Author Topic: Veranderen roerblad en skeg contest 29?  (Read 596 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline pieter2

• Hero Member
Veranderen roerblad en skeg contest 29?
« on: 08 April, 2021, 23:20:24 »
Bij de 19 is het roerblad vrijdragend (niet gesteund door de skeg). De skeg loopt tot halverwege de hoogte van het roerblad. Daaronder loopt het blad schuin weg naar achteren.
Dit alles zorgt (denk ik) voor een zwaar sturend schip. Ik denk er over om een balansroer te gaan maken. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee / voorbeelden van?
Contest 29

Offline BBorg

• Sr. Member
  • 29MKII
Re: Veranderen roerblad en skeg contest 29?
« Reply #1 on: 08 April, 2021, 23:37:15 »
Ik heb hier ook wel eens aan gedacht. Er is prima ruimte om het roer naar voren iets te vergroten. Vraag is dan wel, hoeveel kan je toevoegen? Teveel vergroten wil je ook zeker niet.

Offline pieter2

• Hero Member
« Reply #2 on: 08 April, 2021, 23:58:22 »
Ik heb op het zeilersforum dezelfde vraag gesteld. Daar werd aangegeven (door sommigen) dat die skeg eigenlijk onzin is en dat je die beter helemaal weg kan halen en dan het roer uitbouwen voorbij de draailijn, dus eigenlijk daar waar nu de skeg zit.
Dit komt mij wel als erg rigoureus over. Ik heb daarom ook de heer Zaal maar om zijn mening gevraagd in deze (per email).

Stuurt jouw 29 ook zo zwaar dat je er aan denkt? 
Contest 29

Offline BBorg

• Sr. Member
  • 29MKII
« Reply #3 on: 09 April, 2021, 00:39:54 »
Die skeg heeft (ook) als functie dat het roer zich rustiger gedraagt. Die zou ik zeker niet verwijderen.
Het zwaar sturen is sterk koers en uiteraard windsterkte afhankelijk. Ruime(re) koersen met veel wind is flink sleuren. Daar is niet tegenop te trimmen. Enige oplossing is dan zeil minderen, maar is qua snelheid niet altijd wenselijk natuurlijk.

Offline pieter2

• Hero Member
« Reply #4 on: 09 April, 2021, 15:17:40 »
Ik heb ergens gelezen dat een skeg de boot wat minder loefgierig zou maken. Dat is dan wel een risico als je de skeg weg zou nemen.Een  andere bootontwerper gaf aan dat je het puntje van de skeg weg kan en dat je dan het blad wat kan uitbouwen naar voren. Dat betekent echter wel een compleet nieuw roerblad maken denk ik.
In heb Dick Zaal ook maar even gemaild, wellicht kan hij er ook iets over zeggen.

Contest 29

Offline pieter2

• Hero Member
« Reply #5 on: 09 April, 2021, 15:18:19 »
Ik heb hier ook wel eens aan gedacht. Er is prima ruimte om het roer naar voren iets te vergroten. Vraag is dan wel, hoeveel kan je toevoegen? Teveel vergroten wil je ook zeker niet.

Ik heb gehoord dat dit dan maximaal 25% van je roerblad mag zijn. Dat is dus best veel
Contest 29

Offline BJ

• Administrator
  • Hero Member
    • BJSoft
« Reply #6 on: 15 April, 2021, 13:33:05 »
Hou er rekening mee dat vergroten of verkleinen van de scheg of het roerblad van invloed is  op het lateraalpunt en daarmee de boot in onbalans kan brengen. Het is het beste om te zorgen dat het oppervlak van roerblad + scheg gelijk blijft.

Offline pieter2

• Hero Member
« Reply #7 on: 15 April, 2021, 14:00:40 »
Hoi BJ,
Dank voor je opmerking!
Ik heb ook advies gevraagd aan Dick Zaal en een andere ontwerper van boten. Bieden geven ze aan dat die skeg niet veel invloed heeft op het gedrag van de boot. Een balansdeel aan het blad zou dus best goed kunnen werken.
Overigens is de 29 niet echt een toonbeeld van een zeilboot in balans, dus dat kan ook wel wat verbeteren ;)
Ik denk overigens dat ik de (geveegde) skeg er deels aan laat zitten (maar wel veel slanker) omdat dit het wier lekker tegenhoudt / weghoudt van het roer.
Maar ik denk er nog een hele zomer over na. Dit is duidelijk een uitgebreide winterklus. Dus als er nog andere meningen zijn, hoor ik het graag!

Contest 29