Author Topic: lekkages 2  (Read 7691 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
lekkages 2
« on: 05 June, 2011, 22:13:18 »
Op mijn contest 29 lekte het door de doorvoer van de elektriciteitdraden van uit de mast.
het spul is van de winter verwijderd en voorzien van een roestvaste plaat met zwanehals.
nu regende het vandaag flink (30 mm in een uur orf drie): tot mijn stomme verbasing kwam er binnen water uit de open gelaten oude doorvoeren (open om ze goed te laten drogen).

Nu heb ik ook altijd bij dit soort omstandigheden wat water in het vooronder dicht tegen de wand van het toilet aan (luik en raampje zijn al een keer gekit).

zou de beide lekkages kunnen samenhangen met de mastvoet?
Kunnen de bouten lekken of zo (ziet er in princiepe geod uit)?
heeft iemand hier ervaring mee?

groet,
Jaap 
 

JF

  • Guest
Re: lekkages 2
« Reply #1 on: 06 June, 2011, 11:37:25 »
Jaap,
ik ken de constructie van de mastvoet op de 29 niet, maar bij onze 33 staat de mastvoet (waarschijnlijk op vergelijkbare wijze) op een verhoging op het kajuitdak. Die waterde ook in, zowel van onder de RVS mastvoet, als via de stekkeraansluitingen. Door het vocht zakte de mast inmiddels ook wat in, met als gevolg nog meer inwatering. Dit voorjaar heb ik de hele boel eraf gehaald (kan zelf de mast strijken) en de verhoging 'geopend' met een zware decoupeerzaag. De randen heb ik laten staan. Het bleek helemaal vol te staan met water. Gaf (uiteraard) lekkages binnen, het komt dan echt op de raarste plekken tevoorschijn.

De oude houten 'vulling' kwam er uit als een natte krant. Ik heb er een nieuw blok ingelamineerd, met daarin vastgezette bouten voor de maststeun. De bedrading vanuit de mast gaat nu via een zwanenhals naast de mastvoet naar binnen. Resultaat is dat alles weer helemaal droog is en blijft!

Is even klussen maar dan kun je er weer lang tegenaan......

Groeten, Jan


Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: lekkages 2
« Reply #2 on: 06 June, 2011, 21:02:06 »
Hmm... dat  klinkt als veel werk terwijl we nu juist willen zeilen.
Krijg je dan ook de verhoging ophet dek weer goed dicht? lijkt me toch wel gewaagd voor een klus amateur

groet,
Jaap 

JF

  • Guest
Re: lekkages 2
« Reply #3 on: 06 June, 2011, 22:31:23 »
 :D tja. De meeste tijd zit hem uiteindelijk in het wachten op het uitharden van de epoxy.... Als je je goed aan de mengverhoudingen houd dan kan het bijna niet misgaan. Nieuw blok maken, bouten erin, plaatsen en afvullen met een heleboel epoxy. Bij mij zaten er overigens twee bouten door en door naar binnen: een komt uit in de hoofdsteunbalk de andere op de bliksemafleider. Die hebben bij ons gediend om het nieuwe blok op de goede plaats te houden/krijgen. De zijkanten hadden we overigens laten staan, er zit dus alleen een nieuwe 'vulling' in.

Al met al stond bij ons alles er in twee weekenden weer op. De verhoging is nu weer helemaal massief, waterdicht en spiegelglad, ik heb de bovenkant zelfs een beetje bol gehouden voor het afwateren.

Het is zoals met de meeste dingen zelf doen: even durven. Bij een werf doen ze het namelijk niet anders!

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 387
Re: lekkages 2
« Reply #4 on: 13 June, 2011, 10:07:27 »
Hi Jan,

Heb jij wellicht wat foto's van die operatie? Zo'n blok hout moet, neem ik aan, van schot (kajuit-wc) tot schot (wc-vooronder) lopen. moet dat dan nog aan die schotten bevestigd worden? Heb je die schotten nog verstevigd (bij mij klemt bijv de deur zeer behoorlijk vanwege het enigzinds doorzakken van het schot boven de deuropening).
Ik ben zeer benieuwd naar meer informatie.
vr gr
Pieter
Contest 29

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: lekkages 2
« Reply #5 on: 14 June, 2011, 00:17:57 »
Waar gaat de bliksemafleider eigenlijk naar toe
direct naar de ballast in de kiel of naar een doorvoer in de huid?
bij dat laatste welke dan?

ik zou bij mijn boot zo gauw niet weten waar de bliksemafleiding loopt!

groet,
Jaap
 

JF

  • Guest
Re: lekkages 2
« Reply #6 on: 14 June, 2011, 11:24:51 »
Sorry, ik heb er niets van vastgelegd, eigenlijk alleen maar van het strijken van de mast heb ik foto's gemaakt, dat vond ik nog het meest spannend.....

