Author Topic: Ontwenningsverschijnselen?  (Read 1829 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niels

  • Guest
Ontwenningsverschijnselen?
« on: 13 January, 2009, 00:41:16 »
Ik heb er vaak last van in Januari , misschien volgend jaar winter toch eens de boot in het wter laten liggen?

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Ontwenningsverschijnselen?
« Reply #1 on: 13 January, 2009, 09:52:47 »
Ik had vorig jaar de luxe dat ik twee Contesten had en heb toen de C30 zeilklaar in het water laten liggen. Daardoor een heerlijk dagje kunnen zeilen in februari. Nu heb ik een lelievlet voor dat soort zaken, ook lekker. De dooi lijkt door te zetten dus ik heb goede hoop...

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: Ontwenningsverschijnselen?
« Reply #2 on: 14 January, 2009, 08:04:22 »
Tja, wat zal ik er van zeggen......

Het is een soort rouwproces.  ;) Je moet even een paar maanden afscheid nemen van het water. Zo af en toe eens kijken hoe het met de dame is en hopen dat de de temperatuur het toelaat om de 'voorpret' te starten.Het poetsen en de kleine klussen voor het nieuwe seizoen moeten dan maar weer eens gebeuren.

joris

  • Guest
Re: Ontwenningsverschijnselen?
« Reply #3 on: 20 January, 2009, 19:28:16 »
Nou ik heb toch wel eventjes peentjes gezweet hoor. Mijn bootje heb ik gewoon in de haven laten liggen, aan de maas. Geen antivries of niks. En ja hoor word het ineens min 20...? :o Dus toch maar snel koelwater afgetapt en alle kranen gecontroleerd. Alleen de kogelkraan van de wc was een beetje vast gevroren. De gootsteen afvoer onder in het kastje was niet bevroren. Vraag ik me al een tijdje af. zou een kogelkraan sneller kapot vriezen dan een schuifafsluiter? Van zeilen is nog niets gekomen deze winter... Ik heb al 2 maanden water in de dieseltank. Dus dan loopt het motortje niet. Heb ik al iets op bedacht. De vuldop voor de tank komt in de bakskist. Niet daar op het dek waar altijd een laagje water blijft staan door de voetrail.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Ontwenningsverschijnselen?
« Reply #4 on: 21 January, 2009, 09:27:37 »
Hehehe.... jij hebt dus hetzelfde gehad als ik.... Gelukkig is de gemiddelde Contest dik, heel dik, en dat isoleert toch behoorlijk. En die old-skool motortjes zijn voorbereid op plotselinge vorst, mijn MD2b heeft vriesdeksels die er uit ploppen voordat de motor scheurt. Alleen even angst gehad voor de koelwaterafsluiter maar die zit zo diep onder water, daar heeft het niet gevroren.
Wat betreft je water in de tank: je kan de brandstoflediding naar de motor misschien wel voorzien van een driewegkraan waarmee je een litertje of wat kan aftappen. En een waterscheider monteren natuurlijk.... ;)

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Ontwenningsverschijnselen?
« Reply #5 on: 23 January, 2009, 00:44:45 »
Je kunt ook de dekdop vervangen door een dekvulpijpje met dop er op. Deze zit dan 5mm boven je dek en de dop draait er niet in, maar overheen. (kost plm. ? 40 bij Kniest!) Kan nooit water in komen! Nadeel: dop steekt in totaal zo'n 1 cm boven dek uit.

Eric (C 35 "Paperino")

 


BJSoft