Met de olie extractor heb ik de tank zo goed mogelijk leeg gemaakt. De laatste 9 liter was vreselijk smerig, die heb ik gewoon weggedaan (op de jachthaven). De andere diesel die ik gezeefd had heb ik overigens gewoon in de dieseltank van m'n auto gedaan. Hij reed er prima op.
Het probleem was toch nog dat ik de tank niet kon schoonmaken. Daarvoor heb je echt een tweetal handgaten / inspectiedeksels nodig.
Ik heb eerst gekeken naar de mogelijkheden om de bestaande tank te laten verbouwen door een goede RVS lasser. Die vond dat allemaal echter niet zo'n goed idee. Alle verbindingspijpjes zijn bijvoorbeeld gesoldeerd aan de tank. Zodra je gaat lassen, is het risico dat deze soldeerverbinding los gaat laten.
De tank volledig renoveren was ook een optie, maar zou mij te veel gaan kosten
Een kunststof tank is natuurlijk ook een optie. Deze kan je volledig op maat laten maken, bijna hetzelfde als de bestaande (ik zou hem alleen iets minder hoog maken, zodat je beter bij de aansluitingen kan komen), maar dat kost ook nog aardig wat én de levertijd was mij op dat moment wat te lang.
Ook een standaard kunststof tank (bijv Vetus) heb ik overwogen, maar daarvoor moet je de bakskist geheel anders inrichten. De originele opstelling is zeer praktisch qua ruimtegebruik.
Al deze opties heb ik nog steeds achter de hand, maar ik ben eerst maar eens zelf wat gaan klussen.
Aan de bovenzijde slijp ik twee handgaten er in. Zodat de tank goed schoongemaakt kan worden. Nu, maar ook in de toekomst (over 40 jaar?)
De deksels maak ik van een stuk garantieplaat dat ik nog heb liggen.
De handgaten heb ik er met een dremel uit geslepen. Ik was verbaasd dat zo'n klein apparaatje dat kan! Ik heb wel de grote slijpschijfjes gebruikt.
De bovenzijde van de tank lijkt dikker dan de zijwanden. De dikte is slechts 1 mm.
Ik heb als afmetingen van de handgaten gekozen voor 11 x 15 cm. Ovaal vormig, zodat straks het binnendeksel er wel door kan.
Naderhand bleek dat (met mijn armen) dit goede afmetingen zijn. Ik kom nét aan bij de bodem.
De zijkanten van de gaten goed afbramen (jawel, weer met de dremel!) voordat je je armen er in steekt.