94
« Last post by paperino on 29 September, 2020, 18:17:40 »
Hoi Gannet,
Wij hebben een C35/37, maar met ongeveer dezelfde eigenschappen, zeker achteruit!
In eerste instantie (20 jaar geleden toen we de boot kochten) zat er een Volvo MD-17C met 2 bladsschroef (vast) achter.
Na het vervangen van de motor in 2002 en later in 2016 (de eerste was wat te licht voor de boot) hebben we diverse schroeven gehad.
Eerst een 2 blads Gori klapschroef. Was niet mee te varen. 3 types geprobeerd (ook een zwaarder en een lichtere maar schip trilde verschrikkelijk. Dus weg Gori. Daarna 3-blads MAXprop. Voldeed in eerste instantie goed al bleef er bij sommige toerentallen een trilling merkbaar. (800 en 1400 RPM). Na zo'n 5 jaar (totaal 12000 Mijl waarvan naar schatting 1100 op de motor) werd het schakelen steeds met een steeds harder wordende klap uitgevoerd en namen de trillingen snel toe. Met de Maxprop naar Exalto geweest. Was volledig op zei men. Revisie kon, maar kostte ruim € 550. Vond ik belachelijk voor een schroef van boven de € 3000 van 5 jaar oud. Men vond dat echter "normaal". De levensduur was gemiddeld 10-12 jaar (bij 60 uur per jaar!). Heb de revisie uiteindelijk na ruzie gratis gehad, maar hij liep niet lekker meer. Op advies van Allpa overgestapt na veel ergernis over de Gori naar een 3-blads Flexofold. Die liep van het begin af aan heel mooi en volledig trillingvrij (Flexofold is ook een klapschroef) en doet dat na ongeveer 1600 motoruren nog steeds. Speling heb ik nog nergens geconstateerd net zo min als slijtage. Mocht die er ooit komen dan kan de schroef eenvoudig hersteld worden met losse onderdelen of een revisie. Vermogen: op de 2-blads vaste schroef viel dat altijd tegen, vooral bij een noodstop of achteruitvaren. De Gori deed het wat dat betreft beter maar de trillingen waren verschrikkelijk. De Maxprop had zowel vooruit als achteruit het meeste vermogen. De Flexofold doet het vooruit net ze goed als de Maxprop maar zonder bijgeluiden en trillingen. Achteruit presteert hij iets minder bij een noodstop ik schat 90% van wat de Maxprop deed. Maar hij doet het wel beter dan de vaste (+35%) en de Gori 3-blads klapschroef (+15%). Alle drieblads schroeven, Maxprop, Gori en Flexofold zitten rond of net over de € 3000 in aanschaf. Dat moet je er voor over hebben. Dan over het zeilen.
Als we beginnen met de vaste 2 bladsschroef. Daarmee zaten we bij Bft.4 op 6,7 knopen maximaal (aan de wind), de Gori en de Flexofold komen rond de 7 Knopen en de Maxprop op 7,1. Is er echter heel weinig wind dan is met name het verschil tussen vaste en klapschroef of maxprop soms wel een hele knoop (aan de wind). Bij voordewindse rakken scheelt het allemaal iets minder, maar ook het meeste bij weinig wind.
* Bij de vasste schroef lieten we de schroef altijd meedraaien in de vrijloop omdat dat het minste weerstand leek te geven.
Later bleek dat de keerkoppeling defect was. Wellicht was dit daar mede oorzaak van. Ik denk dat alle klapschroeven en maxprops in elk geval beter zijn voor schroefas en keerkoppeling.
Tenslotte over het aantal bladen.
Men zegt wel eenbs dat een even aantal cilinders een oneven schroef vraagt. 2 cilinders uitgezonderd.
Dus 3 cilinder 2 of 4 bladen, 4 cilinder 3 of 5 bladen. Wij hadden in eerste instantie deMD17-C (3 cilinder) met vaste 2 bladsschroef. Daarna een Mitsubishi 33 Pk met 4 cilinders en 3-bladsschroeven. We hebben nu een 52 PK 4 cilinder Mitsubishi met nog steeds dezelfde 3 bladsschroef van Flexofold. Dus als die regel geld hadden we wel steeds het juiste aantal schroefbladen.
Dus denk er nog maar eens goed over na want als je geen wedstrijden vaart, geen grote tochten maakt of wilt maken en slechts recreatief af en toe wat wilt zeilen is € 3000 veel geld.
Groet,
Eric
C35/37 "Paperino"