Author Topic: motor types  (Read 4475 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline GANNET II

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 108
  • Gender: Male
    • groenehartparticipaties
motor types
« on: 26 August, 2011, 21:00:42 »
De Volvo Penta MD3B aan boord van mijn Contest 34 uit 1977, heeft het begeven na een vastloper. Door gebrek aan Volvo onderdelen zal ik moeten kiezen uit een een gereviseerde MD17D, een nieuw Mitsubishi of Timray. Alle tussen de 37 en 40 PK. De Timray is de goedkoopste, maar heeft de minste ervaring in onze streken. Voldoende inbouwdealers, maar kwaliteit van onderhoud en onderdelen leveranties door Europa nog weinig getest.

Bij deze nodig ik een ieder uit zijn ervaringen met mij te delen.

In de gegevens die ik van de vorige eigenaar van de Contest ontving, vind ik geen gegevens over de pitch of dia van de schroef. Heeft iemand die maten?

Bij voorbaat dank voor het delen van de ervaring.
Groet,
Solent

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: motor types
« Reply #1 on: 27 August, 2011, 19:25:26 »
Timray heeft geen goede reputatie, is erg groot voor het geleverde vermogen en is gebaseerd op behoorlijk antieke techniek. Daarnaast is het lastig om onderdelen te krijgen, dit ondanks de beweringen van de importeur dat er gewoon A-merken gebruikt kunnen worden.  Mitshishi is een optie, en daarmee Sole en Vetus ook want dat zijn immers dezelfde basismotoren. Verder zou je misschien ook nog naar Beta Marine kunnen kijken, worden veel gebruikt in Engeland, zijn gebaseerd op Kubota en zijn prijstechnischer wat interessanter. Een Volvo zou -mijn- voorkeur hebben maar dan moet er wel sprake zijn van een echte revisie en niet een spuitbeurt en het vervangen van wat onderdelen.
Diameter en pitch van de schroef zij afhankelijk van motorvermogen, reductie van de KK en de vorm en het gewicht van de boot dus bij een andere motor zal je ook een andere schroef moeten kopen. Misschien slim om dan maar meteen naar een vaanstand- of klapschroef te gaan met het oog op snelheidswinst bij het zeilen?

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: motor types
« Reply #2 on: 27 August, 2011, 22:18:33 »
Afhankelijk van het gebruik van je motor zou je ook kunnen kiezen voor een lichtere motor?? Tegenwoordig wordt vaan 6PK/ton aangehouden, terwijl realistisch gesproken ook 3-4 PK/ton prima te doen is en zelfs met 2-3PK/ton goed te varen is.
Voordelen: goedkoper, (waarschijnlijk) zuiniger, kleiner (met alle voordelen van dien) en lichter. vooral dat laatste is natuurlijk niet te versmaden (meer snelheid ofwel meer mogelijkheden om zware spullen aan boord te halen).
Ik kan je persoonlijk niet raden qua merk en type motor, maar ik kan me voorstellen dat het welicht de moeite waard is om teen 18-27PK motor te overwegen?? Mischien goed om dit in ieder geval in je overweging te betrekken.

Succes,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 510
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: motor types
« Reply #3 on: 28 August, 2011, 21:42:30 »
Solent,

Ik zou kiezen voor een nieuwe, moderne motor om de volgende redenen:

Met revisie van eenb MD 17 haal je wederom een oud model en ontwerp motor binnen en ook daarvan worden de onderdelen steeds moeilijker verkrijgbaar en ze zijn nog duur ook.
Overigens kun je eens informeren bij Aquasport in Hoorn (Bert Droog) waar ze dit soort (Volvo) motoren reviseren en onze ervaring met Bert is dat hij dat goed doet en tegen een redelijke prijs.

Onze ervaringen met een Mitsubishi (Drinkwaard versie) zijn erg goed. Goekoop i.v.m. met andere op Mitsubishi gebaseerde motoren als Solé en Vetus, vraagt weinig onderhoud, heel goedkope onderdelen en ruim 100Kg lichter dan een MD17 die er eerder bij ons in stond. Hij start altijd gelijk, is stiller en heeft veel minder last van dorst. Bovendien lekt hij nergens olie, water, koelvloeistof etc. Na 9 jaar een dikke 10!

