Author Topic: Electrische/Hybrid aandrijving  (Read 1574 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline BBorg

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 88
  • 29MKII
Electrische/Hybrid aandrijving
« on: 17 February, 2012, 20:30:00 »
Ik ben me aan het orienteren om de dieselmotor te vervangen door een electromotor, in een hybride opstelling. 
Heeft iemand zich hier al eerder in verdiept? 1 van de problemen waar ik tegen aan lijk te lopen is de schroef. Door het erg lage toerental van de electromotor (hoog koppel) en daarmee de schroefas wordt standaard gekozen voor minimaal een driebladsschroef, met zo groot mogelijke oppervlakte. Als zeiler wil ik natuurlijk juist het tegenovergestelde. Ik heb nu een tweebladsschroef. Ik zal dus vermoedelijk een oplossing moeten vinden in een driebladsschroef met vaanstand met de maximale opppervlakte en de juiste spoed.
Graag hoor ik jullie gedachten hierover.

Gr.
Lars

Offline dwarsloper

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 44
Re: Electrische/Hybrid aandrijving
« Reply #1 on: 18 February, 2012, 22:14:50 »
Lars,
Op zich geen gek idee,
Ik weet niet wat voor type contest je hebt? het betekent wel dat je dus een aggregaat moet hebben om voor stroom te zorgen.Voor korte stukjes varen zou het een optie kunnen zijn,voor langere tochten komt toch het rendement van de aandrijving ter sprake.
In een auto heb je remkracht voor opladen van de accu,s een boot heeft dit niet!
Als ik het samenvat,

+ snel aanspreekbare voortstuwing power
+ aggregaat ook handig voor laden accu,s
+ waarschijnlijk meer accu capaciteit.

- duurdere oplossing
- rendements problemen(meer diesel nodig)
-opwekken alternative stroom niet haalbaar voor voortstuwing (zon of wind kracht)

Kortom het is nog niet zo makkelijk.
Tjeerd.

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 365
Re: Electrische/Hybrid aandrijving
« Reply #2 on: 18 February, 2012, 23:56:11 »
http://nos.nl/artikel/178143-ockels-presenteert-futuristisch-zeiljacht.html
Misschien Ockels eens vragen hoe men dat heeft gedaan?
Ik begrijp uit de media dat het weln heel duur was, die boot.
Contest 29

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 256
    • Sailing Camelot website
Re: Electrische/Hybrid aandrijving
« Reply #3 on: 19 February, 2012, 17:09:29 »
Om energie op te wekken heb je een aantal opties:
- wind
- zon
- sleepgenerator
- generator
- Fuelcell

Hoe je je accus oplaadt is afhankelijk van je vaargebied.
Vaar je buitengaats dan vind ik dat je in staat moet zijn om afstanden zonder wind af te leggen met, zeg zon, 5 Knopen. Ook vind ik dat je met een harde wind op de kop een haven aan moet kunnen lopen. Dat houdt in dat je een flinke ganarator moet hebben. Je hebt dan in feite een hybride systeem.

Mocht je alleen in NL varen zan zou ik zelf naar een fuelcell kijken. vergeleken met een fuelcell is een generator veel gezeur en gedoe. Fuelcells hebben zichzelf inmiddels bewezen in os de mini transat en de trasquadra, kijk bv eens op http://www.fuelcellsystems.co.uk/store/Case_Studies.html

Als je een atlantische ronde gaat doen (of nog verder) dan zou ik een (gecombineerde) wind/sleepgenerator meenemen. 20-25Knopen wind op de ankerplek is gewoon gratis energie en tijdens een oversteek heb je met een sleepgenerator altijd een koud biertje en voldoende stroom voor de autopilot.

Ik ga even voorbij aan het vermogen van je electrische motor, accucapaciteit ed. het gaat me hier vooral om de middelen om op te laden.

Veel succes met je keuze, ik hoor graag wat je overwegingen zijn.

Denk je ook aan moderne accus die ne sterk kunt ontladen en weer snel bij kunt laden??

groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Valentine

  • Guest
Re: Electrische/Hybrid aandrijving
« Reply #4 on: 19 February, 2012, 18:30:05 »
Hi,

ik heb in de YACHT net over dit thema geschreven. De vraag was: Een 10-11 Meter Boot, Diesel aan vervanging toe en wens naar meer vrijheid qua electriciteit. Dus parallele of serielle hybrid contra nieuwe Diesel+bijvoorbeeld een Brandstoffcell om niet Appels met peeren te vergelijken. De aanbieders zijn Mastervolt (ook met clapschroef voor meer power van electromotor!), Fischer Panda, Whispergen had toen noog geen geen oplossing, maar nu wel als ik in Düsseldorf zag en Green Motion met een retractable system. Je heb geen meer dieselverbruik. Hoezo? Eeen 10 Kw Electromotor heft de zelfde kracht als een 20 Kw Diesel want de Diesel heeft die 20 kw pas met hoogere toeren, dfe elctromotor over het hele draaitalband. Om een 10 Kw electromotr te verzorgen met unlimited range is een 14 kw Generatoor nodig. Dus een 16 kw Diesel. En dat is minder dan die 20 kw die je anders inbouwd.

Bij ons voorbeeldje ben je met 25-30 TEUR klaar. Een hoop Geld. Maar ook een nieuwe Motor plus Brandstofcel is 15-20 TEUR.

De sleutel zijn  de Accus en de vraag hoe je je motor gebruikt. Haven uit Haven in en even door de Sluis, daar hoef je noet eens een Generator. Nieuwe Li-Fe Akkus zijn voldoende. Als je ook eens onder motor tegen stroming van Terschelling naar huis wil, dan heb je een rangeextender nodig. Dat si dus een generator die minder produceerd als de aandrijvmotor verbruikt, maar wel de Accucapaciteit uitspreid. Alle twee oplossingen zijn duidelijk goedkoper dan het boven genoemde. Als je hele dagen (10uurs+) wilt motoren, dan moet de generator groot genoeg zijn.

Nog een pre: Die generator is veel beter geluidsbeschermd als de Diesel, omdat geen draaidende delen uit komen. Dus ist generator plus E-Motor ook nog minder loud als een Diesel.

Neem maar een scontact op met Mastervolt direct. Die mensen waren heel informatief!

Groetjes

Alex

 


BJSoft