Author Topic: klapschroef  (Read 195 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline GANNET II

• Sr. Member
    • groenehartparticipaties
klapschroef
« on: 28 September, 2020, 16:15:16 »
Komende winter wil ik een klapschroef op mijn Contest 34 monteren.
Ik vind het bijzonder lastig om een keuze te maken uit het aanbod.
Aanbieders bieden een 3 blads 16" schroef aan ter vervanging van een 19" 2-blads schroef.

Bij 1800 toeren haal ik gemakkelijk ruim 6 knopen. De motor tort dan tevreden, het schip vaart genoeglijk en de ST3000 autohelm kan het prima aan. Overigens is achteruit varen een kunst op zich. Wat snelheid maken en dan de motor neutraal en wachten tot het schip op het roer reageert.

Onder zeil haal ik normaliter bij hoog aan de wind, 6 knopen bij 15 kn wind. Voor de wind, zelfs met spi, is het een matige zeiler. Maar ik denk met een klapschroef betere aan de windse prestaties te realiseren en voor het lapje zeker meer snelheid te kunnen bereiken.

Een vergelijkingssite ben ik echter nog niet tegengekomen.
Wie kan mij zijn ervaringen delen, of weet een vergelijkingssite. Zeilersforum heeft er geen.
Dank voor de moeite.

Offline Contest 29 mk2

• Sr. Member
Re: klapschroef
« Reply #1 on: 29 September, 2020, 11:12:54 »
Hoi Gannet,

forummer Niels heeft een paar jaar geleden zijn 31 voorzien van een klapschroef. Wellicht kan hij je wat vertellen over het verschil in zeilprestaties?

Het kan niet anders of je zal wel wat verschil gaan merken zonder zo'n rem onder water. Zeilen heeft een tijdje terug 3 identieke boten getest met elk een ander type schroef (vast/klapschroef/maxprop als ik het goed heb).
misschien ook een idee om dat artikel even op te zoeken.

Sommige klapschroeven (ik meen van Gori) hebben ook een soort overdrive, waarbij de spoed al varend iets veranderd kan worden. Op die manier kan je als je bijvoorbeeld een lang stuk met weinig wind moet motoren dat op een lager toerental doen. Lijkt mij ook een fijne optie.

Bij mijn boot (met vaste schroef nog wel) zie ik het achteruitvaren altijd als een uitdaging, hij heeft hetzelfde gedrag zoals jij dat beschrijft. Inmiddels lukt het achteruitvaren heel redelijk, vooral als je weet hoe je rekening moet houden met het wieleffect en zijwind, en zorgt voor een beetje ruimte. Je kan de boot om zijn as draaien, als je weet wat je doet.
Contest zeiler sinds 1989!

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
« Reply #2 on: 29 September, 2020, 18:17:40 »
Hoi Gannet,

Wij hebben een C35/37, maar met ongeveer dezelfde eigenschappen, zeker achteruit!

In eerste instantie (20 jaar geleden toen we de boot kochten) zat er een Volvo MD-17C met 2 bladsschroef (vast) achter.
Na het vervangen van de motor in 2002 en later in 2016 (de eerste was wat te licht voor de boot) hebben we diverse schroeven  gehad.
Eerst een 2 blads Gori klapschroef. Was niet mee te varen. 3 types geprobeerd (ook een zwaarder en een lichtere maar schip trilde verschrikkelijk. Dus weg Gori. Daarna 3-blads MAXprop. Voldeed in eerste instantie goed al bleef er bij sommige toerentallen een trilling merkbaar. (800 en 1400 RPM). Na zo'n 5 jaar (totaal 12000 Mijl waarvan naar schatting 1100 op de motor) werd het schakelen steeds met een steeds harder wordende klap uitgevoerd en namen de trillingen snel toe. Met de Maxprop naar Exalto geweest. Was volledig op zei men. Revisie kon, maar kostte ruim € 550. Vond ik belachelijk voor een schroef van boven de € 3000 van 5 jaar oud. Men vond dat echter "normaal". De levensduur was gemiddeld 10-12 jaar (bij 60 uur per jaar!). Heb de revisie uiteindelijk na ruzie gratis gehad, maar hij liep niet lekker meer. Op advies van Allpa overgestapt na veel ergernis over de Gori naar een 3-blads Flexofold. Die liep van het begin af aan heel mooi en volledig trillingvrij (Flexofold is ook een klapschroef) en doet dat na ongeveer 1600 motoruren nog steeds. Speling heb ik nog nergens geconstateerd net zo min als slijtage. Mocht die er ooit komen dan kan de schroef eenvoudig hersteld worden met losse onderdelen of een revisie. Vermogen: op de 2-blads vaste schroef viel dat altijd tegen, vooral bij een noodstop of achteruitvaren. De Gori deed het wat dat betreft beter maar de trillingen waren verschrikkelijk. De Maxprop had zowel vooruit als achteruit het meeste vermogen. De Flexofold doet het vooruit net ze goed als de Maxprop maar zonder bijgeluiden en trillingen. Achteruit presteert hij iets minder bij een noodstop ik schat 90% van wat de Maxprop deed. Maar hij doet het wel beter dan de vaste (+35%) en de Gori 3-blads klapschroef (+15%). Alle drieblads schroeven, Maxprop, Gori en Flexofold zitten rond of net over de € 3000 in aanschaf. Dat moet je er voor over hebben. Dan over het zeilen.
Als we beginnen met de vaste 2 bladsschroef. Daarmee zaten we bij Bft.4 op 6,7 knopen maximaal (aan de wind), de Gori en de Flexofold komen rond de 7 Knopen en de Maxprop op 7,1. Is er echter heel weinig wind dan is met name het verschil tussen vaste en klapschroef of maxprop soms wel een hele knoop (aan de wind). Bij voordewindse rakken scheelt het allemaal iets minder, maar ook het meeste bij weinig wind.

