Author Topic: Nieuwe tank  (Read 13970 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maxbolweg

  • Guest
Nieuwe tank
« on: 06 October, 2010, 20:17:00 »
Helaas was ik dit weekend het haasje, omdat ik inderdaad heel onnozel een goedje in de tank gegooid had en boel op de bodem neersloeg, gevolg verstopte leiding; leeg  waterfilter etc. Klooien maar weer en morgen techneut erbij....

Wil nu eigenlijk van mijn RVS tank af. Wat is het bezwaar tegen een kunstoftank?
Mijn RVS tank heeft geen mangat en geen aftapkraan, zaken die ik op een plastic tank wel zou willen hebben. Ieder jaar aftappen maar en schoonmaken?

Ik gooi nooit meer een goedje in een tank en zal voortaan van ieder filter twee stuks aanboord hebben. Overigens adviseert TD op mijn werk de watersporter nog een extra filter voor de motor te hangen. Hoor graag meningen over  RVS vs plastic tank mbt het dieselgevaar :o

gr, Max

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Nieuwe tank
« Reply #1 on: 06 October, 2010, 20:53:08 »
Beste Max,

Sinds 2003 hebben wij kunststoftanks. Nooit meer (of bijne geen) condens in de tank gehad.
Tank is ook nog eens rondom in PURschuim gevat, dus extra geïsoleerd. Verder hebben we 2 leidingsystemen. Beide hebben een SEPAR middelgroffilter met waterafscheider en net voor de motor een fijnfilter. (daar komen beide leidingen op uit, dus maar één fijnfilter) Tussen beide systemen zit een brandstofkraantje van een bromfiets met 3 weg aansluitingen. links is tank 1, rechts is tank2, midden is dicht. In onze kunststoftank zitten 3 slingerschotten. op het laagste punt een aftapkraantje. Via de bovenzijde is het laagste punt bereikbaar door de tankmetersensor er uit te nemen. Zit er rommel in (bij jaarlijkse inspectie) dan is dit met en vacuumoliepomje weg te zuigen. Uiteraard moet je dan liefst en iets dikkere slang op je pomp zetten om verstoppen te voorkomen. Verder adviseer ik je eens per 3-4 jaar de tank schoon te maken. Eerst zo leeg mogeljk varen, dan de laatste 15 liter wegpompen. Tank met Solu-ontvetter (te koop bij automaterialenhandel) 1:3 met water = 2 liter solu en 6 liter (warm) water  vullen, goed omschudden even een uur laten staan, wer schudden (totaal 3-4 keer), leegmaken en naspoelen met warm water. (goed naspoelen!) Vervolgens laat je de tank zo goed mogelijk uitlekken en laat hem op een warme plaats thuis staan tot hij helemaal droog is voor je weer monteert. (sommige mensen hangen er een föhn voor; ik zou dat zelf niet doen. Toevoegingen geloof ik niet zo in. Je haalt de troep er niet me uit de inhoud, maar lost dat op en uiteindelijk komt het toch in je motor.... Hoe dan ook, tot heden noit problemen gehad. Laatste tip: tank bij vorkeur met jerrycans bij een drukke wegpomp. Daar is de diesel in elk geval veel verser dan bij pompen aan het waer met weinig omzet. (en goedkoper!) Met de "Nieuwe Diesel" (biodiesel) hebben we nog weinig ervaring overigens, maar ik denk dat het wel mee zal vallen.
Gr. Eric.

C35/37 "Paperino"

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 392
Nieuwe tank
« Reply #2 on: 06 October, 2010, 22:36:55 »
Hey Max en Eric,

Die maatregelen van Eric zijn wel heel erg grondig en ik denk zeker erg nuttig in het voorkomen van problemen. Ik vraag me alleen af hoe je nog aan zeilen toe kan  komen met al dat geklus ;)
De vraag van Max was of een pvc tank helpt om condensatie te voorkomen. Volgens mij is daar het antwoord op dat dit niet het geval zal zijn. PVC isoleert (bijna) net zo slecht als RVS. Wellicht is een nieuwe PVC tank wel beter ivm luchtafdichting en je kan natuurlijk een tank kopen met een 'handgat' (een mangat lijkt me wat overdreven in een tankje van 50 liter of zo)
Verder vraag ik mij af, Max, of je inderdaad last had van een ongebreidelde bacteriegroei met bijbehorend slijm, of dat er gewoon troep in je tank zat.
Contest 29

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Nieuwe tank
« Reply #3 on: 06 October, 2010, 23:22:15 »
Hoi Max en Pieter2,

Pieter: je spreekt over PVC tank. Wij hebben een polyethyleentank (12mm dik van  178 liter) en die condenseert nauwelijks. Zeker niet ingebed in PUR schuim.

