Author Topic: Inhouden / galopperen/afslaan volvo md2030 B  (Read 1461 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline amare

• mvg remco
  • Full Member
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Inhouden / galopperen/afslaan volvo md2030 B
« on: 20 August, 2011, 00:46:12 »
Afgelopen week , het volgende probleem gekregen:
Afzakken toerental en afslaan motor op het zeil de haven in gekomen.
Ik dacht aan lucht , ik heb de boel ontlucht en gecontroleerd op lekkages leidingen aansluitingen filters e.d.
Niks gevonden.

2 mnd geleden nieuwe kunsstof tank ingebouwd met nieuw magneetfilter + volvo waterafscheider alle leidingen vervangen en een nieuw fijnfilter en volle tank diesel van de wegpomp.
Ontluchting van de tank is in orde.

Volvo monteur op bezoek gehad , 3 uur bezig geweest volgens hem toch(waarschijnlijk ) lucht in het systeem.
En hij heeft het brandstofopvoerpompje vervangen, deze zou volgens hem niet werken
Opnieuw ontlucht door de monteur , dit was samen met het brandstofopvoerpompje het probleem volgens hem +1 verstuiver was vrij heet volgens hem en moest volgens hem in de gaten gehouden worden, hij was wat heter als normaal , er was echter geen rook uit de uitlaat.
Met dit advies vertrok de volvo monteur , ik zou nu van het probleem af zijn.
Na 10 minuten varen zelfde probleem motor sloeg af vervolgens weer op het zeil de haven ingekomen.
 Volgende dag:Volvo monteur kwam weer langs , de verstuiver was volgens hem het probleem , ik was dit niet met hem eens.
Hij heeft vervolgens de 3 verstuivers afgeperst en het sproeierbeeld bekeken , de verstuivers waren vervolgens  hem toch wel weer goed genoeg.
Advies : Forte reinigingsmiddel in brandstoffilter gieten 40 seconde draaien en vervolgens een halve dag in laten werken dit zou de mogelijke vervuiling wonderbaarlijk oplossen.
Volgende dag motor weer gestart : zelfde probleem.
Ik denk zelf aan de brandstofpomp , heeft iemand een idee.

Remco

MVG Remco/Maria

joris

• Guest
Re: Inhouden / galopperen/afslaan volvo md2030 B
« Reply #1 on: 05 September, 2011, 22:10:21 »
Klinkt als een probleem dat ik ooit heb gezien bij resp. Een nieuwe zitmaaier, een pas geschilderde oldtimer vrachtwagen, en een in elkaar geknutselde cart van brommeronderdelen. Loopt een tijdje, en slaat dan af, lijkt geen brandstof meer te krijgen, Na een paar uur doet ie het ineens wel weer, maar dan begint het weer van voren af aan.
Zit er een ontluchtingsopening op de tank, en is die goed open? Doet de motor het wel langer als je de tankdop open laat?
In alle bovengaande gevallen was dat het probleem. Is hij eenmaal afgeslagen, en maak je dan de tankdop los dan hoor je het meestal wel als de tank vacuum is gezogen. Daar kan geen brandstofpomp tegenop!

Offline amare

• mvg remco
  • Full Member
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Re: Inhouden / galopperen/afslaan volvo md2030 B
« Reply #2 on: 05 September, 2011, 23:37:29 »
Vacuum zuigen is niet het geval zelfs met mangat open zelfde probleem
nieuwe tank incl.standpijpen , nieuw magneetfilter , nieuw separ brandstoffilter ipv het oude filter , nieuwe leidingen , nieuwe brandstofopvoerpomp (deze bleek niet goed te werken), verstuivers schoon en goed sproeierbeeld , regulator brandstofpomp los gehad incl.nieuwe sliding sleeve geplaatst (dit kan voor problemen zorgen) , inmiddels nieuwe brandstofpomp ,
dit kan het euvel zijn , geen vervuiling maar slijtage de oude pomp bleek op alle drie de (cilindertjes )rondom ingeleten te zijn.
Normaal is minimale slijtage aan 1 kant ivm hogere belasting aan 1 kant ivm de krukas, abnormaal is slijtage over de volledige lengte en/of slijtage rondom binnenkant v.h. (cilindertje).
Nu is de vraag : hoe is de slijtage ontstaan . het kan een tolerantiefout zijn in de fabrikage , het kan zijn dat de vorige eigenaar ooit onder pijl heeft gevaren(oliepijl) dit kan tot gevolg hebben dat de brandstofpomp te weinig gesmeerd is geweest ( dit soort pompen zijn gesmeerd door zogenaamde spatsmering vanuit het carter.
Mogelijkheid 3 is verkeerde pakking als hier een niet originele pakking op heeft gezeten dan kan het zijn dat bepaalde (holtes )in de pomp uitgesloten zijn van smering , dit komt redelijk vaak voor , maar ik denk dat dit niet het geval is omdat er een originele pakking tussen zat.
Kortom complete motor door de mangel gehaald , mocht dit niet het geval zijn dan ga ik richting volvo nederland , ik ben niet meer te stoppen.  ;D

Remco
MVG Remco/Maria

BJSoft