Goedkoper alternatief is de Craftsman die als basis ook op Mitsubishi blok wordt gemariniseerd (als ik het goed begrepen heb) en deze is o.a. ook via Drinkwaard te koop.

Maar uiteraard is ook een Yanmar een goede kleuze. In onze vorige boten hebben wij die bijelkaar 11 jaar gehad zonder noemenswaardige problemen en ook Solé (Mitsubishi), Nanni (kubota), Ruggerini (fiat) hoor ik weinig problemen mee. Als je toch een Volvo wilt, zouden wij voor een nieuwe kiezen omdat die lichter zijn en voorlopig zijn er voldoende onderdelen tegen normale prijzen voor te koop. Je zult dan echter wel (net als bij Yanmar) behoorlijk dieper moeten investeren.

Tja, wat is wijsheid.... (let ook op de inbouwmaten!)

Succes bij je keuze!

Gr. Eric C35/37 "Paperino"

Waar BJ zijn ervaringen met Timray op baseert weet ik niet. Deze motor wordt voor zover mij bekend nauwelijks verkocht in NL. Ben wel benieuwd of iemand op dit forum er ervaring mee heeft.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: motor types
« Reply #4 on: 29 August, 2011, 09:27:09 »
@Eric: mijn 'ervaringen'  komen goeddeels uit het zien van de motor(specs) en de opmerkingen van de nodige deskundigen. Als je op de site naar de afmetingen van de diverse motoren kijkt dan kun je zien dat ze best fors zijn, zeker vergeleken met andere merken. Zo heeft de 27PK een fundatie nodig met een hartafstand van meer dan 50cm en dat wijkt behoorkijk af van de min of meer standaard van 45cm. Verder is het leuk dat ze het hebben over 'moderne' directe inspuiting maar dat mechanisme is natuurlijk al zo oud als de weg naar Kralingen. Moderne motoren gebruiken directe inspruiting maar dan wel volledig electronisch geregeld, Timray en andere Chinezen, zitten nog in de jaren '50.  Overigens zijn er bij mijn weten helemaal geen motoren <40pk te krijgen die verder zijn gekomen dan de jaren '70 van de vorige eeuw, ook de nieuwste motortjes werken nog altijd met voorgloeien en indirecte inspuiting. Dus oude ontwerpen ontkom je sowieso niet aan tenzij je het kleinste model (SDI 40/4 40pk) van VM Marine plaatst.

Offline GANNET II

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 108
  • Gender: Male
    • groenehartparticipaties
Re: motor types
« Reply #5 on: 29 August, 2011, 22:22:19 »
Met dank voor de reacties.

Het blijft een afweging tussen service van de importeur/fabrikant en prijs/kwaliteit. Wat betreft de zwaarte van de motor deel ik de mening dat voor een 34 voeter een 37 pk al overdreven is. Maar lastig om dat te veranderen, want dat betekent ook verandering van schroefmaat, heb ik mij laten vertellen.

Voor geld is alles te koop, maar ik kocht een 34 voeter uit 1977 niet vanwege een ruime beurs. Het is zoeken naar het optimum. De antwoorden hebben me geholpen, in die zin dat ik dubbel voorzichtig ben met de keuze.

Groet,
Solent.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: motor types
« Reply #6 on: 30 August, 2011, 09:20:28 »
Het makkelijkst is het om 'even'  een andere MD3b te scoren op MP, daar staat er op dit moment wel eentje. Die kan je dan eventueel nog na laten kijken en laten voorzien van wat nieuwe, slijtgevoelige onderdelen en dan ben je voor de aankomende jaren weer klaar. Een MD17 past ook wel en als er eenzelfde keerkoppeling bij zit, of je houdt de huidige, dan hoeft er ook geen anderde schroef onder. Kostentechchinsch zijn dat de twee beste oplossingen.
Als je naar een ander merk/type gaat dan gaat het toch behoorlijk in de papieren lopen. Ik zit met dezelfde overweging al hoop ik dat het bij mijn MD2b nog gewoon om een vriesdop gaat.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: motor types
« Reply #7 on: 01 September, 2011, 16:15:59 »
Goedkoper alternatief is de Craftsman die als basis ook op Mitsubishi blok wordt gemariniseerd (als ik het goed begrepen heb) en deze is o.a. ook via Drinkwaard te koop.

