Beste zeilers,
Vandaag iets vreemd aan de hand gehad met mijn Volvo Penta 2003 zonder turbo, waar ik tot op heden nooit startproblemen mee heb gehad.

Wilde na 2 weken weer de motor starten maar bij het indrukken van de startknop liep de startmotor zeer traag om en de motor sloeg niet aan (had volle accu's)
Vervolgens nog een poging gewaagd echter zonder resultaat.
Toen motorluik geopend en grijs/blauwe rook kwam mij tegemoet, het waren geen uitlaatgassen leek meer op iets electrisch. De startmotor was aan de voorzijde vrij warm(misschien iets van een zwaar belaste starterkrans oid?)
Met steeksleutel op dynamo poeli alles rond kunnen draaien om een eventuele vastloper uit te sluiten.(dit verliep normaal)
Motor weer proberen te starten, startmotor draaide weer normaal rond maar motor sloeg niet aan.
Vervolgens klepdeksel verwijderd en met een steeksleutel op dynamo hele slag gemaakt en alles zag er normaal uit.
Deksel weer gemonteerd en motor startte sneller dan normaal (vreemd) en zonder problemen, tijdje laten draaien rond de 2300 toeren vervolgens motor af laten koelen en weer gestart zonder problemen.
Ik heb geen enkel iedee wat dit nu veroorzaakt kan hebben, een motor die vast zat of een startmotor die even inwendig zwaar liep? alles doet het weer normaal, motor start nu wel sneller dan voorheen
Hebben jullie nog suggesties??
Alvast bedankt gr Frank