Bij de 33 staat er op het kajuitdak een verhoging. Dat is eigenlijk een 'bakje' dat op een dikke polyester plaat zit gelamineerd. De buitenschaal (kajuitdak) is er feitelijk tegenaan gelamineerd.
Die dikke plaat (geen idee overigens hoe groot die in totaal is want zit tussen binnen en buitenschaal in) steunt op het hoofdschot en op het schot dat daar achter in de langsrichting staat (naar de wc-deur). Feitelijk staat er dus een grote liggende T (in voorwaardse richting) onder. Bovenin het hoofdschot zit bij ons een grote (steun)balk. Daarin zit een bout naar boven die uitkomt (rechtachter) in het 'bakje' op het kajuitdak en die het nieuw ingelamineerde blok hout op zijn plaats houdt. Rechtsvoorin het bakje zat ook een 'door en door' verbinding met een grote koperen bout. Die heb ik gebruik voor het (voorwaards) uitlijnen van het nieuwe blok. In dat blok zitten verder aan BB drie en aan SB één bouten (naar boven). Samen met de bout in de hoofdbalk en de koperen bout dus zes vastzetpunten voor het fixeren met moeren van de RVS-mastvoet.

Bij de 33 is alleen het kajuitdak van een soort sandwich. Ik was wel blij dat er sprake was van een 'bakje' omdat de inwatering dus niet zomaar 'overal' heen kon. Uiteraard zaten er na 37 jaar wel meerder gaten in van oude doorvoeren e.d. waardoor ik toch water binnen had (bijv. in het stuurboord (boeken)kastje en vooral langs het hoofdschot). De constructie is echter zo sterk dat klemmende deuren volgens mij alleen maar door een hoge (of wisselende) luchtvochtigheid kunnen worden veroorzaakt (in de winter klemt mijn droogkastdeur bv ook altijd, nu nooit). Ik zou gewoon de schaaf erover halen....

@Jaap. De mast(voet) is verbonden met een dikke (accu)kabel die onder in de boot weer vast zit aan een zogenaamde aardplaat. Volgens mijn informatie zou een contact op het ingelamineerde ballastmateriaal schade kunnen opleveren aan die constructie.

Een heel verhaal, hoop dat het allemaal een beetje duidelijk overkomt..... ;)

grt, Jan
« Last Edit: 14 June, 2011, 11:28:40 by JF »

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 387
Re: lekkages 2
« Reply #7 on: 14 June, 2011, 12:17:58 »
Hi Jan,

Dank voor de uitvoerige uitleg.
De situatie is echter toch wel heel anders bij mijn 29. Zijn er wellicht mensen die weten hoe dit constructiedeel er bij een contest 29 uitziet?
Contest 29

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 979
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: lekkages 2
« Reply #8 on: 14 June, 2011, 14:27:50 »
Op zich is de constructie niet zo heel veel anders. De C29 heeft een hoofdschot en daar bovenop zit een balk. Dat is de dragende constructie voor de mastvoet die is geplaatst op een houten plaat/blok die is ingelamineerd. Er loopt geen plaat tussen het hoofdschot en de deur naar de voorpiek, de mast rust volledig op het schot.

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: lekkages 2
« Reply #9 on: 14 June, 2011, 22:14:16 »
Inmiddels hebik alles aand e buitenkant van kit voorzien (raampjes, mastvoet zelf maar ook de bouten bij de mastvoet.
dat zijn er 10 (5 aan elke kant) van de mastvoet. 
nu heb ik aanzienlijk minder lekwater binnen dus wellicht dat het meevalt.

Overigens denk ik dat de C33 niet zo heel veel verschilt in constructie met de C29 als ik het zo globaal bekijk is de beschrijving van het schragen van de mast redelijk in de constructie bij mij te volgen.
Maar ja ik heb hem nog niet uit elkaar gehaald dus er kunnen nog verrassingen in zitten.

een accukabel en een plaat heb ik nergen kunnen ontdekken dus ik vaar zonder bliksemafleiding??
of moet je de boel open maken omdat te kunnen vaststellen?

groet,
Jaap

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 387
Re: lekkages 2
« Reply #10 on: 14 June, 2011, 23:52:47 »
Bij mijn 29 is het dan anders dan standaard of wellicht begrijp ik jullie niet voldoende?
Zie bijgevoegd plaatje van de mastvoet.

