@BJ, verplaatsen lijkt me iss handig, lijkt meer op tochtvoorbereiding oid.
Mijn eerste oversteek was ongeveer 33 jaar geleden. Geen marifoon, GPS, stuurautomaat, radar etc, laat staan AIS. Inmiddels hebben we wel eea aan boord, echter vooral de marifoon en stuurautomaat staan vaak aan.
In het kanaal moet je de shipping lanes haaks kruisen. Onze ervaring echter is dat direct NAAST de shipping lanes het verkeer vrij rustig is en relatief helder qua richting. Wij proberen dan ook zoveel mogelijk naast de shipping lanes te varen. Aan boord noemen we dat "over het fietspad". Een prima handelswijze. De grote jongens moeten allemaan aan één kant langs je heen, en ze komen ook maar vanaf een kant aanvaren. Scheelt een boel kopzorgen, je hoeft bv snachts alleen maar op een rijtje groene (SB) nav-lichten te letten, de rode of witte die niet in de richting van de lanes vaart haal je er meteen uit!!
Uiteraard lukt het niet altijd als je bv moet opkruisen oid, maar over het algemeen een beste strategie. Mijn ervaring is dat je aan de engelse zuidkust, naast de grote vaart, ook behoorlijk moet opletten voor de lokale vissers. Deze hebben wellicht ook niet allen een AIS transponder aan boord??
Kortom: ik zou zonder radar zeker afduwen. Wellicht kost het je een vaardag en moet je wat langer wachten op goed weer, maar gevaarlijk hoeft het zeker niet te zijn. AIS is handig maar je kunt er niet blind op varen..
Sjoerd