Author Topic: lekkage bij sceptervoet Contest 29  (Read 635 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline pieter2

• Hero Member
lekkage bij sceptervoet Contest 29
« on: 23 April, 2020, 00:54:23 »
Ik heb al jaren last van water (na regen) in de bovenste kastjes. Ik vermoed dat dit grotendeels door lekkende aansluitingen van de sceptervoeten komt.
Misschien een beetje overbodig dit bericht, maar ik heb er zelf een paar jaar tegen aan gehikt om deze sceptervoeten te demonteren en weer waterdicht te maken. Vandaag de eerste gedaan en dit ging zo eenvoudig dat ik het jammer vind dat ik het niet veel eerder heb gedaan! Vandaar dat ik eea maar even op het forum zet.

Gewoon de boutjes losdraaien, alles schoonmaken (een heel dun velletje rubber achtig materiaal zat er tussen) en butyl tape geplakt en om de boutjes gedraaid. Alles weer vastdraaien en klaar.
De moeren zitten ingelamineerd, dus je moet wel een beetje geluk hebben dat ze niet gaan meedraaien want dan zit er niets anders op dan losslijpen. Bij mij dus niet nodig geweest.
Nu maar hopen dat de lekkage minder is geworden.
Contest 29

Offline BBorg

• Sr. Member
  • 29MKII
Re: lekkage bij sceptervoet Contest 29
« Reply #1 on: 23 April, 2020, 01:29:58 »
Hoi Pieter,

Hier heb je dus geluk gehad. Ik heb in het verleden de nodige moeren moeten vrijmaken uit het laminaat. Hele verkeerde gedachte van Conyplex in die tijd om te denken (en dat ook in de handleiding zo op te schrijven) dat je lekkage voorkomt door onderdeks moeren en andere zaken in te lamineren. Dit zorgt er alleen maar voor dat lekkages lastiger zijn te ontdekken en de oorzaak op te sporen.

Gr. Lars

Offline pieter2

• Hero Member
« Reply #2 on: 25 April, 2020, 14:20:49 »
Dat inlamineren is idd geen geweldige oplossing. Maar ja sommige dingen moet je blijkbaar door schade en schande leren.

Dat openslijpen van de moertjes moet inderdaad een rotwerk zijn. Een aantal van die plaatsen is erg slecht bereikbaar volgens mij.
Wat bij mij heeft geholpen (denk ik) is om niet te veel kracht te zetten bij het losdraaien maar met veel WD40 beetje bij beetje de boutjes er uit te draaien.
Ook het weer vastdraaien met niet te veel kracht. Natuurlijk moet de speling er wel uit zijn.
Ik heb nu de helft gedaan. Hopelijk gaat de andere helft ook zo makkelijk!

Contest 29

Offline DGro

• Full Member
  • Eulenspiegel
« Reply #3 on: 25 April, 2020, 17:10:16 »
Hallo Pieter,

wir haben die Füße der Relingstützen (sceptervoet?) auch schon mal alle entfernt, als wir vor einigen Jahren ein Teakdeck (auf Sperrholz) aufgebracht haben. Die einlaminierten Muttern unter Deck haben wir auch so belassen. Wenn man vorsichtig ist und WD 40 benutzt, kann man die Schrauben gut losdrehen. Nach dem Verlegen des Decks (ca. 8 mm Dicke) haben wir die Füße wieder mit etwas längeren Schrauben in die alten Muttern angeschraubt. Wir konnten alle wiederfinden und festziehen, ohne dass sie sich mitdrehten.

Viel Erfolg !

Dirk

Contest 29 mk 2

Offline pieter2

• Hero Member
« Reply #4 on: 25 April, 2020, 22:47:56 »
Jullie maken er een mooie boot van Dirk!
Contest 29

Offline Joost

• Jr. Member
  • **
  • Contest 29 mk2
« Reply #5 on: 03 June, 2021, 17:04:49 »
Pieter heb jij butyl tape onder de hele voet van de scepterpot geplakt of alleen rondom de bouten? Ik heb ook wat last van lekkage, met name voor in de punt.
Ik denk ook langs de preekstoel.

Groet, Joost

Offline pieter2

• Hero Member
« Reply #6 on: 29 June, 2021, 15:55:47 »
Joost,
Ik zie nu pas je bericht. Ik neem aan dat je eea al opgelost hebt?
Contest 29