* Bij de vasste schroef lieten we de schroef altijd meedraaien in de vrijloop omdat dat het minste weerstand leek te geven.
Later bleek dat de keerkoppeling defect was. Wellicht was dit daar mede oorzaak van. Ik denk dat alle klapschroeven en maxprops in elk geval beter zijn voor schroefas en keerkoppeling.

Tenslotte over het aantal bladen.
Men zegt wel eenbs dat een even aantal cilinders een oneven schroef vraagt. 2 cilinders uitgezonderd.
Dus 3 cilinder 2 of 4 bladen, 4 cilinder 3 of 5 bladen. Wij hadden in eerste instantie deMD17-C (3 cilinder) met vaste 2 bladsschroef. Daarna een Mitsubishi 33 Pk met 4 cilinders en 3-bladsschroeven. We hebben nu een 52 PK 4 cilinder Mitsubishi met nog steeds dezelfde 3 bladsschroef van Flexofold. Dus als die regel geld hadden we wel steeds het juiste aantal schroefbladen.

Dus denk er nog maar eens goed over na want als je geen wedstrijden vaart, geen grote tochten maakt of wilt maken en slechts recreatief af en toe wat wilt zeilen is € 3000 veel geld.

Groet,

Eric

C35/37  "Paperino"

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
« Reply #3 on: 29 September, 2020, 18:31:32 »
Nog wat aanvullende info.

NOG EEN AANVULLING

(geld voor onze boot maar waarschijnlijk ook wel voor de C34)

1600 RPM     Flexofold (glad water) 6.8 Knopen  / 2000 RPM   7.4 knopen. Daarna helpt extra vermogen vrijwel niets meer.
1600 RPM     Maxprop (glad water) 6.9 Knopen  / 2000 RPM   7.4 Knopen. Was ook hier maximum.

Bij wat zwaardere omstandigheden als tegen Bft. 5 in heb je wel extra power nodig en kom je met zo'n 2500 RPM met beiden op ongeveer 6-6,5 Knopen afhankelijk van de golven.
De Gori kwam daar niet bij in de buurt. De vaste schroef deed het helemaal slecht, vooral bij Bft 5 of meer tegen en had gemiddeld 400 RPM meer nodig.

Eric

Offline Marien

• Jr. Member
  • **
« Reply #4 on: 02 October, 2020, 16:35:41 »
Persoonlijk ben ik een groot fan van de Kiwi Prop. Deze is makkelijk in onderhoud en geen mechanische koppeling tussen de bladen. Ik had deze op mijn Sun Odyssey 37 en was er super blij mee. Die boot was 6600kg. Met onze huidige 40S van 13 ton ben ik er nog niet uit of het weer een Kiwi Prop moet worden of toch een MaxProp. In ieder geval voor mij geen klapschroef. De Kiwi is tevens aantrekkelijk geprijsd. Laat je niets wijsmaken over dat het plastic is en snel kapot gaat. Dat Delrin is super sterk en als het echt een keer zou gebeuren dat een blad beschadigd dan schuif je er zo een nieuwe op.

Offline Marien

• Jr. Member
  • **
« Reply #5 on: 02 October, 2020, 16:37:12 »
Gannef, waar ligt je boot. Was jij niet laatst in De Put?

Offline GANNET II

• Sr. Member
« Reply #6 on: 03 October, 2020, 11:47:54 »
Dag Marien,

Ik lig in Numansdorp, maar ben recentelijk niet in de Put geweest.

Groet,

Offline GANNET II

• Sr. Member
« Reply #7 on: 03 October, 2020, 11:48:54 »
Allen,

Dank voor de uitvoerige reacties.
Ik kan het wel wat mee en ga dit verder onderzoeken.

Groet,

Offline Marien

• Jr. Member
  • **
« Reply #8 on: 07 October, 2020, 22:47:55 »
Dag Marien,

Ik lig in Numansdorp, maar ben recentelijk niet in de Put geweest.

Groet,

Wel in de buurt dus. Komen we elkaar vast wel een keer tegen.

BJSoft

SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal