Author Topic: VP uitlaatbocht geroest directe koeling  (Read 565 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harm

  • Guest
VP uitlaatbocht geroest directe koeling
« on: 12 July, 2015, 18:11:49 »
Hallo
Ik lig momenteel in zuid Engeland aan de Solent, op vakantie. Net, zoals het hoort, net mn motor gecheckt.
Ik zag dat het uitlaatbochtje behoorlijk geroest is, dat was me nog niet eerder opgevallen. Dat bochtje, wordt met nog een ander slangetje, vastgeklemd aan de koelcylinder.
Kan ik hier nog even mee verder of moet ik een reparateur laten komen. Ik wil dit najaar mn motor laten vervangen, dus dit soort kosten zou ik nu nog even niet willen maken.
Ik krijg geen foto bijgevoegd, maar mss snapt iemand het. Overigens lekt het niet. Ik heb een Volvo Penta 2003.
Groeten
Harm

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: VP uitlaatbocht geroest directe koeling
« Reply #1 on: 12 July, 2015, 21:38:39 »
Hoi Harm,

Ik denk dat je bedoelt dat de uitlaatbocht op het punt waar er (buiten)koelwater met een aftakking in geïnjecteerd wordt begint door te roesten?

Ken dat probleem. Heb ik zelf ook wel eens gehad in het buitenland. Allereerst begrijp ik dat er nog geen lekkage is op dit moment. Dan zou ik ook nog niets doen behalve elke 15 minuten even kijken en ook goed blijven luisteren naar verandering van het motorgeluid.

Is er echter wél lekkage dan moet er in elk geval een noodoplossing gemaakt worden. Je zou de gehele bocht er af kunnen halen en laten lassen, maar dat is veel werk en bovendien zijn dan wellicht ook pakkingen niet meer te her gebruiken of wordt het allemaal nog erger. Lassen in de motorruimte raad ik je af. Gevaar voor brand, maar ook om per ongeluk bedrading (isolatie smelt!) en andere zaken te beschadigen. Ook moet je (als je besluit toch te gaan lassen) de dynamo loskoppelen en ook de accuklemmen (+ en -) er af halen.

Een andere optie is het dichtmaken met behulp van een stuk conservenblik, uitlaatpasta (bij de autohandel te koop) of eventueel (klein gaatje) met hittebestendige siliconenkit dichtmaken en daarna extra afdichten door er een stukje blik omheen te bevestigen met behulp van aangedraaid ijzerdraad. Soms kun je er ook een (grote?) zelftapper (met daaromheen een carrosseriering) in het gat draaien of als het een groter gat is een houtdraadbout. Dit werkt mogelijk wel even maar zeker niet op grotere gaten dan 10mm. Ook kun je over een lek een metalen plaatje poppen met popnagels. Onder het plaatje ook nu weer hittebestendige siliconenkit spuiten en goed laten drogen alvorens te starten. Het maakt eigenlijk niet uit hoe je het gat dicht (of zo goed mogelijk dicht), als je er maar mee thuis kunt komen! Meestal een kwestie van improviseren, maar ik verwacht dat je het wel tijdelijk op kunt lossen.

In elk geval succes!

Gr. Eric

C35/37 "Paperino"

harm

  • Guest
Re: VP uitlaatbocht geroest directe koeling
« Reply #2 on: 13 July, 2015, 22:44:50 »
Hallo Eric, bedankt voor je reactie.
Het is eigenlijk maar een smal pijpje, dat bochtje, nog geen centimeter doorsnede schat ik. Dat roest is me eigenlijk nooit eerder opgevallen. Dr lag ook gewone droge roest in de bilge... Idd maar goed in de gaten houden. mss is die uitlaatpasta of die kit, met iets van een slangenklem en stukje blik voorlopig afdoende.
Aangezien k alleen vaar is het wel lastig elk kwartier naar de draaiende motor te kijken. Stel dat het ernstig wordt, kan ik er dan evt een plug in slaan en toch op de motor verder varen?
Groeten
Harm

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: VP uitlaatbocht geroest directe koeling
« Reply #3 on: 13 July, 2015, 23:20:11 »
Harm,

Een houten plug zal mogelijk wel iets helpen, maar er in slaan kan het ook erger maken. Dan zou ik liever kiezen voor siliconenkit (hittebestendig tot zeker 200 graden) met wat blik en een  of twee slangklemmen lijkt mij beter.
Dat elk kwartier even kijken is niet zo gek hoor, want je koelwaterpomp levert zeker 8-10 liter per minuut en dan is dat in 15 minuten al zo'n 100-150 liter als het fout mocht gaan.....
Ik weet niet of je de motorruimte open kunt laten tijdens het varen. Dan kun je vanuit de kuip alles zien. Wat ook kan is een schakelaar met drijvertje kopen dat als de drijver gaat drijven (als er water in het schip komt boven de 3-4 cm / moet wel op het laagste punt gemonteerd worden) contact maakt. Hierop kun je dan een lampje of zoemertje aansluiten als alarm.

Maar, als ik het zo hoor is er nog niets lekt en dus alleen roest. Dat hoeft nog niet door te zijn.

Gr. ERic

harm

  • Guest
Re: VP uitlaatbocht geroest directe koeling
« Reply #4 on: 14 July, 2015, 00:14:55 »
Ha Eric,
Klopt, ziet er nog wel stevig uit, heb met de hand geprobeerd er wat beweging in te krijgnen, aar zit nog muurvast. Maar ik vind het wel vreemd dat die roest zomaar ontstaat, dat zou toch van binnenuit moeten komen, ook door het zoute water... Dus dan gaat het toch door het ijzer heen, op een of andere manier...
Maar goed, er maar het beste van hopen.
Harm

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: VP uitlaatbocht geroest directe koeling
« Reply #5 on: 14 July, 2015, 10:43:11 »
Is het structurele roest of alleen op het oppervlak? Kijk eens of je het met een schuurspons kunt verwijderen, misschien valt het wel heel erg mee.

harm

  • Guest
Re: VP uitlaatbocht geroest directe koeling
« Reply #6 on: 15 July, 2015, 17:27:40 »
tis eigenlijk heel raar, lijkt of het uit de verbinding komt. De verbinding zit er ingeperst (conisch?) en wordt op zn plek gehouden door een plaatje dat met een moertje/boutje geborgd zit De roest is wel (nog) droog, Ik blijf het maar in de gaten houden, maar als ik weer thuis ben, toch eens uitzoeken hoe dat kan. Want de roest zou van binnen uit moeten komen, lijkt mij, en dan zou het ook vochtig moeten zijn.
Harm

 


BJSoft