En wat dat klussen betreft: de inbouw van ALLE nieuwe tanks en filters (ook 2 watertanks) was maar 1 winterweekeinde! En wat dat zeilen betreft: naast mijn meer dan 40 urige werkweek maken we jaarlijks toch nog tussen de 3500 en 4500 Zeemijlen hoor! (meestal varen we ok in de winter de weekeinden gewoon door als er geen ijs ligt. Dit jaar echter niet i.v.m. periodiek (lees 4 jaarlijks) onderhoud)

Mooie PE-tanks kun je o.a. op maat laten maken (naar model oude of naar eigen wens) bij Drocom in Meppel.
Maken mooie, niet dure tanks en in enkele weken.
Een handgat ben ik geen voorstander van. Meer kans op lekkage.

Eric.
C35/37 "Paperino"

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 392
Nieuwe tank
« Reply #4 on: 07 October, 2010, 00:30:38 »
Hi Eric,

Behalve snel zeilen kan je blijkbaar ook heel snel klussen! Bij mij zou zoiets meer een totale winterklus zijn, ben ik bang.
Over de tank: Ik schreef inderdaad PVC, ik bedoelde kunststof. Natuurlijk isoleert een kunststof tank van 12 mm wel beter dan een stalen tank van bijv 2 mm. Maar het echt grote verschil maakt natuurlijk de PUR schuim isolatie. Deze isolatie zou ook een positieve werking hebben bij een stalen tank. Heb je dit Pur schuim ook rondom de buis die naar de 'tankdop' gaat? De tankdop (+ deel slanghouder) is immers vaak weer van staal.
Contest 29

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Nieuwe tank
« Reply #5 on: 07 October, 2010, 09:45:26 »
45mm slang in een 60mm slang met daartussen lucht.
Is bij ons ongeveer 1 meter lang.

Gr. eric.

c35/37 "Paperino"

Masquenada

  • Guest
Re: Nieuwe tank
« Reply #6 on: 07 October, 2010, 20:12:29 »
En wat dat zeilen betreft: naast mijn meer dan 40 urige werkweek maken we jaarlijks toch nog tussen de 3500 en 4500 Zeemijlen hoor! (meestal varen we ok in de winter de weekeinden gewoon door als er geen ijs ligt. Dit jaar echter niet i.v.m. periodiek (lees 4 jaarlijks) onderhoud)



Eric.
C35/37 "Paperino"

Hoi Eric, ik vind het ongelofelijk hoeveel mijlen jij per jaar maakt, naast je werkweek.
Ik als vutter haal dit lang niet !!!,  Misschien doe ik dan toch iets verkeerd  :D


Groet
Hans


www.sy-masquenada.nl

maxbolweg

  • Guest
Re: Nieuwe tank
« Reply #7 on: 31 October, 2010, 19:12:52 »
Iedereen bedankt voor eerdere reacties over nieuwe tank

Inmiddels met offertes in de weer geweest een op maat gemaakte kunstoftank met aansluitingen/aftappunt van 80 liter kost rond 450-500 EURO en tank van RVS  met zelfde inhoud + aansluitingen ongeveer 900-1000 Euro.

RVS voorstanders noemen probleem van stank bij plastic op langere termijn... ???

Wie heeft hier wat over..

gr, Max

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Nieuwe tank
« Reply #8 on: 01 November, 2010, 12:04:44 »
Na 7 jaar nooit iets geroken...