Even gekeken naar die Craftsman maar ik vind 7100,- euro exc BTW voor een torretje van 27PK nou niet bepaald een goedkoper alternatief. OK, een D1-30 van Volvo Penta is nog duurder maar ik kan (kon?) een Sole van hetzelfde vermogen voor 5500,- incl. krijgen. 

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: motor types
« Reply #8 on: 01 September, 2011, 23:11:27 »
Ik kan me voorstellen dat je de teruggang van 34 naar 27 PK met dezelfde schroef zou kunnen fixen. Vaak worden schroven qua grootte en spoed als compromis neergezet, maw: jou schroef is waarschijnlijk zo gekozen dat je met windje 8 en flinke golfslag op de boeg nog steeds veel kracht hebt. Je zou kunnen speculeren dat je Volvo op een mild golvend IJsselmeer met windkracht 5 op de boeg ver onder de optimale belasting draait.

Afhankelijk van je vaargebied kun je dus ongestraft iets terug in vermogen (of eigenlijk meer specifiek: in koppel).

Een vuistregel om de zwaarte van je schroef te bepalen is de afwijking van je max toerental ten opzichte van het norm max toerental. Als je norm max toerental 3800 is dan is het redelijk dat je met een "normale" schroef dat toerental niet haalt maar bv op 3400 toeren blijft hangen (10% verlies). Als je een zware prop hebt kan het verlies nog groter zijn.

Overigens heeft een (te) zware prop ook voordelen: minder verbruik en dus grotere actieradius, motor die harder moet werken en dus beter op bedrijfstemperatuur komt en minder toeren dus rustiger loop. Ik ken vele schipper die een gori tweeversnelling prop hebben en altijd "in zijn twee" varen. De schoef is dan erg zwaar maar de motor trekt het prima.

groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline GANNET II

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 108
  • Gender: Male
    • groenehartparticipaties
Re: motor types
« Reply #9 on: 04 September, 2011, 21:04:59 »
Even nog over het reviseren van motoren.

Eén van de problemen waar ik tegenaan liep was dat voor de MD2 c.q. 3 serie nog slechts beperkt  onderdelen voorhanden is. Voor de MD 17 serie is de voorraad nog ruimer aanwezig, maar ook hiet geldt oppassen ... .

Waar ik me een beetje aan stoor is dat de aanbieders op een gouden stoel zitten. Ze kunnen van alles maar wel op jouw kosten en voor jouw risico. Geen vaste prijzen, alles onder voorbehoud. En dat geldt voor de leveranciers van nieuwbouw als de leveranciers van gereviseerde motoren. Doen wij iets niet goed?

Vooralsnog is een Timray van 37 pk voor € 4350 af importeur de beste aanbieding. De persoonlijke ervaringen van gebruikers zijn niet slecht, maar ja, alles korter dan drie jaar.

Groet,
Solent



Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: motor types
« Reply #10 on: 04 September, 2011, 21:36:54 »
Hoi,

Prijskundig een scherpe aanbieding. Wellicht nog een overweging om te bedenken hoe lang je wilt blijven varen?? Ik zag bij Timray dat ze ook een 3-cylinder hebben met 32PK. Lichter, kleiner, goeiekoper (neem ik aan) en hetzelfde koppel als de 4-cylinder (logisch voor een 3-cylinder). Lijkt me net zo bruikbaar als de 4-pitter??

