Author Topic: Vervangen lieren Contest 28  (Read 277 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline kabelgast

• Newbie
  • *
Vervangen lieren Contest 28
« on: 07 March, 2021, 11:52:07 »
Op mijn Contest 28 zitten Enkes 18 genualieren. Die wil ik vervangen door een paar Enkes 20. Dat betekent nieuwe gaten en dus verzwakking van dat stuk van het dek waar ze op gemonteerd moeten worden.  Heeft iemand zijn genualieren op een Contest 28 vervangen, heeft ie daarvoor nieuwe gaten moeten boren en wat zijn zijn oplossingen en ervaringen daarmee.

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
Re: Vervangen lieren Contest 28
« Reply #1 on: 08 March, 2021, 15:55:38 »
Hoi Kabelgast!

Heb je al eens gedacht de nieuwe lieren op een plaat 5mm aluminium of 4mm RVS te bevestigen? Daarop kun je op de juiste plaats draadeindjes laten lassen voor de nieuwe lieren. Ook kun je er gaten in boren die passen op de gaten van de oude lieren in de opbouw.
Als je daar ook draadeind laat lassen kun je binnen carrosserie ringen met dopmoeren zetten maar als dat niet kan en er draad in de opbouw zit gewoon bevestigen met metaalschroeven met verzonken kop. De gaten moet je dan wel soevereinen (met een verzinkboor).
Voor de waterdichtheid volstaat wat pu-kit of polymeerkit tussen opbouw en plaat.
Maak de plaat zo klein mogelijk en rond de randen aan de bovenzijde af dat staat fraaier. Tenslotte kun je de plaat desgewenst schuren en in de juiste kleur lakken.

Succes!

Groet,
Eric
C35/37 "Paperino"

Offline pieter2

• Hero Member
« Reply #2 on: 09 March, 2021, 00:39:39 »
Die oplossing van Eric is wel heel erg mooi!

Ik heb zo'n 12 jaar geleden de enkes schootlieren op mijn contest 29 laten vervangen door grotere lewmar lieren. Hierbij zijn nieuwe gaten geboord en de oude dichtgezet met wat epoxyplamuur. Verder nooit problemen mee gehad.
Het polyester aldaar is ook wel behoorlijk dik, ik weet niet hoe dat bij jouw boot is.
Contest 29

Offline kabelgast

• Newbie
  • *
« Reply #3 on: 09 March, 2021, 15:35:22 »
Paperino, bedankt voor je reactie. Aan die oplossing had ik nog niet gedacht. Wel is het zo, dat ik gelijk de lier wat meer naar achteren had willen plaatsen omdat ik met de handel van 10" tegen de buiskap kom. Bij 28 werden lierhandels van 8" geleverd, dat moeten vroeger krachtpatsers geweest zijn om daarmee een Genua  van 27 m2 dicht te draaien. Dat lukt me met mijn 75 jaar nauwelijks nog.

Offline kabelgast

• Newbie
  • *
« Reply #4 on: 09 March, 2021, 15:41:36 »
Overigens is het zo, dat de plaats waar de lijn de lier raakt de plaatsing van de lier bepaald. Dat heeft tot gevolg dat de draadeinden min of meer in elkaars verlengde komen te liggen. Ik weet niet hoeveel je de lier mag verdraaien om dit te vermijden.

Offline kabelgast

• Newbie
  • *
« Reply #5 on: 09 March, 2021, 15:44:10 »
Pieter2, ook jij bedankt voor je reactie. Kun je me misschien zeggen hoe dik het polyester bij de lieren is op jouw boot? Ik moet het eens opmeten bij de mijne.

Offline pieter2

• Hero Member
« Reply #6 on: 10 March, 2021, 23:38:25 »
Ik weet het niet uit mn hoofd, maar denk toch wel iets van 1 cm.
PS: Heb je ook gedacht aan een elektrische lierhendel in plaats van grotere lieren? Is wellicht goedkoper en makkelijker?
Contest 29