Author Topic: kiel constructie C33  (Read 325 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline willemvaneeden@gmail.com

• Willem van Eeden
  • Newbie
  • *
kiel constructie C33
« on: 30 December, 2019, 22:51:52 »
Hoi, ik heb sinds deze zomer een contest 33 uit '71 en heb besloten het onderwaterschip grondig aan te pakken. Ik heb alle oude lagen antifouling en primer er af gekrabt en geschuurd en wat blaasjes open gekrabt.
Alleen onder aan de kiel aan de voorkant blijft er nu al 2 maanden steeds water uit druppelen. Steeds om de paar minuten een druppeltje.
Nu vraag ik mij dus af of er misschien water in de kiel is gekomen en hoe ik dit er uit moet krijgen (en misschien nog wel belangrijker hoe het er in is gekomen.)
In de bilge (die in de kiel zit) stond wel altijd water volgens de vorige eigenaar en ik zag dat de voorkant van de bilge een soort houten schotje was. Dit heb ik dicht gelamineerd zodat, als er water in de kiel staat, het nergens anders heen kan lopen.
Kan het zo zijn dat het water vanuit de bilge in de loop der jaren in de kiel is gekomen?
Weet iemand hoe deze kiel in elkaar zit? En is het misschien verstandig onder in de kiel van buiten af een gat te boren om het water er uit te laten en dit gat later met epoxy weer te dichten?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Als iemand bouwtekeningen van de kiel of het schip heeft zou ik die graag willen zien.

Groeten, Willem

Offline Marien

• Jr. Member
  • **
Re: kiel constructie C33
« Reply #1 on: 31 December, 2019, 12:26:38 »
Willem, ik ben niet bekend met deze kielconstructie of type Contest. Is dit een kiel met polyester buitenschaal? Is deze door en door aan de romp gelamineerd? Hoe dan ook, water kan op tal van manieren in de kiel binnen komen en de enige weg van binnenuit zou dan via de kielbouten zijn. Ik denk eerder dat het kiel laminaat op plekjes is beschadigd en dat daardoor het water tussen kiel en laminaat is binnen gekomen. Zit het laminaat verder nog vast op de kiel of hoor je als je er op klopt dat er holtes in zitten?

Ooit had ik een Dufour met niet ingepakte kiel. Die had aan de buitenkant roestspoortjes en op sommige plekken kwam er ook water uit. Mij werd verteld dat de draadeinden voor de kielbouten er diep in worden gedraaid en dat hier water in was gekomen wat zich uiteindelijk op het laagste punt een weg naar buiten had gebaand. De bouten waren in de boot volledig ingelamineerd. Het water kon er dus alleen inkomen tussen de romp en het kielvlak door.
Is dat bij jouw hetzelfde dan zou ik er niets aan doen immers het water zit er al in, het gaatje is er ook al en de kiel romp verbinding afkitten blijft een tijdelijke oplossing. Om het goed te doen. Zou je dan de boot van de kiel moeten lichten maar daar los je het roestspoortje in de kiel niet mee op.

Succes.

• Willem van Eeden
  • Newbie
  • *
« Reply #2 on: 01 January, 2020, 20:08:41 »
Hoi Marien, bedankt voor je reactie.
De kiel is een volledig in gelamineerde kiel. Voor zover ik kan zien zie ik geen roestspoortjes en er zijn ook geen kielbouten. Ik vermoed dat het water of via de bilge er in gekomen is, of bijvoorbeeld door kleine barstjes ofzo onder de kiel. Dat kan ik alleen niet inspecteren omdat het schip op zijn kiel staat.
Er zit aan de voorkant onder aan de kiel wel een groot geplamuurd reparatiestuk en daar drupt het ook uit. Misschien dat het daar ergens ook naar binnen dringt door haarscheurtjes.
Ik wil over twee maanden de boel in de epoxyverf gaan zetten en overweeg dus om in het geplamuurde stuk een gaatje te boren om het drogen wat te versnellen... Maar echt prettig voelt dat niet om daar in te gaan boren....

Offline Marien

• Jr. Member
  • **
« Reply #3 on: 03 January, 2020, 21:57:22 »
Als het water er via barstjes onder de kiel er in komt dan kan je nu die plek aan de voorkant wel openen en het laten drogen maar dan zal bij een volgende keer op de kant de kiel van binnen toch weer nat zijn. Als het water niet via de bilge komt, en dat kan ik me ook niet voorstellen, dan is het drogen en dichtsmeren alleen maar een cosmetische oplossing die in dit geval overbodig is. Ik zou het dan denk ik maar gewoon zo laten en dan alleen de romp in de epoxy zetten.

Maar wat betreft die epoxy, heb je het hele onderwaterschip dan wel kaal gehaald?

• Willem van Eeden
  • Newbie
  • *
« Reply #4 on: 04 January, 2020, 20:56:29 »
Ja ik heb in ieder geval tot op de gelcoat kaal gehaald. Het schip is al eerder geschild geweest maar heeft daarna geen epoxy coating gekregen, maar een vrij dunne 2c coating. Er waren op veel plekken kleine vochtige blaasjes ontstaan met zure inhoud. Die heb ik allemaal vrij diep open gehaald en gespoeld. Waar de coating nog gaaf was heb ik deze alleen goed geschuurd. Na het plamuren in het voorjaar ga ik de hele zaak in een aantal lagen epoxy pantsercoat van polyservice zetten. Het onderwaterschip is verder voldoende droog.
Alleen die plek bij de kiel laat ik dan zo lang mogelijk drogen.. Ik weet natuurlijk niet tot hoe diep het vocht daar in zit. Mocht de pantsercoat daar volgend jaar weer af komen dan laat ik het gewoon opnieuw drogen.
Maar bedankt voor je advies in elk geval!