S
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: motor types
« Reply #11 on: 05 September, 2011, 10:09:41 »
@solent: ja, aanbieders zitten op een gouden stoel maar dat is vrijwel overal in de watersporttak het geval. Lees voor de grap de veelgebruikte Hiswa voorwaarden maar een goed door dan zie je dat je als consument nagenoeg rechtenloos bent. Het enige wat je er als consument aan kan doen is dergelijke bedrijven links laten liggen en bijvoorbeeld in het buitenland gaan shoppen. In jouw geval: een motor in Engeland laten inbouwen.
Verder heb je het over persoonlijk ervaringen van Timray gebruikers maar waar komen die vandaan? Ben ik ook wel benieuwd naar namelijk.

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 510
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: motor types
« Reply #12 on: 05 September, 2011, 19:02:59 »
Nou BJ, kan ook wel wat minder!
Onze ervaring met de HISWA voorwaarden waren destijds (1997) toen we behoorlijk ruzie met een importeur van zeiljachten hadden zeer positief!
Ondanks dat deze werf (na uitspraak van de geschillencommissie in ons voordeel) failliet ging betaalde de HISWA de gehele schade (een behoorlijk bedrag) zelf en zeer snel aan ons uit.
Zoals overigens ook in hun voorwaarden staat mits een lid door bijvoorbeeld een faillisement in gebreken blijft. 
Dus, dat je als consument "rechtenloos" bent valt m.i. best wel mee.
Ik denk zelfs dat je als consument juist in Nederland behoorlijk goed beschermd bent. De wetten zijn wat dat betreft de laatste jaren meermalig (in voordeel van consumenten) verbetered en aangepast. Uiteraard moet je zaken wel kunnen onderbouwen met nota's, schriftelijke afspraken, koopcontracten etc.

Gr. Eric.
C35/37 "Paperino"

Offline GANNET II

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 108
  • Gender: Male
    • groenehartparticipaties
Re: motor types
« Reply #13 on: 06 September, 2011, 14:00:01 »
De persoonlijk ervaringen BJ, vind je op de site van Timray. Dus niet representatief. Wel een medezeiler in de eigen haven die vorig jaar een Timray kocht en installeerde. Wat meer geluid zei hij, maar verder naar zijn oordeel, een prima motor. Een collegazeiler kocht er recentelijk een, maar die is nog niet ingebouwd. De monteur van de verkoper, kwam de maten opnemen, behoort tot de in het vak vergrijsde experts. Zelfstandige (zonder..), en als dieselmonteur niet afhankelijk van welke aanbieder ook. Hij was tevreden over de huidige kwaliteit van deze motoren. Zat 'm vooral in de maten van de aansluitingen.

Belangrijk blijft de onderdelen voorziening en de verkrijgbaarheid door Europa heen, in mijn geval de Oostzee. In Zweden, Finland en Noorwegen is de Timray ook verkrijgbaar inclusief onderdelen. En laten we wel wezen, iedere dieselmonteur moet een dieselmotor aan de praat krijgen in geval van problemen.

Maar terecht, een merk bewijst zich door de jaren heen.

Groet,
Solent

Offline GANNET II

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 108
  • Gender: Male
    • groenehartparticipaties
Re: motor types
« Reply #14 on: 16 September, 2011, 22:31:42 »
Beste Nico,

bedankt voor je aanbod.
Ik zal er geen gebruik van maken, maar er lezen natuurlijk meer contest zeilers je reply.

groet,
Solent

rgeensen

  • Guest
Re: motor types
« Reply #15 on: 23 September, 2011, 13:57:15 »
Goed om te lezen ik zit met eenzelfde dilemma voor mijn eigen Contest 34 uit 1977.

Heb je wellicht nog interesse in een goed lopende Volvo Penta MD11 24 pk?
Deze moet er eigenlijk uit om een kleine olielekkage tussen de keerkoppeling en de motor te verhelpen. Als die er toch uit moet (kosten 1500-2000 Euri) overweeg ik nu dus ook meteen een nieuwe in te laten bouwen.

Let op dat als je naar 36pk of meer gaat je waarschijnlijk je schroefas met toebehoren ook moet vervangen voor een slag dikker.

Ben jij er al achter of de MD17 past in de Contest 34 uit '77?

Ruud

 


BJSoft