14
« Last post by paperino on 29 September, 2021, 16:58:39 »
Hallo "Hebbes",
Je kunt het volgende doen:
Test met een multimeter of er stroom staat op de bedrading bij de lamp. Als dat zo is dan is de lamp stuk of hij maakt slecht contact. Met contactspray en wat schoonmaken van lamphals en fitting is dat op te lossen.
Werkt dat niet, controleer dan of er in de zekeringen houder(s) een zekering defect is.
Is ook dat niet het geval dan zou ik gaan meten bij de schakelaar of daar stroom is (zowel voor als na de schakelaar)
Is er wel stroom voor de schakelaar maar niet er na, dan is deze defect of vervuild/gecorrodeerd. Ook hier helpt contactspray soms. Is de schakelaar écht defect dan rest vervangen.
Als er na de schakelaar wél stroom is, dan is waarschijnlijk ergens een draad kapot. Dat is moeilijk te repareren als je niet weet waar de breuk zit en betekent meestal een nieuwe draad leggen van schakelaar naar de preekstoel. Soms kun je delen van de nieuwe draad (goed!) vastmaken aan de oude om deze te trekken maar ik vrees dat dit niet zal lukken m.u.v. dat deel wat dóór de preekstoel loopt.
Overigens weet ik uit ervaring dat de draad die door de preekstoel loopt nogal eens onderdeks is gekoppeld met een kroonsteentje of een paar stekkertjes. Dat deed men wel eens als de preekstoel er om bijvoorbeeld schade te herstellen er af moest. Bij ons zat er zo'n kroonsteentje in de ankerkluis net onder dek. Deze zijn niet goed bestand tegen (zout) water en gaan op een gegeven moment slechte- tot later geen verbinding meer geven. Ook dat moet je aan boord bekijken. Als dit het geval is, dan is de draad meestal ook over enkele centimers tot decmeters aangetast (kern van koper is dan niet koperkleurig meer maar een soort van zwart). In dat geval kun je proberen er een nieuw stuk draad tussen te zetten. Mijn voorkeur voor een nieuwe verbinding gaat uit naar solderen en afdichten met krimpkous. Daaroverheen wat zelf-vulcaniserende tape geeft ook op langere termijn weinig problemen.
Succes!
Groet Eric.
C35/37 "Paperino"