Eric

C35/37 "Paperino"

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 392
Re: Nieuwe tank
« Reply #9 on: 02 November, 2010, 00:02:38 »
Hi Max,

Wat een enorm groot prijsverschil! Ik vind de plastic variant ook nog behoorlijk duur. Kan je niet een standaard maat vinden die er een beetje op lijkt?
Ik begrijp dat je je oude RVS tank wilt vervangen vanwege een slechte ervaring met een toevoegingsmiddeltje. Hoeveel mijl heb je wel niet probleemloos gevaren met je oude RVS tank. Waarom dan nu toch vervangen ipv grondig schoonmaken.
En een aftapkraantje. Is dat er niet gewoon bij te maken?
Ik denk dat ik in jouw plaats er nog eens over na zou denken en wellicht mijn geld besteden aan een paar vrije dagen om te kunnen zeilen....
Contest 29

maxbolweg

  • Guest
Re: Nieuwe tank
« Reply #10 on: 02 November, 2010, 13:08:28 »
Pieter/Max,

Schoonmaakoptie is vorig jaar al geprobeerd en kennelijk zonder resultaat. Dit voorjaar moet er schone diesel in gegaan zijn. Huidige RVS tank is 35 jaar oud en is niet goed schoon te maken of af te tappen en zal dus vol oude troep zitten.
Ombouwen van oude tank zou ook veel geld kosten. Ben bang dat er niets anders op zit. Ik neig naar kunstof op dit moment....
Standaard kunstoftanken zijn vaak dunner. Die ik ga bestellen moet 1 cm dik worden.
Vrgr
« Last Edit: 02 November, 2010, 13:10:15 by maxbolweg »

Offline BBorg

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 97
  • 29MKII
Re: Nieuwe tank
« Reply #11 on: 02 November, 2010, 13:18:23 »
Dag Max,

Waarom haal je de tank er niet uit en laat je de bovenkant eraf slijpen? Daarna goed schoonmaken en er weer op laten lassen, evt. laat je er meteen een "mangat" in maken. Dit hoeft helemaal niet zo vreselijk duur te zijn. Heb zoiets zelf ook laten doen voor ik meen 6 tientjes. Daarna blijvend Grotamar 71 toevoegen en klaar ben je.

Gr.

Lars

maxbolweg

  • Guest
Re: Nieuwe tank
« Reply #12 on: 02 November, 2010, 15:07:23 »
Lars/Max,

Klinkt als mogelijkheid ben verrast door 6 tientjes

moet oude tank nog wel echt van RVS zijn :)
« Last Edit: 02 November, 2010, 16:40:37 by maxbolweg »

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 392
Re: Nieuwe tank
« Reply #13 on: 02 November, 2010, 22:43:19 »
OP het zeilersforum loopt momenteel een actie om deel te nemen aan een cursus RVS lassen! Ben je nog goedkoper uit wellicht.
Contest 29

maxbolweg

  • Guest
Re: Nieuwe tank
« Reply #14 on: 03 November, 2010, 09:40:52 »
Pieter/Max,

geloof dat ik 80 liter diesel wel in bilge kwijt kan ;)

maxbolweg

  • Guest
Re: Nieuwe tank
« Reply #15 on: 21 March, 2011, 19:21:04 »
Dit weekend nieuwe kunstoftank(effectief +/-65 liter) geplaatst. Besteld bij DROCOM zoals getipt door Eric.
Was al met al een dag werk. Kosten in totaal zo'n 500 euro inclusief alle aansluitingen slangen etc
gr, Max

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Nieuwe tank
« Reply #16 on: 21 March, 2011, 22:17:48 »
Max,

Verstandige keuze!

Wellicht nog aardig te vermelden dat ik 2 weken terug onze tank na bijna 8 jaar heb geleegd. (Kachel aangelaten tot laatste restje diesel bijna op was en daarna met vacuumpompje de laatste 8 liter diesel verwijderd). Dit omdat ik dacht dat er na al die jaren (en veel mensen onderweg gezien te hebben met bacteriën in hun tanks) wel een schoonmaakbeurt nodig kon zijn. Bleek achteraf jammer van het werk! Alles was nog BRANDSCHOON! Zelfs ons Separ Filter en het element  waren nog als nieuw! (het element was het laatst vervangen in 2009). Geen sprake van condens dus, maar het blijkt ook lonend te zijn de diesel bij een wegstation (met jerrycans) te halen. Men zegt dat dit altijd verser is dan relatief oude diesel bij pompen aan het water. (te weinig verversing door minder omzet) Daarnaast zijn deze pompen ook meestal zo'n 10 Eurocent goedkoper! Wat tenslotte zeker ook geholpen heeft tegen condens is de tank in de winter vol te houden en uiteraard de isolatie met PUR-schuim en de dubbelwandige vul en ontluchting-beluchtinsslangen.

