Author Topic: Dynastart MD2b  (Read 1959 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pdm

  • Guest
Dynastart MD2b
« on: 18 August, 2012, 22:38:20 »
Beste allemaal,

Laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben peter ben via google hier terecht gekomen omdat ik zocht op dynastart en md2b. Ik merkte dat mijn accu niet meer lade. Toen ik kapje van start relais afhaalde was rechter gedeelte helemaal verbrand. Startrelais links werkt gewoon.

Ik heb een paar vragen en hoop dat jullie me kunnen helpen met een antwoord.

Klopt het dat dit rechter gedeelte de voltage regulator is
Zoja kan je deze ook met een losse vervangen
Kan je een dynastart doormeten of deze nog goed is. ik zie een groene draad een blauwe en een zwarte erop zitten
Ik las hierboven ook dat je dynastart kan blijven gebruiken als startmotor en een losse dynamo ernaast zetten. Heb je dan een speciale nodig en moet je ergens aanpassingen maken.

Veel vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Grt,
Peter

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Dynastart MD2b
« Reply #1 on: 19 August, 2012, 11:18:26 »
Ik weet er te weinig van om op de technische details in te gaan.
Wel heb ik een  probleem vorig jaar gehad dat de motor niet meer wilde starten als hij nog warm was.
Daarvoor heb ik  de boel na laten kijken door de jognens van Flevomarina (de penta volvo dealer in Lelystad) en die weten heel veel van deze motor af (één van de monteurs heeft er ook zo eentje in zijn boot staan) dus kwam dat allemaal vanzelf goed.

groet,
Jaap

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Dynastart MD2b
« Reply #2 on: 20 August, 2012, 12:14:54 »
Peter, je kunt gewoon een losse spanningsregelaar gebruiken, misschien slim om dan ook een andere startrelais te plaatsen. Een dynastart is wel door te meten maar dan moet er wel een spanningsregelaar aan hangen tenzij je op een andere manier een D+ en Df aan kan leggen. Als je er niet echt handig in bent zou ik het niet zelf doen maar de dynastart even bij een specialist langs brengen.
Een aparte alternator is te doen maar dat vereist wat aanpassingen aan de MD2b. Je moet dan op je vliegwiel een extra poelie monteren en op de motor zelf komt een steun voor de alternator. De laatste serie van de MD2b had dit standaard en die was ook voorzien van een echte startmotor. Het grote voordeel van een echte alternator is dat je 50A kunt laden terwijl de dynastart niet boven de 11A uit mag komen omdat deze anders te heet wordt.

Offline BBorg

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 84
  • 29MKII
Re: Dynastart MD2b
« Reply #3 on: 21 August, 2012, 00:09:06 »
BJ, graag haak ik hier even op in. Ik checkte laatst het voltage waarmee mijn lichtaccu's worden opgeladen via de motor, en die bleek bijna de 16 V te halen. Kan je een spanningsregelaar afstellen of dient deze te worden vervangen? Ik heb een MD1B met een extra alternator gemonteerd die de lichtaccu's laadt. De startaccu wordt door de dynastart geladen.
Groeten, Lars

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Dynastart MD2b
« Reply #4 on: 21 August, 2012, 13:18:06 »
Lars, misschien even een nieuw topic maken want hier komt wel wat meer bij kijken. Wat voor meter heb je gebruikt? Heb je belast of onbelast gemeten? Wat voor alternator en wat voor regelaar heb je gemonteerd? Bij welk toerental heb je gemeten? Wat voor accu's hangen er aan en in welke conditie verkeren ze?

 


BJSoft