Author Topic: Ervaringen MD2  (Read 188 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Contest 29 mk2

• Sr. Member
Ervaringen MD2
« on: 29 September, 2020, 10:58:17 »
Beste Contestgenoten,

een vriend van mij overweegt zich ook bij de club aan te sluiten. hij is in de markt voor een vroege Contest 29 Mk2 uit 1971.
Daarin lijkt, net zoals bij de 29 van Jaap, origineel een Volvo MD2 te zijn ingebouwd (Dus geen MD2B). Volgens opgave heeft de MD2 ongeveer 15 pk.
De motor staat star op de fundatie, dus niet op rubberen steunen, en heeft een RB keerkoppeling. Deze wordt bediend met 2 hendels waarbij het schakelen tussen voor- en achteruit niet met kabels maar via een stangenstelsel gaat. De motor is direct gekoeld.

Aanstaande vrijdag hebben we een proefvaart gepland.
Vragen:
- hoe is de ervaring met trillingen (motor staat immers niet op rubberen dempers)
- komt de MD2 (B) net zo langzaam op toeren als de MD1? Is het manoeuvreren een beetje te doen?
- Heeft iemand ervaring met 2 hendelbediening en hoe gaat dat in de praktijk?
-Is het mogelijk de bediening om te bouwen naar 1 hendelbediening?
- Stel dat de motor goed draait, kan er dan nog enkele jaren mee worden gevaren? Zijn er nog onderdelen beschikbaar voor deze motor indien nodig?
- Is reviseren eventueel nog een optie of is vervangen de logischere stap?
- Past de Md2B eventueel op de fundatie van de MD2? Of zijn de afmetingen heel verschillend.

Alvast bedankt!
Contest zeiler sinds 1989!

Offline BBorg

• Full Member
  • 29MKII
Re: Ervaringen MD2
« Reply #1 on: 29 September, 2020, 17:18:39 »
Hier geen ervaring met een MD2, wel met een MD1B.
Feit is dat deze ouwe beestjes ontzettend lang mee kunnen. Wel dien je er rekening mee te houden dat zeker niet alle onderdelen meer verkrijgbaar zijn. Maar ook als ze er wel zijn kan je je afvragen hoeveel je nog wilt investeren in een motor van 50 jaar oud. Ik heb mijn huidige boot inclusief MD1B gekocht in de wetenschap dat deze elk moment vervangen kan moeten worden als hij het opgeeft. Dat is ondertussen al iets van 12 jaar geleden.
Als de boot verder bevalt en de prijs is goed dan zou je kunnen overwegen deze tactiek ook te volgen. Reserveer een bedrag voor een vervangende motor en elk jaar dat je oude het nog doet kan je zien als winst.
Uiteraard gedragen deze oude motoren zich anders dan de meer moderne (zoals bijvoorbeeld langzamer op toeren komen, luidruchtiger enz.), maar als je er rekening mee houdt is er, naar mijn mening, prima mee te leven.

Groeten, Lars

Offline Jaap

• Full Member
  • Anna
« Reply #2 on: 12 October, 2020, 11:20:19 »
Sorry voor de late reactie ik was p vakantie en hielt niet alle mail bij.

De MD2 werkt nog steeds. Het motorblok is niet stuk te krijgen, althans daar moet je echt moeite voor doen. Wel is de dynastart, de brandstofpomp en de koelwaterpomp een keer vervangen. De 6,5 Kopen haalt hij nog steeds!! :-)

Wel heb ik sinds dit jaar iets last van wat lekken van brandstofleidingen op de motor en durf niet goed alles hard aan te draaien omdat het toch oud materiaal is.

Ik hoop dat de testvaart goed is gegaan!!

Offline Joost

• Newbie
  • *
« Reply #3 on: 13 October, 2020, 17:53:00 »
De testvaart is goed gegaan. Contest 29 mk2 en Lars waren mee. Gezamenlijk hebben we alles goed bekeken en is het schip gekocht.
We hopen nog een tijdje plezier te hebben van de motor, het is idd een oud beestje maar na de proefvaart was de temperatuur van de motor nog heel acceptabel.

De Dieseldokter adviseerde in eerste instantie het normale onderhoud te doen. Filters, impeller en olie. Dat ga ik dan ook doen.

Dank voor de info

Groeten, Joost

Offline pieter2

• Hero Member
« Reply #4 on: 14 October, 2020, 23:13:54 »
Je had een mooi testteam meegenomen! Moet goed komen. Veel plezier met je boot!
Contest 29

Offline Contest 29 mk2

• Sr. Member
« Reply #5 on: 14 October, 2020, 23:41:43 »
Aan de onderzoeksplicht voor de koper hebben we zeker voldaan!
Motor gaat het vast nog een paar jaar doen. Nu mag Joost nog leren omgaan met de 2 hendels ;)
Dank voor alle reacties tot nu toe.
Groet, Willem-Jan
Contest zeiler sinds 1989!

Offline Jaap

• Full Member
  • Anna
« Reply #6 on: 15 October, 2020, 10:53:42 »
Ik zag nog een paar vragen op de e-mail langskomen:

Ik heb nog nooit de motor ontkalkt !! De temperatuur blijft normaal gesproken onderin wit/groen staan: als die ooit omhoog gaat is er iets aan de hand.
de v-snaren heb ik een keer vervangen maar gewoon iets bij een auto groothandel gehaald wat er op leek (scheelde een paar mm) en verder gewoon aanspannen.

ik heb nog een oude handleiding die ik kan mailen als je wilt
succes met de MD2!

BJSoft

SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal