Author Topic: Snelheidsterugval bij hakken plus nog wat knagende vragen  (Read 1974 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Toine de Laet

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 29
Snelheidsterugval bij hakken plus nog wat knagende vragen
« on: 04 August, 2011, 23:45:27 »
Afgelopen vakantie weer meegemaakt en dan knagen er bij mij in de kuip toch een paar vraagjes. Wie helpt?

Bij varen op de moter (MD2b in een 31HT) met veel golven en wind tegen (hakken dus..., ja, soms is het niet anders) en dus veel weerstand hoor ik bij het duiken in de golf en er weer uitkomend een "gierend" geluid en valt de snelheid terug naar 2-3 kn (ipv de normale 5.3 bij 1800 toeren). Vervolgens heeft ie best wat tijd nodig om weer snelheid te maken, ja, tot de volgende golf die op de Noordzee nooit ver is.

Het geluid lijkt mij dat dit veroorzaakt wordt door de cavitatie is van/rondom de schroef. Is dat zo?

De moter lijkt in ieder geval er best wel een uitdaging aan te hebben, ik zie in ieder geval meer olieverbruik. Maar, is het ook slecht voor de moter?? Wellicht dat de compressie van het ouwe beestje te laag is en de moter te weinig PK's levert daardoor? Tijd voor revisie?

Een vraagje wat toen opkwam was of er een soort koppelingsplaat in de keerkoppeling zit die kan gaan slippen of die versleten kan zijn?? Ik haal het niet zo 1-2-3 uit de technische handleidingen, workshops, e.d. Wie weet dit?

1800 toeren is het toerental waar ik meestal op vaar, en een enkele keer 2000 toeren, eigenlijk nooit harder (volgens mij ligt top van MD2B bij de 2300 toeren). Is dat "normaal" of ben ik "te voorzichtig/zuinig/..."?



Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Snelheidsterugval bij hakken plus nog wat knagende vragen
« Reply #1 on: 05 August, 2011, 09:34:35 »
Toine, wat voor keerkoppeling heb je aan de motor zitten, een RB, een MS of een ander model? Bij je verhaal verdenk ik als eerste de KK, een schroef maakt zelden een gierend geluid. Verder heb je het over een toenemend olieverbruik, ik neem aan dat je daarmee doelt op een toenemend verbruik van dieselolie en niet van smeerolie.

Valentine

  • Guest
Re: Snelheidsterugval bij hakken plus nog wat knagende vragen
« Reply #2 on: 05 August, 2011, 11:40:52 »
Geen idee of het helpt: Bij ons gebeurde het volgende: Naar een langer stuk op motor op de Noordzee trillde de Schroefas in de klemmkonus van de kinetomaat los. Dus motor draaide, maar as niet. Dit was meer een piepend geluid. Resultaat: As en kinetomaat stuk. Jammer.
Foto:
http://www.valentine2011.de/2011/06/29/%C3%BCberf%C3%BChrlaub/

Nog een vraag: Als de boot snelheid verlist, gaat dan de toerental omhoog? Dat zou dan op een versleten koppeling duiden. De kracht wordt niet meer overdragen aan de schroef. Dat kan ook door te weinig Olie in de Versnellingsbak. het bouwt zich dus niet voldoende druk op. Maar dat heb je zeker al gechecked. Als niet: het is moeielijk te zien waar de peil op het staafje zit. Een papierdoekje helpt daarbij. En in de manual lezen, of het staafje in moet worden gedraaid of maar los opgezet voor de check van het versnellingsbakolie.

Groetjes

Alex

Offline Toine de Laet

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 29
Re: Snelheidsterugval bij hakken plus nog wat knagende vragen
« Reply #3 on: 08 August, 2011, 18:13:35 »
@BJ: ik denk dat mijn KK een MS is, op een ander forumpost praat men over 2 slangen die van/naar de KK lopen, en dat heeft de mijne. Ik sluit een foto bij, zie aldaar.


En het olieverbruik is smeerolie. Mijn KK wordt gesmeerd vanuit het algemene oliecarter, normaal kost het me een groot eierdopje/half koffiekopje, maar nu waren het wel 2 koffiekopjes op 4 uur varen.

Overigens was er een 2e keer redelijk wat olie in de bilge van de moterruimte gelopen, maar dat leek me eerder een pakkinglekkage. Ik heb dit weekend de moter maar een kleine beurt gegeven met nieuwe olie, filter en een flinke scheut Bardahl Engine Stop Leak. Kijken of ie die de pakking wat doet uitzetten...

@Valentine: ik zie geen beschadiging aan as. Ook gaat toerental niet omhoog. En zoals aan BJ gemeld: mijn olie komt uit het motercarter.


Offline snoopy

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 71
Re: Snelheidsterugval bij hakken plus nog wat knagende vragen
« Reply #5 on: 08 August, 2011, 20:04:41 »
Volgens mij is dit inderdaad een MS koppeling. Tevens heeft volgens mij deze koppeling een eigen olie reservoir wat gelijktijdig met de motor ververst dient te worden. De vul en controle plug zit aan de rechterzijde  naast het schakel hevel. Draai die er eens uit en controleer het olie niveau.
Ben.

Offline Toine de Laet

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 29
Re: Snelheidsterugval bij hakken plus nog wat knagende vragen
« Reply #6 on: 08 August, 2011, 22:33:41 »
"deze koppeling een eigen olie reservoir"

...verrassend...
...die RB niet zie ik nu in het werkplaatsboek...
...nooit van de vorige eigenaar gehoord dat er apart olie in ging...
...dit weekend zal ik eens goed gaan zoeken. Ben nu wel heel benieuwd of ik een RB of MS KK heb!

 ???
« Last Edit: 08 August, 2011, 22:48:36 by Toine de Laet »

Offline snoopy

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 71
Re: Snelheidsterugval bij hakken plus nog wat knagende vragen
« Reply #7 on: 08 August, 2011, 23:52:11 »
Op de foto te zien, rechts aan het einde van de schakelkabel, zit een grote messing plug. Dop 24 gebruiken.
Dat is de peildop, vul en afzuigopening.
Bij het verwijderen oppassen, er zit een koperen pakkingring voor afdichting. Peilstokje schoonvegen en opnieuw er op plaatsen. (niet er in draaien) Peilstok er weer uit. Oliepijl moet tussen de twee streepjes staan. Olie soort :motorolie 15W40. Inhoud:0,6 ltr. Verversen elke 100 draaiuren. Succes

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Snelheidsterugval bij hakken plus nog wat knagende vragen
« Reply #8 on: 09 August, 2011, 09:54:42 »
De koppeling op de foto is een MS en geen RB. De RB koppeling is in het handboek te vinden op pagina 30 in het hsft 'Reverse Gear' en de MS (Mono Shift) staat op pag 32. Daar kan je ook zien dat deze een eigen oliepeil heeft.

Offline Toine de Laet

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 29
Re: Snelheidsterugval bij hakken plus nog wat knagende vragen
« Reply #9 on: 09 August, 2011, 21:43:37 »
Thx!

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Snelheidsterugval bij hakken plus nog wat knagende vragen
« Reply #10 on: 09 August, 2011, 22:05:57 »
Geef ff een seintje als je een andere of verkeerde manual hebt dan stuur ik 'em je wel toe.

 


BJSoft