Er loopt binnen in de toiletruimte een zichtbare hardhouten balk van schot naar schot (van deur opening naar deuropening) en ook op het dek die je over die lengte een balk lopen. Hierop staat de mastvoet. De mastvoet rust dus standaard (?) op een balk die weer op beide schotten rust.
Bij mij is dan ook nog een extra verticale steun onder deze balk aangebracht:
Onder de balk, onder de mastvoet, is dan nog een keer, binnnen in de toiletruimte, een verticale stalen paal (soort stempel) aangebracht die steunt op een hardhoutenplaatje op de bodem van de romp.

Als de bouten waarmee de mastvoet is bevestigd nog zeer geod vastzitten, kan ik dan veilig stellen dat de balk niet verrot is. of zouden de moeren ergen ingelamineerd kunnen zitten?
De balk aan het dek vertoont wel enige scheurvorming aan de randen (die ik wel inmiddels waterdicht heb afgewerkt). Is het slim om bijvoorbeeld  boren in het dek bij de balk om de conditie van de balk te controleren?
Contest 29

JF

  • Guest
Re: lekkages 2
« Reply #11 on: 15 June, 2011, 11:09:46 »
Pieter,
als je geen lekkage binnen hebt, dan zou ik het zo laten. Zeker ook als de mastvoet niet zichtbaar inzakt op de verhoging op het dek.

Vastzittende bouten (die niet door en door naar binnen (vast)zitten) geven wat mij betreft zeker een goed beeld van de conditie van het ingelamineerde blok, bij mij kon ik ze er met de hand uitdraaien........

grt, jan

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: lekkages 2
« Reply #12 on: 15 June, 2011, 23:19:06 »
zie ik nu geen mastbout?

hetis vergelijkbaar met mijnboot maar de overgang van de verhoging is veel vloeiender alsof hij er bijhoort .
op de foto lijkt het als of het er apart opgezet is.
Bijmij is er ook geen stalen "stempel" binnen in. de balk in de lengte ricthing loopt van schot naar schot boven het toilet. daarboven moet dan een tweede balk zitten in de verhoging waarop de mastvoet steund.

groet,
Jaap

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 979
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: lekkages 2
« Reply #13 on: 16 June, 2011, 08:58:33 »
Wel een mastbout, helemaal bovenin de foto aan de rechterkant is een stukje te zien, maar geen grendelbout. Maar ja, die heeft dan ook geen enkel nut bij een dergelijke mast  ;)

Maar misschien kunnen Pieter en Jaap een paar foto's sturen dan kunnen de constructies vergeleken worden. Het is heel goed mogelijk, gezien de leeftijd van de boten, dat er later het een en ander is gemodificeerd. 

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 387
Re: lekkages 2
« Reply #14 on: 17 June, 2011, 00:56:29 »
Ik zal wat foto's proberen te maken van de binnenzijde omdat daar de grote verschillen lijken te zitten. Is wel lastig door de heel kleine beschikbare ruimte. Maar ik ga mn best doen van t weekend. Ik kom er op terug
Contest 29

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: lekkages 2
« Reply #15 on: 18 June, 2011, 17:51:14 »
hierbij van mijn kant wat foto's
1 van onder naar boven genomen in de "toiletruimte met rechts en linkst de schotten en de balk onder de mast voet boven
2 en 3 de mast voet op het dek met de verhoging.

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: lekkages 2
« Reply #16 on: 18 June, 2011, 17:57:04 »
met links rechts in de vorige melding bedoel ik dus boven en onder!

groet,
Jaap 

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 387
Re: lekkages 2
« Reply #17 on: 19 June, 2011, 00:35:42 »
En dit zijn mijn foto's.





Het lijkt er op dat de balk aan de binnenzijde hetzelfde is. De balk aan de bovenzijde lijkt bij jou korter te zijn bij bij mij. En verder zie je de constructie van de stempel in mn toiletruimte.
Contest 29

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: lekkages 2
« Reply #18 on: 20 June, 2011, 00:35:07 »
Even voor mijn orientatie: zit je toilet aan bakboord of aan stuurboord?
bij mij aan bakboord.
dan staat dat stempel voor de ingang naar het vooronder, lijkt me lastig!
Dat stempel is niet orgineel denk ik; de houtkonstruktie van de beide wanden naar het vooronder en de kajuit zouden voldoende draagkracht moeten hebben om de mast te steunen. Als de balk zou inzakken dan moet daarboven iets vervangen worden (zie discussie hierboven).

