Author Topic: vallen vervangen.  (Read 1897 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
vallen vervangen.
« on: 14 February, 2011, 14:29:20 »
Na een bezoek gistermiddag aan mijn in december gekochte Contest 31HT bleek dat meerdere vallen in de mast in stukken er aan hingen..
Dit noodzaakt mij om het hele vallen plan maar eens te gaan vervangen.
Nu is mijn vraag:
Welke soort vallen zijn prijs/technisch een goede keuze?

Ik praat dan in ieder geval over de volgende vallen.

* Grootzeil val
* Genua val
* ATS / zeilhoes val
* Kotter val
Groeten George
« Last Edit: 14 February, 2011, 16:14:36 by koentje63 »
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Valentine

  • Guest
Re: vallen vervangen.
« Reply #1 on: 14 February, 2011, 18:35:19 »
Ik zou voor vallen waar zeilen aan hangen echt in Dyneema investeren. Is wel duurder, maar de zeilen blijven, eens gehijst, waar ze moeten omdat eer helemal geen rek in dyneema zit. Als de vallen in en stopper gaan, wel zien, dat het mantelmateriaal daarin goed houd. Anders heb je geen rek in het val zelf maar wel in de stopper, so to say.

Groetjes

Alex

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 512
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: vallen vervangen.
« Reply #2 on: 14 February, 2011, 22:15:09 »
Alex,

dat is waar, maar het kost wel 3x meer dan gewone vallen. De vraag is dan ook of dat deze investering rendeert, zeker op een toerjacht....

Groeten, Eric

C35/37 "Paperino"

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 256
    • Sailing Camelot website
Re: vallen vervangen.
« Reply #3 on: 14 February, 2011, 23:19:50 »
George,

Afgelopen oktober nog stagen laten vervangen en de vallen van de voorzeilen. Ik had de keuze tussen Dyneema, Marlow braid of een mooie kwaliteit double braid. Uiteindelijk voor double braid gegaan. Pirma spul en heeft het uitstekend gedaan. Met een setje toerzeilen ben je volgens mij uitstekend bediend met double braid. Voor schoten is Marlow braid fijner voor de handjes.

De vorige eigenaar had de grootzeilval een jaar of twee/drie daarvoor vervangen. Deze zag er nog prima uit en was technisch gesproken ook smetteloos. Volgens mij is het op een toerschip belangrijker om ganghbare materialen te gebruiken die je overal kunt vervangen en bewerken. Ik zou Dyneema pas kopen als ik het kan splitsen ofwel aan een shackle kan knopen. Uiteraard graag oude val mee als reserve (eerst even wassen met wasverzachter) en meteen een haal-lijntje door de mast rijgen.

Groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 979
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: vallen vervangen.
« Reply #4 on: 15 February, 2011, 08:52:03 »
George, een aardige pdf is hier te vinden. Zo zijn er wel meer dus het is slechts een hulpmiddel. Persoonlijk vind ik vallen van 8mm nog steeds een 'eng' idee maar volgens deze tabellen zou het voor mijn boot wel kunnen.

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: vallen vervangen.
« Reply #5 on: 15 February, 2011, 10:52:51 »
Dit is nuttige informatie. Dyneema is wel een forse investering, zeker als ik bedenkt wat er allemaal vervangen moet worden, en ook nog eens onverwacht. Ik begrijp ook wel dat ik niet voor het goedkoopste spul moet gaan omdat ik dan waarschijnlijk ergernis terug krijg.
Ik heb voor de beide hoofd vallen (in de mast) ieder een lier op de mast zitten, dus ik kan de zaak redelijk eenvoudig op spanning zetten.
Heeft iemand nog suggestie's voor goedkopen leveranciers?

Alvast bedankt voor jullie meedenken.
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 979
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: vallen vervangen.
« Reply #6 on: 15 February, 2011, 12:14:23 »
Kwestie van even rondbellen of - Google-en. Prijzen wisselen en er zijn ook regelmatig aanbiedingen. Daarnaast gaat het bij vallen niet om de prijs maar om de specs. Als je bij de ene leverancier vallen kan kopen voor 5 euro per meter en bij een andere voor 3 euro per meter en ze hebben allebei dezelfde specs dan is er geen reden om aan te nemen dat de goedkopere ook slechter is. Om de een of andere reden is er een hardnekkig misverstand in de watersport dat alleen het duurste goed is. Dus bepaal vooraf wat je wilt hebben, hoe dik, welke maximale rek je aanvaardbaar vindt en ga met die gegevens aan de gang.

Valentine

  • Guest
Re: vallen vervangen.
« Reply #7 on: 15 February, 2011, 17:48:38 »
In YACHT 04/2009 hebben ze vallen getest. bij de goedkopere versies ( tot 2,80/m bij 10 mm) was bij niet-dyneema-touw tot 10% Dehnung te zien. Een hoop met een 15m Mast (tot 30 cm!!!1). Ook hebben sommige niet de aangegeven Bruchlast bereikt. Bij Dyneema was voral de Dehnung veel lager rond 1%, max 4%. Belangrijk: Als er tussen buitenmateriaal en kern nog een tussenmantel zit die buiten en binnen met elkaar verbind, dan houden de vallen beter in de spinlok. Dyneema was tussen 3,90 (Gleistein) en 5,40 (Seilflechter per meter). Dus het verschil tussen Polyester en Dyneema op een 15 meter Mast ist oongeveer 132 Euro voor twee vallen samen (60 meter en 2,80 tot 5 Euro per meter). Niet zo erg veel ter opzichte van een nieuw zeil. Of andersom: Als een duur nieuw zeil op staat en slecht staat omdat het val rekt, there is no point in saving.

Groetjes

Alex

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: vallen vervangen.
« Reply #8 on: 17 February, 2011, 11:14:31 »
Ik heb gisteren Talamex polyester vallen besteld.
Voor de hoes/ATS val is enige rek niet van belang, voor de rolgenua geldt eigenlijk hetzelfde daar het voorlijk in een profiel zit.
Het enige wat nog dwars kan gaan liggen is de grootzeilval waar zo weinig mogelijk rek wenselijk is. daarbij heb ik op de mast aan beide zijden grote lieren zitten waarmee ik de boel goed op spanning kan zetten.
Mocht de grootzeilval toch teveel rek vertonen zodra wij in het voorjaar gaan zeilen, vervang ik die voor een dyneema lijn.

groet
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

 


BJSoft