer en hebben we toch al 5uur geprutteld dit jaar.
Ook een paar liter uit de RVS brandstoftank afgetapt via de brandstofleiding (naar het groffilter) en de eerste twee liter had ook wat gelvlokken, daarna was het redelijk schoon (wel wat zwarte pitjes, zijn dat die beestjes? en is die gel hun poep??).
Mijn brandstofleiding komt via een kraan aan de onderkant uit de 80 l tank en er is geen mangat of waterzak aanwezig op/onder de tank.
Ik gebruik altijd starbrite biodiesel bij het tanken, dus blijkbaar zijn die beestjes resistent geworden of ben ik vorig jaar een keer slordig geweest? of heb ik gewoon teveel gezeild en te weinig geprutteld ??
Uiteraard heb ik alle filters vervangen (wat een pokke klus) en heb er nu een behoorlijke overdosis starbrite biodiesel in de tank bijgedaan en ga via de vulopening morgen nog vier liter van de bodem afzuigen, voor tank uitbouwen en kompleet spoelen etc. heb ik ivm Hemelvaart geen tijd, daarbij weet ik niet waar ik met 30 l vervuilde diesel heen zou moeten.
Iemand nog zinvolle tips of aanvulling om deze ellende te voorkomen of te verhelpen?

Voor de volledigheid, mijn motor heeft geen retour dieselleiding, die loopt namelijk terug naar de uitgang van mijn fijnfilter op de motor hetgeen bij de MD11C standaard schijnt te zijn.
tot slot kun je deze verhalen beter van een ander lezen dan dat je er zelf mee te maken hebt

wat een gepruts en wat stinkt die diesel allemachtig.
Groet,
Niels