Gr. Eric.
C35/37 "Paperino"

Valentine

  • Guest
Re: Nieuwe tank
« Reply #17 on: 22 March, 2011, 13:12:10 »
Hoi Max,

heb je die oude tank via de backskist eruit gehald? Achim van de Santana zit met het zelfde problem (smer in tank) op zijn C33 en heft geen idee hoe die Tank daaruit zou kunnen.

Groetjes

Alex

maxbolweg

  • Guest
Re: Nieuwe tank
« Reply #18 on: 22 March, 2011, 17:38:00 »
Hallo Alex/Max,

Ja dat ging via de bakskist, past er precies doorheen. De nieuwe ook want die heeft op de hoogte na dezelfde maten.
Als er het orgineel ingelamineerde balkje voor zit moet dat aan twee kanten doorgezaagd worden.
Later met twee ander latjes, schroeven/bouten en tierips (?) spalken.

 




« Last Edit: 22 March, 2011, 20:09:01 by maxbolweg »

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 392
Re: Nieuwe tank
« Reply #19 on: 30 March, 2011, 00:52:16 »
Naar aanleidng van dit topic vraag ik mij af in hoeverre condensatie van het vocht in de lucht nu eigenlijk het echte oorzaak is van het water-probleem:

Bij 20 graden is de maximale hoeveelheid water in lucht ca 20 gr/m3
Bij -10 graden is dat ca 5 gram /m3
Het verschil is dus 15 gram/m3, dit is de allergrootste hoeveelheid water die ooit kan condenseren vanuit het lucht in de tank. Ik ga er dan van uit dat de tank goed luchtdicht is afgesloten!!
Isolatie van de tank heeft overigens slechts een tijdelijk effect (bijvoorbeeld om dag en nacht wisselingen van temperatuur wat uit te dempen). Bij een langer durende, alom aanwezige temperatuur, heeft isolatie geen zin.

Goede diesel bij de tank aan de weg (EN590-norm) heeft een watergehalte van ongeveer 0,2 gram/kg diesel.

Mijn tankje is ongeveer 50 liter (50/1000 m3 oftewel: 0,05 m3). Als ik hem half leeg heb, dan kan er maximaal 0,05*15 = 0,75 gram water condenseren.
Als ik hem vol met diesel heb, zit er echter wel 50*0,2 = 10 gram water in! Veel meer dus dan het maximum uit de lucht!

Ik ga dan uit van diesel die aan de norm voldoet. Water zakt uit de diesel. Als je tankt in de haven is de kans vrij groot dat er meer water in zit dan de norm aangeeft.

Het lijkt er dus sterk op dat condensatie van vocht uit de lucht niet zozeer het probleem zal zijn. Probleem is eerder een niet goed sluitende tankdop (aanvoer vochtige luicht) of veelvuldig tanken van slechte diesel.

Wellicht zie ik wat over het hoofd. Ik ben benieuwwd naar jullie mening!
Contest 29

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 979
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Nieuwe tank
« Reply #20 on: 30 March, 2011, 10:04:47 »
Volgens mij zie je een factor over het hoofd: de ontluchtingsopening van de tank. Tenzij men die iedere keer na het varen keurig afsluit is dat een ingang voor nieuwe 'vochtige' lucht.

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Nieuwe tank
« Reply #21 on: 30 March, 2011, 20:48:25 »
Zonder ont- en beluchting trekt je motor vacuum en zal stoppen of krijg je er weinig brandstof in.

Dus, sorry Pieter, je hebt niet helemaal gelijk....


Gr. Eric.

C35/37 "Paperino"

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 392
Re: Nieuwe tank
« Reply #22 on: 01 April, 2011, 00:48:41 »
Jullie zijn wakker!
Helemaal waar, de ontluchting speelt een rol.
Toch geeft mijn beschouwing aan dat de rol van het water in de diesel zelf ook niet klein is.
Er is 14 keer een temperatuurswisseling van 30 graden nodig bij maximale vochtigheid van de lucht én volledige verwisseling van de koude (droge) lucht door warme (vochtige) lucht van de helft van de tank inhoud om dezelfde hoeveelheid vocht in de tank te krijgen als dat met één volle tank diesel wordt toegevoegd.
Natuurlijk kan het met minder grote extreme temperatuursverschillen in combinatie met veel meer wisselingen ook gebeuren. Bedenk echter ook dat het lastig is om via de ontluchting aan de bovenzijde van de tank de warmere vochtige lucht naar beneden te laten gaan en de koude, drogere lucht te verdringen.