Offline Marien

• Jr. Member
  • **
« Reply #5 on: 05 January, 2020, 11:28:28 »
Suc6. Jammer dat er zo weinig leven in dit forum zit aangezien ik je niet echt het juiste advies kan geven. Misschien dat ze in Medemblik je nog verder kunnen adviseren. Ik heb daar ook wel wat contact met MYS gehad over onze C40S. Niet geschoten is altijd mis.

• Willem van Eeden
  • Newbie
  • *
« Reply #6 on: 12 January, 2020, 22:51:31 »
Ja dank je! Ik ben zo bijdehand geweest om Dick Zaal zelf op te bellen en wat te vragen over de  kiel constructie :)
Hij zei dat hij niet direct betrokken was bij de bouw van de c33 en kon mij ook niet veel nieuws daarover vertellen. Maar het was wel leuk en een aardige vent trouwens!

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
« Reply #7 on: 16 January, 2020, 14:02:38 »
Beste Willem,

Kijk eens naar deze discussie eerder op dit forum.

https://www.cyoc.nl/forum/algemeen-common/behandeling-scheurtjes-in-laminaat-romp-kiel-verbinding/msg6803/#msg6803

Met vr. gr.,

Eric

C35/37  "Paperino"

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
« Reply #8 on: 16 January, 2020, 14:21:44 »

• Willem van Eeden
  • Newbie
  • *
« Reply #9 on: 16 February, 2020, 10:08:24 »
Hoi Eric, bedankt voor de tip. Ik heb het gelezen. In deze discussie gaat het over een aangehangen Kiel met kielbouten, maar bij de C33 (en ook de c29) is de Kiel een polyester mal gevuld met loden broodjes ingepakt in een soort ferrocement (aldus Dick Zaal zelf). Deze Kiel-scheg mal is vast gelamineerd aan de romp met een overlap van 50 cm in het laminaat, waardoor het te beschouwen is als een geheel. Bij deze construktie heb je dus geen last van de loslatende plamuur en roest zoals je beschreef in de link die je mij stuurde. Bij mijn Kiel zit er een bulb onder en daar blijft aan de onderkant op een plekje water uit druppelen. Ongeveer 1 druppeltje in de 5 minuten. Ik heb hierdoor het vermoeden dat er in de bulb rondom het lood ed wat water staat. Of dat via dezelfde lekkage er in is gekomen weet ik niet, maar is wel waarschijnlijk. Er zit daar ook een geplamuurde reparatieplek...
Helaas is het druppen nog niet gestopt. Maar ik heb nog een maandje. De rest van de romp zit inmiddels alweer in 5 lagen epoxy pantsercoat.
Gr. Willem

Offline Contest 29 mk2

• Sr. Member
« Reply #10 on: 17 February, 2020, 17:56:15 »
Beste Eric,

ik ben in bezit van een 29 met dezelfde soort kiel. Een oersterke constructie waar je normaal gesproken nooit zorgen aan hebt. Mijne is ook helemaal kaal geweest een paar jaar geleden. Er was nergens scheurvorming of andere aanwijzingen dat er iets werkte. In de kiel zitten ponsdoppen heb ik wel eens begrepen, de ruimte er tussen in is gevuld met zgn. "pregel" een soort beton. Het soortelijk gewicht van het geheel is wel lager dan dat van een stalen kiel met massief lood. Volgens mij de reden dat de boot vrij snel gaat hangen als je ermee zeilt.
Ik denk dat het water via de oude beschadiging in de kiel is binnengekomen, niet via de bilge. Wellicht dat het wel die kant op lekt, dus van buiten naar binnen.

Als de kiel nu nog steeds druppelt dan denk ik dat het nog niet over zal zijn met een maandje. Voor komend seizoen zou ik de kiel goed dichtmaken (met epoxy en evt matten) zodat er in ieder geval verder geen water bij kan komen.
En wellicht volgend jaar laten drogen als hij weer op de kant staat (en dan meerdere iets grotere gaten maken)

Contest zeiler sinds 1989!

• Willem van Eeden
  • Newbie
  • *
« Reply #11 on: 18 February, 2020, 22:40:53 »
Hoi, leuk dat je een 29 mk 2 hebt. Dat was mijn vorige schip. Zelfde Kiel inderdaad. Wat zijn ponsdoppen? Die pregel had ik van gehoord inderdaad. Een soort mengsel van cement en ijzer? Het zit ook in het roerblad volgens mij. Ja ik weet niet of het vocht echt ver in de Kiel kan binnendringen of dat de Kiel (en dat hoop ik) echt massief is. Er zit iig een flinke geplamuurde plek voorop onderaan. Hij zal wel een keer op de keien gezeten hebben. Daarachter vandaan komt het vocht er uit. Zie foto

• Willem van Eeden
  • Newbie
  • *
« Reply #12 on: 18 February, 2020, 22:43:01 »
Ps. Ik heet Willem en geen Eric 😉

BJSoft