groet,
Jaap

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 387
Re: lekkages 2
« Reply #19 on: 20 June, 2011, 02:38:06 »
toilet zit aan bakboord. Stempel zit in de hoek van de 'vouwdeur' van kajuit naar wc ruimte. Staat niet erg in de weg; is zelf makkelijk bij zwaar weer om je schrap te zetten.
stempel is natuurlijk niet standaard. Volgende winter gaat de mast er af. Ik kan dan eens kijken wat er gebeurt als ik de stempel weghaal. Vooralsnog lijkt het me geen slechte oplossing.
Wat ik vreemd vind is dat jouw balk aan dekzijde een stuk korter is dan bij mij. Mijn boot is gemaakt in 1974, wanneer die van jou?
« Last Edit: 20 June, 2011, 02:40:20 by pieter2 »
Contest 29

Offline Contest 29 mk2

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 131
  • Gender: Male
Re: lekkages 2
« Reply #20 on: 20 June, 2011, 16:13:22 »
Het klopt dat eerdere types een kortere mastvoetondersteuning hebben.
Tot ca. bouwnummer 190 is er een korte balk in de dekschaal toegepast.
I.v.m. doorbuiging is er daarna de dekmal aangepast een langere/verder doorlopende balk geplaatst.
De modellen met de korte mastvoet zijn van het eerste productiejaar, 1971.

De stempel zoals geplaatst bij Pieter is niet per se nodig maar helpt wel iets om de doorbuiging tegen te gaan.
Het WC-deurtje kan door deze stempel niet helemaal open en de doorloop wordt iets krapper. Een kleine doorbuiging is normaal overigens.

Overigens interessant om te zien dat de RVS mastvoet op de 29-er van Jaap veel solider is uitgevoerd dan die van Pieter. Lijkt mij een modificatie die door een eerdere eigenaar is uitgevoerd.
Bij het zelf strijken van de mast is de originele constructie met platen toch wel vrij licht, mast gaat gemakkelijk zwabberen als er ruimte ontstaat.

« Last Edit: 20 June, 2011, 16:28:03 by Contest 29 mk2 »
Contest zeiler sinds 1989!

Offline Contest 29 mk2

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 131
  • Gender: Male
Re: lekkages 2
« Reply #21 on: 20 June, 2011, 16:27:11 »
Overigens is met de oude opzet beter bij de mast te werken. Bij de types met de langere balk is op deze balk geen antislip toegepast waardoor je erg op moet letten waar je je voeten zet, zeker op een bewegend schip...
Contest zeiler sinds 1989!

Offline Contest 29 mk2

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 131
  • Gender: Male
Re: lekkages 2
« Reply #22 on: 20 June, 2011, 16:31:12 »
@JF: zou je een foto kunnen maken van de huidige situatie op jouw boot?
Als ik op de onze ben zal ik proberen ook foto's nemen, o.a. of ik de doorbuiging. in beeld kan brengen.
Contest zeiler sinds 1989!

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 387
Re: lekkages 2
« Reply #23 on: 20 June, 2011, 21:36:47 »
Bij mij is er toch wel sprake (geweest?) van beweging van de balk. Dat is te zien aan het scheuren van het dek tpv de hoeken van de balk.
Ik kan in de afgelopen 3 jaar geen toename van de scheuren ontdekken. Wellicht dat daarom de voorgaande eigenaar die stempel heeft geplaatst.
Ik ga overigens binnenkort die scheuren wat uitfrezen en vullen met gelcoat.
 
Contest 29

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: lekkages 2
« Reply #24 on: 20 June, 2011, 23:25:47 »
Even de bovenstaande vraag beantwoorden: mijn boot is nr 161 en is opgeleverd eind april 1971 (even terug nog een borrel op haar 40 ste verjaardag genomen).
dus dat klopt met de kortere balk boven deks.
klopt ook dat de mastvoet wat robuster is maar of dat echt helpt bij het strijken: ik heb hem dit najaar zelf gestreken maar hij zwaberede alsnog behoorlijk: zonder een goede maststrijk installatie ga ik dat niet nog eens proberen!

De barst bij de mastvoet heb ik niet maar wel wat haar scheurtjes bij de overgang van dek naar verhoging voor de mastvoet (zijn al met plamur afgewerkt, schilderen moet nog).
 
een vraag die nog blijft hangen is hoe het met de bliksemafleiding zit. Ik kan nergens een dikke (accu)kabel vinden die naar een een punt onderwater loopt met een metalen plaat (zoals eerder gemeld).

groet,
Jaap

 

JF

  • Guest
Re: lekkages 2
« Reply #25 on: 21 June, 2011, 16:56:15 »
@JF: zou je een foto kunnen maken van de huidige situatie op jouw boot?
Als ik op de onze ben zal ik proberen ook foto's nemen, o.a. of ik de doorbuiging. in beeld kan brengen.


Geen probleem! Ik ben dit weekend op de boot, zal wat opnames maken.

 


BJSoft

SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal