Recent Posts

Pages: 1 ... 8 9 [10]
91
Zeiltechnisch - Sailtrim / Re: klapschroef
« Last post by Marien on 02 October, 2020, 16:37:12 »
Gannef, waar ligt je boot. Was jij niet laatst in De Put?
92
Zeiltechnisch - Sailtrim / Re: klapschroef
« Last post by Marien on 02 October, 2020, 16:35:41 »
Persoonlijk ben ik een groot fan van de Kiwi Prop. Deze is makkelijk in onderhoud en geen mechanische koppeling tussen de bladen. Ik had deze op mijn Sun Odyssey 37 en was er super blij mee. Die boot was 6600kg. Met onze huidige 40S van 13 ton ben ik er nog niet uit of het weer een Kiwi Prop moet worden of toch een MaxProp. In ieder geval voor mij geen klapschroef. De Kiwi is tevens aantrekkelijk geprijsd. Laat je niets wijsmaken over dat het plastic is en snel kapot gaat. Dat Delrin is super sterk en als het echt een keer zou gebeuren dat een blad beschadigd dan schuif je er zo een nieuwe op.
93
Zeiltechnisch - Sailtrim / Re: klapschroef
« Last post by paperino on 29 September, 2020, 18:31:32 »
Nog wat aanvullende info.

NOG EEN AANVULLING

(geld voor onze boot maar waarschijnlijk ook wel voor de C34)

1600 RPM     Flexofold (glad water) 6.8 Knopen  / 2000 RPM   7.4 knopen. Daarna helpt extra vermogen vrijwel niets meer.
1600 RPM     Maxprop (glad water) 6.9 Knopen  / 2000 RPM   7.4 Knopen. Was ook hier maximum.

Bij wat zwaardere omstandigheden als tegen Bft. 5 in heb je wel extra power nodig en kom je met zo'n 2500 RPM met beiden op ongeveer 6-6,5 Knopen afhankelijk van de golven.
De Gori kwam daar niet bij in de buurt. De vaste schroef deed het helemaal slecht, vooral bij Bft 5 of meer tegen en had gemiddeld 400 RPM meer nodig.

Eric
94
Zeiltechnisch - Sailtrim / Re: klapschroef
« Last post by paperino on 29 September, 2020, 18:17:40 »
Hoi Gannet,

Wij hebben een C35/37, maar met ongeveer dezelfde eigenschappen, zeker achteruit!

In eerste instantie (20 jaar geleden toen we de boot kochten) zat er een Volvo MD-17C met 2 bladsschroef (vast) achter.
Na het vervangen van de motor in 2002 en later in 2016 (de eerste was wat te licht voor de boot) hebben we diverse schroeven  gehad.
Eerst een 2 blads Gori klapschroef. Was niet mee te varen. 3 types geprobeerd (ook een zwaarder en een lichtere maar schip trilde verschrikkelijk. Dus weg Gori. Daarna 3-blads MAXprop. Voldeed in eerste instantie goed al bleef er bij sommige toerentallen een trilling merkbaar. (800 en 1400 RPM). Na zo'n 5 jaar (totaal 12000 Mijl waarvan naar schatting 1100 op de motor) werd het schakelen steeds met een steeds harder wordende klap uitgevoerd en namen de trillingen snel toe. Met de Maxprop naar Exalto geweest. Was volledig op zei men. Revisie kon, maar kostte ruim € 550. Vond ik belachelijk voor een schroef van boven de € 3000 van 5 jaar oud. Men vond dat echter "normaal". De levensduur was gemiddeld 10-12 jaar (bij 60 uur per jaar!). Heb de revisie uiteindelijk na ruzie gratis gehad, maar hij liep niet lekker meer. Op advies van Allpa overgestapt na veel ergernis over de Gori naar een 3-blads Flexofold. Die liep van het begin af aan heel mooi en volledig trillingvrij (Flexofold is ook een klapschroef) en doet dat na ongeveer 1600 motoruren nog steeds. Speling heb ik nog nergens geconstateerd net zo min als slijtage. Mocht die er ooit komen dan kan de schroef eenvoudig hersteld worden met losse onderdelen of een revisie. Vermogen: op de 2-blads vaste schroef viel dat altijd tegen, vooral bij een noodstop of achteruitvaren. De Gori deed het wat dat betreft beter maar de trillingen waren verschrikkelijk. De Maxprop had zowel vooruit als achteruit het meeste vermogen. De Flexofold doet het vooruit net ze goed als de Maxprop maar zonder bijgeluiden en trillingen. Achteruit presteert hij iets minder bij een noodstop ik schat 90% van wat de Maxprop deed. Maar hij doet het wel beter dan de vaste (+35%) en de Gori 3-blads klapschroef (+15%). Alle drieblads schroeven, Maxprop, Gori en Flexofold zitten rond of net over de € 3000 in aanschaf. Dat moet je er voor over hebben. Dan over het zeilen.
Als we beginnen met de vaste 2 bladsschroef. Daarmee zaten we bij Bft.4 op 6,7 knopen maximaal (aan de wind), de Gori en de Flexofold komen rond de 7 Knopen en de Maxprop op 7,1. Is er echter heel weinig wind dan is met name het verschil tussen vaste en klapschroef of maxprop soms wel een hele knoop (aan de wind). Bij voordewindse rakken scheelt het allemaal iets minder, maar ook het meeste bij weinig wind.

* Bij de vasste schroef lieten we de schroef altijd meedraaien in de vrijloop omdat dat het minste weerstand leek te geven.
Later bleek dat de keerkoppeling defect was. Wellicht was dit daar mede oorzaak van. Ik denk dat alle klapschroeven en maxprops in elk geval beter zijn voor schroefas en keerkoppeling.

Tenslotte over het aantal bladen.
Men zegt wel eenbs dat een even aantal cilinders een oneven schroef vraagt. 2 cilinders uitgezonderd.
Dus 3 cilinder 2 of 4 bladen, 4 cilinder 3 of 5 bladen. Wij hadden in eerste instantie deMD17-C (3 cilinder) met vaste 2 bladsschroef. Daarna een Mitsubishi 33 Pk met 4 cilinders en 3-bladsschroeven. We hebben nu een 52 PK 4 cilinder Mitsubishi met nog steeds dezelfde 3 bladsschroef van Flexofold. Dus als die regel geld hadden we wel steeds het juiste aantal schroefbladen.

Dus denk er nog maar eens goed over na want als je geen wedstrijden vaart, geen grote tochten maakt of wilt maken en slechts recreatief af en toe wat wilt zeilen is € 3000 veel geld.

Groet,

Eric

C35/37  "Paperino"
95
Motoren - Engines / Re: Ervaringen MD2
« Last post by BBorg on 29 September, 2020, 17:18:39 »
Hier geen ervaring met een MD2, wel met een MD1B.
Feit is dat deze ouwe beestjes ontzettend lang mee kunnen. Wel dien je er rekening mee te houden dat zeker niet alle onderdelen meer verkrijgbaar zijn. Maar ook als ze er wel zijn kan je je afvragen hoeveel je nog wilt investeren in een motor van 50 jaar oud. Ik heb mijn huidige boot inclusief MD1B gekocht in de wetenschap dat deze elk moment vervangen kan moeten worden als hij het opgeeft. Dat is ondertussen al iets van 12 jaar geleden.
Als de boot verder bevalt en de prijs is goed dan zou je kunnen overwegen deze tactiek ook te volgen. Reserveer een bedrag voor een vervangende motor en elk jaar dat je oude het nog doet kan je zien als winst.
Uiteraard gedragen deze oude motoren zich anders dan de meer moderne (zoals bijvoorbeeld langzamer op toeren komen, luidruchtiger enz.), maar als je er rekening mee houdt is er, naar mijn mening, prima mee te leven.

Groeten, Lars
96
Zeiltechnisch - Sailtrim / Re: klapschroef
« Last post by Contest 29 mk2 on 29 September, 2020, 11:12:54 »
Hoi Gannet,

forummer Niels heeft een paar jaar geleden zijn 31 voorzien van een klapschroef. Wellicht kan hij je wat vertellen over het verschil in zeilprestaties?

Het kan niet anders of je zal wel wat verschil gaan merken zonder zo'n rem onder water. Zeilen heeft een tijdje terug 3 identieke boten getest met elk een ander type schroef (vast/klapschroef/maxprop als ik het goed heb).
misschien ook een idee om dat artikel even op te zoeken.

Sommige klapschroeven (ik meen van Gori) hebben ook een soort overdrive, waarbij de spoed al varend iets veranderd kan worden. Op die manier kan je als je bijvoorbeeld een lang stuk met weinig wind moet motoren dat op een lager toerental doen. Lijkt mij ook een fijne optie.

Bij mijn boot (met vaste schroef nog wel) zie ik het achteruitvaren altijd als een uitdaging, hij heeft hetzelfde gedrag zoals jij dat beschrijft. Inmiddels lukt het achteruitvaren heel redelijk, vooral als je weet hoe je rekening moet houden met het wieleffect en zijwind, en zorgt voor een beetje ruimte. Je kan de boot om zijn as draaien, als je weet wat je doet.
97
Motoren - Engines / Ervaringen MD2
« Last post by Contest 29 mk2 on 29 September, 2020, 10:58:17 »
Beste Contestgenoten,

een vriend van mij overweegt zich ook bij de club aan te sluiten. hij is in de markt voor een vroege Contest 29 Mk2 uit 1971.
Daarin lijkt, net zoals bij de 29 van Jaap, origineel een Volvo MD2 te zijn ingebouwd (Dus geen MD2B). Volgens opgave heeft de MD2 ongeveer 15 pk.
De motor staat star op de fundatie, dus niet op rubberen steunen, en heeft een RB keerkoppeling. Deze wordt bediend met 2 hendels waarbij het schakelen tussen voor- en achteruit niet met kabels maar via een stangenstelsel gaat. De motor is direct gekoeld.

Aanstaande vrijdag hebben we een proefvaart gepland.
Vragen:
- hoe is de ervaring met trillingen (motor staat immers niet op rubberen dempers)
- komt de MD2 (B) net zo langzaam op toeren als de MD1? Is het manoeuvreren een beetje te doen?
- Heeft iemand ervaring met 2 hendelbediening en hoe gaat dat in de praktijk?
-Is het mogelijk de bediening om te bouwen naar 1 hendelbediening?
- Stel dat de motor goed draait, kan er dan nog enkele jaren mee worden gevaren? Zijn er nog onderdelen beschikbaar voor deze motor indien nodig?
- Is reviseren eventueel nog een optie of is vervangen de logischere stap?
- Past de Md2B eventueel op de fundatie van de MD2? Of zijn de afmetingen heel verschillend.

Alvast bedankt!
98
Zeiltechnisch - Sailtrim / klapschroef
« Last post by GANNET II on 28 September, 2020, 16:15:16 »
Komende winter wil ik een klapschroef op mijn Contest 34 monteren.
Ik vind het bijzonder lastig om een keuze te maken uit het aanbod.
Aanbieders bieden een 3 blads 16" schroef aan ter vervanging van een 19" 2-blads schroef.

Bij 1800 toeren haal ik gemakkelijk ruim 6 knopen. De motor tort dan tevreden, het schip vaart genoeglijk en de ST3000 autohelm kan het prima aan. Overigens is achteruit varen een kunst op zich. Wat snelheid maken en dan de motor neutraal en wachten tot het schip op het roer reageert.

Onder zeil haal ik normaliter bij hoog aan de wind, 6 knopen bij 15 kn wind. Voor de wind, zelfs met spi, is het een matige zeiler. Maar ik denk met een klapschroef betere aan de windse prestaties te realiseren en voor het lapje zeker meer snelheid te kunnen bereiken.

Een vergelijkingssite ben ik echter nog niet tegengekomen.
Wie kan mij zijn ervaringen delen, of weet een vergelijkingssite. Zeilersforum heeft er geen.
Dank voor de moeite.
99
Algemene berichten - General discussions / Re: Contest Meeting Zeeland
« Last post by pieter2 on 27 September, 2020, 00:23:24 »
Is het wel doorgegaan met dit weer?
100
Algemene berichten - General discussions / Re: Contest Meeting Zeeland
« Last post by GANNET II on 26 September, 2020, 23:12:20 »
Gemist. Spijtig.
Volgend jaar opnieuw?
Pages: 1 ... 8 9 [10]