Wat overigens ook duidelijk wordt, is dat isolatie van de tank wel kan helpen. Hiermee worden snelle temperatuursverschillen minder mogelijk, dus weer minder condensatie.
Voor mij nog onduidelijk is wat de gevreesde bacterie doet ontstaan. Ik kan mij heel goed voorstellen dat bijvoorbeeld 'oude' diesel een veel grotere invloed hierop heeft dan wat condenswater dat toch ook met de waterscheider wordt opgevangen.
Contest 29

Offline amare

  • mvg remco
  • Full Member
  • ***
  • Posts: 88
  • Gender: Male
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Re: Nieuwe tank
« Reply #23 on: 22 May, 2011, 16:42:06 »
Interessante discussie,
Ik dacht zelf dat overkomt me niet , dat gebeurt bij anderen.
Het gebeurde dus wel , brandstofsysteem perikelen afgelopen weekend , gelukkig had ik nog een zeiltje
Ik ga voor Drocom bedankt voor alle zeer nuttige informatie.
Nu nog even kijken of ik de dieseltank er uit kan krijgen gezien de grootte v/d tank.
Mocht er iemand ervaring hebben met het verwijderen van een brandstoftank bij een 31 ht dan zou ik het graag horen.
De tank zit n.l gedeeltelijk (s.b zijde )onder zitgedeelte kaartentafel.
Ik hoop dat ik niet met de flexschijf aan de gang moet.


Remco visser

MVG Remco/Maria

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Nieuwe tank
« Reply #24 on: 22 May, 2011, 18:26:04 »
Bij vrijwel ALLE Contests die ik ken kan de tank er zonder echt te slopen (meestal nét) uit!
Let wel op dat je met scherpe randen geen hout beschadigt! (afplakken met dikke folie of karton!!)

Eric.

C35/37 "Paperino"

Offline amare

  • mvg remco
  • Full Member
  • ***
  • Posts: 88
  • Gender: Male
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Re: Nieuwe tank
« Reply #25 on: 22 May, 2011, 23:34:00 »
Bedankt voor de tip ,van de week gaat de tank er uit.
Ik denk dat het verstandig is dat ik gelijk alle brandstofleidingen vervang  nu ik toch bezig ben.
Ik zit nog te twijfelen over een extra magneetfilter.

remco
MVG Remco/Maria

JF

  • Guest
Re: Nieuwe tank
« Reply #26 on: 23 May, 2011, 11:02:04 »
Remco,
wat had je voor problemen en weet je zeker dat de tank de oorzaak is/was? Waren alle filters e.d. regelmatig vervangen?
Ik ben ook wel benieuwd wat je uiteindelijk gaat aantreffen in de oude tank als die er eenmaal uit is. Ik hoor toch best vaak een reactie van: het viel achteraf eigenlijk wel mee.

Voor wat betreft het verwijderen, ook mijn ervaringen (op onze 33) zijn zoals Eric schetst: vrijwel alles kun je zonder echt sloopwerk uitelkaar halen en weer terug in elkaar zetten.

Offline amare

  • mvg remco
  • Full Member
  • ***
  • Posts: 88
  • Gender: Male
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Re: Nieuwe tank
« Reply #27 on: 23 May, 2011, 19:42:30 »
Hallo,
Ik heb een maand geleden de alle filters vervangen met de originele volvo filters , en de brandstof leidingen door geblazen met een compressor.
Ik heb echter de tankvlotter er uit gehad en hier zat bruine drab aan dit zat ook op de bodem onder in de tank .
Alle oude brandstof er uitgehaald , aangezien er geen mangat in de tank zit kon ik het verder niet schoon maken.
Toen gevult met nieuwe diesel en maar hopen dat het goed blijft gaan.
Die oude tank geeft me geen vertrouwd gevoel.
Nieuwe tank 127 liter met alle aansluitingen vandaag besteld 480 euro incl.
Beter dit dan met windkracht 6+ in de stortemelk (want dan gebeurt het meestal) zie knrm.
En natuurlijk voor de gemoedsrust dat dit nu voor elkaar is geeft een beter gevoel.
Mijn wederhelft is ook niet zo dol op haperende motoren

Remco visser
MVG Remco/Maria

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Nieuwe tank
« Reply #28 on: 23 May, 2011, 19:45:32 »
heel verstandig!


Gr. Eric

C35/37 "Paperino"

JF

  • Guest
Re: Nieuwe tank
« Reply #29 on: 23 May, 2011, 21:53:39 »
Bij mij zit de oude tank er ook nog in, op zich herken ik het gevoel ook, eigenlijk wil ik hem er gewoon uit hebben. Al is het maar om zeker te weten dat daar (idd op dat ongelegen moment) in elk geval geen groot onheil vandaan komt.

Weet iemand hoe de originele tank eigenlijk is opgebouwd? Bij mij zit er onderaan nog een 'kijkglas/waterscheider' met daaraan de brandstofleiding(en) met 2 kraantjes. Een gaat er naar de motor, de andere is een peilbuis langs de tank om te zie hoveel brandstof erin zit.
Ik zie in dat kijkglas geen vreemde of troebele brandstof of water. Ook preventief aftappen levert geen vreemde inhoud.Komt de brandstof van helemaal onderin? Of zit er nog een bezinkdeel in de tank?

Bvd, Jan

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 256
    • Sailing Camelot website
Re: Nieuwe tank
« Reply #30 on: 23 May, 2011, 23:34:08 »
In onze vorige boot (ruim 20 jaar oud) heb ik de tank onderin schoongezogen met de olie extractor. Er bleek niet veel sludge in te zitten. Er is een goede diesel-toevoeging test in PBO (Practical Boat Owner) waarin veel wordt uitgelegd over de verschillende typen toevoeging, hun werking, de verschillende merken en de praktijk (oa met een filter-test).

Als ik eea lees lijkt het me vooral erg goed om je diesel te ver/gebruiken om zo verversing in de tank te houden. Bij onze vorige boot hebben we de tank helemaal leeggestookt met de kachel. Het is een prettig gevoel om een verse lading diesel te gooien in een lege en in een schone tank met daarbij een klein scheutje additief tegen de bacterien.

Groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 979
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Nieuwe tank
« Reply #31 on: 24 May, 2011, 08:50:26 »
Maar dan moet je natuurlijk ook wel zeker weten dat de diesel die erin gaat ook schoon en vers is. En aangezien de omloopsnelheid bijde 'watersport' tankstations nou niet echt hoog is (vergeleken met bv de stations langs de weg) schijnt nogal eens een probleem te zijn. Heb je net je hele brandstofsysteem mooi schoon, krijg je van de leverancier een lading diesel + bijbehorende vervuiling....

@amare: ga je een tank van 127 liter plaatsen?? Dat is twee keer zo groot als de originele.... lijkt me rijkelijk fors ...  :o

JF

  • Guest
Re: Nieuwe tank
« Reply #32 on: 24 May, 2011, 12:24:31 »
Dat met die olie-extractor lijkt me een slimme, bedankt Sjoerd! Vraag die ik wel heb is of je dan overal kunt komen, zitten er geen schotten in de tank?

BJ, voor wat betreft de kwaliteit van de diesel in havens moet ik zeggen dat ik nooit daar tank, ik neem altijd diesel mee vanaf een snelwegpomp. En gebruik daarbij geen toevoegingen.

Offline amare

  • mvg remco
  • Full Member
  • ***
  • Posts: 88
  • Gender: Male
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Re: Nieuwe tank
« Reply #33 on: 24 May, 2011, 19:21:33 »
@BJ , de inhoud van de tank klopt inderdaad niet , ik kom aan 80 liter.
Drocom had dit berekend voor me.

remco
MVG Remco/Maria

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Nieuwe tank
« Reply #34 on: 24 May, 2011, 20:10:39 »
Je kunt een tank (ook met schotten) reinigen op de volgende wijze:

Haal de gehele tank (leeg!) er uit:
1. doe 1 liter koudontvetter (autohandel) met heet water (5 liter) in de tank.
2. goed omschudden en 15min. wachten
3. weer goed omschuddn en na 15 min. wederom (4-5 x)
4. Maak de tank weer leeg (residu kan in olieafvoer tank op haven)
5 spuit met Kärcher (liefst heet) water in tank en leeg deze steeds weer. (3x) afvoeren via havendepot!)
6. goed laten uitlekken op de kop.
7. nadrogen bijvoorbeeld met een föhn on de tankvulopening.
8. paar dagen laten nadrogen op zijn kop (liefst droog ergens in de wind, buiten)
9. weer monteren.

Gr. Eric.

C35/37 "Paperino"

Offline amare

  • mvg remco
  • Full Member
  • ***
  • Posts: 88
  • Gender: Male
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Re: Nieuwe tank
« Reply #35 on: 25 May, 2011, 19:04:40 »
@paperino
Je had gelijk de tank kon er net uit , ik had 3mm speling.
Uurtje werk en hij stond op de steiger.

remco
MVG Remco/Maria

maxbolweg

  • Guest
Re: Nieuwe tank
« Reply #36 on: 06 August, 2011, 22:43:30 »
Nieuwe tank dus.
Maar al snel blijkt dat er water in de tank komt, tenminste aan de grote hoeveelheden water bij het aftappen te zien.
Eerste verdachte is de vuldop aan dek, maar die afgekit, van nieuw ringetje voorzien en zelfs grijze gummykit op de schroefdraad, dus die kon het niet meer zijn. Nu ja laat maar.
Na een ruig stukje motorzeilen van Harlingen naar Terschelling, valt de motor gelukkig pas in de haven uit.
Monteur erbij en toch weer water hoe kan dan nou????
Wat blijkt de beluchting van de tank zit buiten op de waterkering aan stuurboord bij het begin van de buiskap. Mondje zat een beetje gedraaid, waardoor water bij elke regenbui-en die hadden we de laatste tijd- water van de buiskap precies in beluchting liep. Verder moet tijdens het moterend laveren in de Slenk terwijl het stuurboord gangboord door de golfslag gewoon onder water stond, zeewater naar binnen zijn gezogen. Verplaats nu beluchting van kuiprand naar binnenkant zwaluwnest, want daar is het altijd droog. Uit beluchting is bij mij eerder nog nooit diesel gespoten dus dat zal nu ook niet zijn hoogte is ongeveer gelijk.
Al doende leert men, maar ik wilde hem jullie niet onthouden.
Gr, Max

Offline amare

  • mvg remco
  • Full Member
  • ***
  • Posts: 88
  • Gender: Male
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Re: Nieuwe tank
« Reply #37 on: 06 August, 2011, 23:45:25 »
@ maxbolweg
Als je de beluchter herplaatst zorg dan dat vanaf het beluchtings punt als eerste de flexibele slang eerst omhoogloopt en dan pas in een bocht naar beneden .
Als je dit op deze manier doet  dan kan er "nooit" vocht in lopen.
Er worden vaak fouten gemaakt met de aanleg van de beluchtingsleiding , deze wordt vaak verkeert aangelegd met een slang op afschot richting de tank.

Remco
MVG Remco/Maria

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 256
    • Sailing Camelot website
Re: Nieuwe tank
« Reply #38 on: 14 August, 2011, 12:01:54 »
@Max Bolweg,


Dank dat je dit met ons deelt. Ik zal de komende tijd bij ons eens een blik werpen!

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Niels

  • Guest
Re: Nieuwe tank
« Reply #39 on: 14 August, 2011, 23:06:44 »
Hai dieselaars,

Vroeger kwam er ook water in de diesel door condens en werd ook toen al meegeleverd met de diesel maar was bacterie groei door de destijds aanwezige zwavel geen issue. Nu is de zwavel eruit (zwavelpercentage is bepaald door de overheid) en moet er tevens vanuit overheidswege biodiesel (lees bacterien) worden toegevoegd. Bij lage omloopsnelheid en langere tank bewaartijden , zoals bij de meeste zeiljachten, ontkom je naar mijn mening niet aan toevoegingen voor langere houdbaarheid en tegen bacteriegroei. Het wisselen van rvs naar kunststof tanks om bacteriegroei te voorkomen zal misschien iets helpen maar is niet zalig makend ?? water en bacterien worden aangeleverd , als de temperatuur dan meewerkt gaan de bacterieen zich vermenigvuldigen en krijg je last van hun afvalstoffen.

Reclame voor toevoegingsmerken wil ik niet maken maar heb inmiddels wel wat praktijkervaring met diesel en benzine in particuliere en bedrijfsomstandigheden  ;)


 


BJSoft

SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal