Author Topic: trilingsdempers  (Read 1396 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joris

  • Guest
trilingsdempers
« on: 24 February, 2011, 20:48:15 »
Hallo,
Ik wil nieuwe trillingsdempers voor de motor. Het is een rc8d renault.
Horen de trillingsdempers de stuwkracht op te vangen, of drukt de schroef achter tegen de schroefaskoker aan? Dit laatste lijkt mij eigenlijk niet...?

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: trilingsdempers
« Reply #1 on: 25 February, 2011, 08:50:18 »
Joris, hier zijn twee mogelijkheden voor. De old-skool oplossing gebruikt wat zwaardere dempers en dan vangen die ook de stuwkracht op, nog older skool-gebruikt overigens helemaal geen trillingsdempers  ;)      Bij het gebruik van trillingsdembers moet je ook altijd een flexibele koppeling tussen de KK en de schroefas gebruiken, bijv.. een Bull- of Uniflex.
Tegenwoordig zie je steeds vaker het gebruik van een zgn. stuwdruklager (bijv. een Aqua- of PythonDrive) die er voor zorgt dat de stuwdruk direct op de fundatie terecht komt. De trillingsdempers kunnen dan nog soepeler worden waardoor ze meer dempen.

joris

  • Guest
Re: trilingsdempers
« Reply #2 on: 02 March, 2011, 22:03:42 »
In de winkel haden ze een heel oude map, en daar stonden dempers voorgeschreven voor de motor. Die dus maar besteld. Flexibele koppeling zit ertussen, stuwdruklager lijkt me teveel werk, en moeilijk vast te maken.
Nu het volgende probleem...
De nieuwe dempers zijn hoger dan de oude, en de aanleiding ze te vernieuwen was dat de oude al iets te hoog waren voor het uitlijnen.
Nu moet ik of de motor verbouwen, of iets van de motorfundatie afschaven. Dat laatste verwacht ik niet veel problemen mee. Het zijn twee hardhouten balken die ingelamineerd zijn in polyester. Er moet 33mm af en dan heb ik 1cm over om te stellen. Moet genoeg zijn.
De motor aanpassen is bijna niet te doen helaas.
De motor is er al uit. Gisteravond, 1 uur sleutelen, en even sjouwen naar de auto. Blij dat het maar een cilinder is. :)

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: trilingsdempers
« Reply #3 on: 03 March, 2011, 08:44:55 »
Afschaven van de fundatie zou geen probleem moeten zijn maar ik weet niet hoeveel je dan over houdt. Je kan ook overwegen om de zaak alleen op de plek van de steunen met een beitel weg te hakken en de rest van de balken ongemoeid te laten.

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: trilingsdempers
« Reply #4 on: 03 March, 2011, 18:51:47 »
Kun je de dempers niet terugbregen of ruiken voor die van Vetus of Exalto?

Die verkopen Metallastic dempers voor vrijwe;l alle motortypen en ook op de juiste hoogte.

Origineel is het mooist, maar passend het meest praktische!

Eric.

C35/37 "Paperino"

joris

  • Guest
Re: trilingsdempers
« Reply #5 on: 08 March, 2011, 13:35:37 »
Helaas is het nog een beetje koud en vochtig. Dus nu kan ik nog geen epoxy verwerken. Dan maar eerst wat andere klussen.

@Je kan ook overwegen om de zaak alleen op de plek van de steunen met een beitel weg te hakken en de rest van de balken ongemoeid te laten.
Goed idee. Ga ik doen.

@Kun je de dempers niet terugbregen of ruilen voor die van Vetus of Exalto?

Ik heb nu de voorgeschreven vetus dempers, de motor is niet orgineel bij de boot, dus heeft nooit helemaal goed gestaan.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: trilingsdempers
« Reply #6 on: 08 March, 2011, 15:49:03 »
Koud en vochtig?? Ik zit hier op mijn werk naar buiten te kijken en heb enooooorme zin in Witbier... :D 

BTW, heb je gecontroleerd of de keerkoppeling van de Renault overweg kan met de stuwdruk? Voor de meest koppelingen is het geen probleem maar jij zal maar net die ene hebben....

joris

  • Guest
Re: trilingsdempers
« Reply #7 on: 08 March, 2011, 15:50:33 »

 


BJSoft