Author Topic: lekkende schroefas  (Read 2613 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tiburon

  • Guest
lekkende schroefas
« on: 07 August, 2011, 17:06:58 »
Hallo allemaal,

Mijn schroefasdichting lekt, alleen niet altijd. Ben er achter gekomen dat er na 6 uur motoren (ja ik weet het, ook niet mijn favoriete hobby, maar heel soms moet je als je ergens op tijd wilt komen) nauwelijks water in de bilge komt.
Na een uurtje of 4 zeilen, moet ik er zeker 2 putsen water uit pompen.
Wie weet raad?

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: lekkende schroefas
« Reply #1 on: 08 August, 2011, 09:35:55 »
Heb je tijdens het zeilen de schroef vast staan of draait 'ie mee en heb je een water- of een vetgesmeerde as?  En weet je zeker dat het de schroefas is die lekt?

tiburon

  • Guest
Re: lekkende schroefas
« Reply #2 on: 10 August, 2011, 21:36:39 »
Hoi BJ,

De keerkoppeling staat vrij tijdens het zeilen omdat ik dacht dat het minder weerstand oplevert. Het is een water gesmeerd lager met een rubber manchet.

gr

rob

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: lekkende schroefas
« Reply #3 on: 11 August, 2011, 09:52:49 »
OK, is duidelijk. Het is altijd lastig om bij dit soort gevallen de precieze oorzaak te achterhalen en het is meestal een eliminatie-proces. Probeer eens een keer om tijdens het zeilen de KK in z'n werk te laten staan om te zien wat het effect daar van is. Op de hoeveelheid water dan he, niet op de snelheid ;)

En weet je zeker dat het water via de schroefas komt en niet via een andere weg?

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 511
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: lekkende schroefas
« Reply #4 on: 11 August, 2011, 18:16:39 »
Is dat watergesmeerde lager een z.g.n. Volvo sok?
Zit er dan wel genoeg vet in?
Bij te weinig vet kan deze ook iets gaan lekken en slijt hij bovendien sneller.

Gr. Eric

C35/37 "Paperino"

Valentine

  • Guest
Re: lekkende schroefas
« Reply #5 on: 16 August, 2011, 10:17:08 »
Alleen een idee: Als ik het goed begrijp, komt er onder motor minder water binnen. Die As kan altijd een beetje naar voor en naar achter schuiven tussen vooruit en achteruit, voral als je een flexibele koppeling daartussen heb. Ik neem verder aan, dat ooit van vetgesmeerd naar watergesmeerd verbouwt is worden. Misschien zit er nog de oude (door de vetpakking iets ingelopen) as in. Dus: Onder motor drukt die naar voor en is dicht, de dichtlippjes van de rubberseal zitten in de ingelopen bereik van de as. Onder zeil wordt die door de weerstand naar achter getroken. Zo komen de dichtlippjes van de Rubberseal op het ingelopen stukje as terecht. resultaat: Hij is lek.

Wat kan je doen? Eerst altijd probeeren wart Eric zegt! Als dit niet helpt, over een nieuwe as naardenken, of als die lang genoeg is, ietsje inkorten (paardendiefoptie!)

Wat ook kan: De Binnengalan zit vaak met een draad op de schroefaskoning. Over de jaaren wordt deze verbinding ondicht. Misschien helpt ook de Gallan opnieuw in de dichtpasta te zetten. Dat is tenminste goedkoper dan een nieuwe as.

Groetjes

Alex 

 


BJSoft