Author Topic: Rook rond Volvo Penta 2003 tijdens startproblemen  (Read 5395 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

framon

• Guest
Rook rond Volvo Penta 2003 tijdens startproblemen
« on: 24 June, 2010, 00:17:52 »
Beste zeilers,

Vandaag iets vreemd aan de hand gehad met mijn Volvo Penta 2003 zonder turbo, waar ik tot op heden nooit startproblemen mee heb gehad. ???

Wilde na 2 weken weer de motor starten maar bij het indrukken van de startknop liep de startmotor zeer traag om en de motor sloeg niet aan (had volle accu's)
Vervolgens nog een poging gewaagd echter zonder resultaat.

Toen motorluik geopend en grijs/blauwe rook kwam mij tegemoet, het waren geen uitlaatgassen leek meer op iets electrisch. De startmotor was aan de voorzijde vrij warm(misschien iets van een zwaar belaste starterkrans oid?)

Met steeksleutel op dynamo poeli alles rond kunnen draaien om een eventuele vastloper uit te sluiten.(dit verliep normaal)

Motor weer proberen te starten, startmotor draaide weer normaal rond maar motor sloeg niet aan.

Vervolgens klepdeksel verwijderd en met een steeksleutel op dynamo hele slag gemaakt en alles zag er normaal uit.
Deksel weer gemonteerd en motor startte sneller dan normaal (vreemd) en zonder problemen, tijdje laten draaien rond de 2300 toeren vervolgens motor af laten koelen en weer gestart zonder problemen.

Ik heb geen enkel iedee wat dit nu veroorzaakt kan hebben, een motor die vast zat of een startmotor die even inwendig zwaar liep? alles doet het weer normaal, motor start nu wel sneller dan voorheen
Hebben jullie nog suggesties??

Alvast bedankt gr Frank

Offline BJ

• Global Moderator
  • Hero Member
    • BJSoft
Re: Rook rond Volvo Penta 2003 tijdens startproblemen
« Reply #1 on: 24 June, 2010, 08:33:21 »
Kan aan de startmotor liggen maar het is moeilijk om, zonder het gezien en meegemaakt te hebben, een echt oordeel te geven. Had de rook nog een bepaalde geur o.i.d. omdat je aangeeft dat het iets elektrisch was. Misschien een tijdelijke kortsluiting tijdens het starten waardoor de beschikbare spanning in elkaar zakte en de startmotor te weinig spanning had ???  Om maar iets te noemen...

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
« Reply #2 on: 24 June, 2010, 23:35:55 »
Rob,

het doet mij denken aan een vuile collector (startmotor). Check eens of je koolborstels versleten zijn. Het slijpsel kan dan tussen de collector gaan zitten (groeven voorzichtig schoonmaken met een coctailprikker). Dat stof kan dan ook sluiting veroorzaken met een brandlucht. (Het slijpsel van de koolborstels verbrand dan). Eventueel gelijk koolborstels vervangen? Wat de rook betreft: dat hebben Volvo's wel vaker bij het starten, maar als alles zwaar loopt en de motor niet aan slaat kan er daardoor een teveel (in elk geval meer dan normaal) aan brandstof in de verbrandingskamers (cilinders) komen. Dat kan even wat extra rook geven. Overigens lijkt het of er geen zekering tussen accu en startmotor zit. (die had er dan waarschijnlijk uit gegaan) Ik adviseer je er in elk geval een te monteren tussenstartmotor en accu, zo dicht mogelijk bij de accu. Bij ons zit daar een 60 Ampere zekering. (die zat er overigens niet vanaf de werf, maar dat behoed je voor erger als er ooit sluiting ontstaat! Dat kan bijvoorbeeld ook als de pluskabel ooit onverhoopt los raakt!)

Succes! Eric.
C35/37 "Paperino"

framon

• Guest
« Reply #3 on: 25 June, 2010, 11:17:37 »
Eric,

Het roken was tijdens het starten en kwam jammer genoeg niet uit de uitlaat maar vermoedelijk uit of rond de startmotor, deze is trouwens wel gezekerd en alle zekeringen werken naar behoren.

Gisteren weer eens de motor gestart, en weer liep de startmotor zwaar. Een korte start poging  daarop, liep de startmotor weer normaal maar sloeg de motor niet aan (geen brandstof denk ik)
Na een derde poging met doorstarten (startmotor ging weer gewoon rond) sloeg uit eindelijk de motor aan.
Ik heb het vermoede dat bij afkoeling er iets krimpt in de startmotor waardoor deze met veel weerstand draait en nadat deze een paar keer geforceerd rond gedraaid is weer "normaal" functioneerd. Plan is om vandaag of morgen de startmotor uit te bouwen en aan te bieden voor een functionele test, hopen dat hier meer uit komt, alvast bedankt voor het meedenken
Gr Frank

Offline snoopy

• Full Member
« Reply #4 on: 28 June, 2010, 10:43:28 »
Zit op een 2003 geen antihevel klepje op het zeewaterkoeling aanvoer systeem. meestal bij het instrumenten paneel.
Zo'n klepje voorkomt dat het koelwater van buiten, naar de uitlaat gaat hevelen bij stilstand, waardoor er water op de zuiger kan komen. Indien dat het geval is krijgt de startmotor hem niet meer of bijna niet meer rond. Krijgt het zwaar te voortduren en gaat stinken. Met een steeksleutel lukt dat nog wel omdat dat langzaam gaat en het water de gelegenheid krijgt onder druk weg te lopen. Meestal lekt zo'n klepje enkele druppels water onder het lopen. Stopt de motor, dan opent het klepje zich, komt er lucht bij en kan hij niet meer hevelen.
Zo'n klepje eventueel schoonmaken en hoogstwaarschijnlijk is het probleem verholpen.
Gr.  Snoopy/ Ben

framon

• Guest
« Reply #5 on: 30 June, 2010, 09:20:27 »
Ben,

Ook jij bedankt voor het meedenken, aan een eventuele hevel werking heb ik ook al eerder gedacht met de theorie dat er water op de cilinders zou kunnen staan. Maar dat had ik volgens mij moeten zien toen ik een slag maakte met de krukas poeli toen het klepdeksel verwijderd was.

Gisteren heb ik mijn startmotor uitgebouwd en laten testen, in de eerste instantie bleek er niets aan de hand te zijn. Na verder onderzoek bleek dat het anker, enige wikkelingen en koolborstels niet meer in goede staat verkeerde. Een revisie startmotor van 160 E incl is de remedie.
Start nu weer zoals het moet.
Thanks!   Frank

BJSoft

SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal