Author Topic: Motorrevisie alle Volvo Penta's en andere types scheepsmotoren.  (Read 1935 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

v.brutel

  • Guest
Beste jacht-eigenaren.

Sinds 2009 ben ik in het bezit van een Contest 30 MK1 uit 1970 overgenomen van BJ (hier op het forum). Inmiddels ligt de boot alweer drie jaar binnen voor een complete refit. Een van de eerste dingen die ik ben gaan aanpakken is de motor. In  eerste instantie dacht ik de MD 2a helemaal te gaan reviseren maar eenmaal gedemonteerd bleek dat financieel niet rendabel. Alle lagerschalen waren uitgelopen en de cilinders opgevreten. Na een paar rondjes bellen bleek al snel dat voor dit oude type motor bijna niets meer te krijgen was. Natuurlijk vond ik uiteindelijk wel een "mannetje" die me de juiste lagerschalen kon leveren maar dat zou dan wel voor een complete set op 900e komen. Absurd!

Zowiezo wilde ik graag een wat sterkere motor met een MS-koppeling. Na lang zoeken heb ik een MD11C gevonden met de juiste koppeling. Ding zou net gereviseerd zijn en pas 4 uur gedraaid hebben. Nou goed, na wat proefdraaien de motor compleet met koppeling en schakelpaneel meegenomen voor een goede prijs (1150 euro).

Eenmaal thuis ben ik de tor gaan demonteren. Eerst maar eens de koppen aangepakt. Kleppen verwijderd, klepzetels bijgesneden, kleppen gepolijst en ingeslepen, klepveren op spanning gezet en naar fabriekswaarden getest en goed bevonden, nieuwe seals geplaatst (gewoon uit Volvo automotive industrie pakken...is precies gelijk maar kost 5 maal minder), koppen gevlakt (met de hand want kan niet op vlakbank), alles naar fabrieksspecs gemeten en goed bevonden. Uiteraard de koelkanalen schoon gemaakt. De koppen kaal gemaakt en ontvet en vervolgens 3 maal primer en 2 maal eindlak. Stotestangen en tuimelaars gemeten (goed) Nieuwe vriesproppen geplaatst. Verstuivers afgeperst en goed bevonden.Alles teruggemonteerd en volia....nieuwe koppen. Afgezien van de droogtijd van de verf heeft me dit 6 uur werk gekost.

Toen het spruitstuk aangepakt. Alles eraf. Kanalen schoon gemaakt. Kaal. Ontvet. Geprimerd en afgelakt. Vriesdoppen vervangen. Uiteraard alle slangetjes en slangeklemmen vervangen.

Daarna de cilinders weggenomen. Koelkanalen schoon gemaakt. Kaal, primer, aflak. Binnenkant cilinders waren aan de maat zonder noemenswaardige stootrandjes. Even de flexbroach er doorheen gehaald om weer mooie diagonale groefjes te maken.  Zuigerveren vervangen. Zuigers gemeten (aan de maat).

Nokkenas en krukas uitgenomen en gemeten (goed). Lijnboring krukas gemeten (goed). Alle lagerschalen vervangen (was niet echt nodig maar als je dan toch bezig bent...) assen terug geplaatst en gecontroleerd op axiale en radiale speling (goed). Oliepomp gecontroleerd (goed) en gevuld met zuurvrije vaseline (uiteraard nieuwe pakkingen).

Impellor, oliefilter, brandstoffilter vervangen.
Dieselpomp gelaten voor wat hij is.

Blok weer in elkaar gezet met nieuwe pakkingen en zuigerveren. Uiteraard alles brandschoon gemaakt van te voren en waar nodig te monteren delen in de olie gezet. Vanzelfsprekend alles aangedraaid met de juiste aanhaalmomenten.

keerkoppeling teruggeplaatst.

Inloopolie in het blok gegooid (altijd eerst het oliefilter vullen).

Waterslang aan waterpomp geplaatst en gevuld....vervolgens in de sloot gelegd. Uitlaat aangesloten.
Voorgloeien, 1 x starten en....lopen. Al lopende kleppen gesteld. Goed warm laten draaien en toen de koppen nagetrokken. Kleppendeksels er weer op en....klaar.

Dit was geen volledige revisie want ik heb de brandstofpomp niet gedaan maar toch al met al wel een erg grondige refit van de tor.

De hele refit kostte me een week tijd en pak m beet 450e aan lagerschalen, pakkingen en vriesproppen. Dat kan veel slechter.

Voor de volledigheid moet ik er wel bij vertellen dat ik de beschikking heb over een complete motor-revisie werkplaats en de kennis van 1 van de beste revisie-specialisten in Nederland (misschien wel wereldwijd).

Waarom dit verhaal?
Simpel, ik hoor te veel verhalen van watersporters die alles over varen weten maar compleet met de handen in het haar raken als er iets met de motor gebeurt. Een wonderlijk maar begrijpelijk fenomeen. een (hulp) motor is een apparaat dat je schip (en dus je leven) kan redden als het er op aan komt (meteen maar een extreem genomen) en ik ben van mening dat iedere schipper in ieder geval over een stuk basismotorkennis zou moeten beschikken alvorens te gaan varen. Dit begint met het regelmatig doen van onderhoud (impellor, filters, v-snaar, koolborstels etc etc). Forums zijn handige dingen om je kennis mee op te frissen maar meer ook niet. Vieze handen maken daarentegen door zelf je motor onder handen te nemen is eigenlijk een voorwaarde voor een bedrijfszekere motor.

Nu weet ik best dat heel veel watersporters helemaal geen tijd/zin hebben om zelf te gaan sleutelen. Ze besteden dit liever uit aan iemand met kennis van zaken. Niet zelden hoor ik ook van mensen dat ze bij de minste of geringste twijfel aan hun motor een nieuwe tor laten plaatsen. Zonde en in de meeste gevallen totaal niet nodig.

Wij bieden u de kans om onder begeleiding van experts uw eigen motor te reviseren en weer als nieuw te maken in een compleet geoutileerde revisie-werkplaats. Uiteraard zijn wij ook bereid uw motor te reviseren tegen heel aannemelijke bedragen. Bij ons wordt er NOOIT half werk gedaan. Alleen wat ECHT GOED is verlaat de werkplaats.

Heeft u belangstelling om uw motor zelf te reviseren (onder begeleiding) of dat door ons te laten doen, neem dan gerust contact op met Hijnekamp Revisie Wageningen (http://www.hrw-revisie.nl/), 0317-412627 of bel mij (Vincent Brutel, 06-42440281).

Goede winden en een mooi lopende tor gewenst.

Vincent




Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Motorrevisie alle Volvo Penta's en andere types scheepsmotoren.
« Reply #1 on: 22 January, 2013, 16:41:04 »
Zo zie je maar dat je een motor na 35 jaar heus niet hoeft te vervangen    :D

Niels

  • Guest
Re: Motorrevisie alle Volvo Penta's en andere types scheepsmotoren.
« Reply #2 on: 14 June, 2013, 12:45:03 »
Mooi verhaal! Ik ben alleen nog geen MD11C tegen gekomen met gloeispiralen dus voorgloeien????

 


BJSoft