Author Topic: vragen over vernieuwen electriciteit  (Read 1788 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 364
vragen over vernieuwen electriciteit
« on: 07 December, 2009, 20:52:47 »
Hierbij mijn idee voor het vernieuwen van mijn electrische aansluitingen van accu naar motor en boordnet.
Zie plaatje
Zijn er kritische opmerkingen?
Verder heb ik de volgende vragen:

1) De lengte van de hier getoonde draden is maximaal ca 2 meter. Die van het boordnet ca 4 meter
Ik moet nu de draaddiktes bepalen. Ik weet de formule hiervoor. Ik weet echter niet hoeveel stroom ik moet meenemen in de berekening van de verschillende draden.
Kunnen jullie mij helpen?

Ik neem aan dat de draden van de accu naar de alternator cq de startmotor behoorlijk dik moeten zijn. De draden naar het (Bosch) schakelrelais zijn vrij dun (2 echt dun op 85 en 86 en 2 ietsje dikker op 87 en 30) omdat de aansluitklemmen slechts een beperkte draaddikte mogelijk maken volgens mij.
Op het relais staat bijv 75A. Dat komt inderdaad neer op een draad van ca 3mm2 volgens de excel file gedownload van deze site. Dat lijkt mij erg weinig? Is zo'n relais beveiligd tegen overbelasting eigenlijk tgv vereffeningstroom?
Klopt het dat naar zo'n relais dus slechts 75 A te rekenen is?
Welke stroomsterkte moet ik eigenlijk rekenen tussen laadstroomlampje en alternator?
Idem van Alternator naar aansluiting 30 van relais en van aansluiting 30 naar service accu? (dit zijn nu dus ook draden van redelijk bescheiden dikte)
(Ik weet niet wat de alternator is, de motor is een Yanmar 2g)

2) Ik heb nu continue op de service accu de Ctek acculader aangesloten. Heb ik nu kans op 'lekstroom' oid wanneer er geen walstroom aangesloten is?

3) Ik wil hoofschakelaars aansluiten. Kan ik volstaan met schakelaars tussen startaccu en starter en tussen service accu en boordnet?
Kan ik eventueel in plaats daarvan een off,1,2 schakelaar vóór de startmotor plaatsen en daarop zowel de serviceaccu (op 2) en de startaccu op 1 aansluiten? Ik kan dan starten met de service accu als dat nodig is (door schakelaar op 2 te zetten)

Erg veel vragen. Ik heb ze ook al op een ander forum gezet om eerlijk te zijn, mnaar wellicht is het ook interessant voor andere contest klussers.

 

Contest 29

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: vragen over vernieuwen electriciteit
« Reply #1 on: 08 December, 2009, 09:22:43 »
1) De draden op 85 en 86 hoeven idd niet zo dik te zijn, daar loopt alleen de stuurstroom van het relais maar doorheen en dat zou niet al teveel moegen zijn. Als je daar 1,5mm2 op zet dan heb je al dik voldoende. De draden op 30 en 87 moeten de volle laadstroom van de dynamo kunnen verdragen dus zonder die specs is er weinig zinvols over te zeggen. Meer dan 75A mag/kan het echter niet worden want dat vindt het relais niet fijn dus als je dat als uitgangspunt neemt dan zit je altijd goed. De genoemde 3mm2 lijkt mij weinig, ik zou minimaal 10mm2 nemen. De dynamolamp moet een 3 Watt lampje zijn voor zover ik weet, dat wordt eigenlijk altijd als vuistregel aangehouden.
De stroomsterkte tussen de dynamo en aansluiting 30 etc. is op voorhand niet te zeggen, die wordt bepaald door de laadtoestand van je accu's.

2) Die lader kan gewoon op de accu's blijven staan, je krijgt geen lekstromen als er geen walstroom is.

3) Een constructie met een hoofdschakelaar zal best kunnen maar lijkt me vreselijk ingewikkeld voor een situatie die eigenlijk nooit voor zal komen. Een paar goede startkabels lijkt mij een stuk eenvoudiger met minder kans op storing.

Niels

  • Guest
Re: vragen over vernieuwen electriciteit
« Reply #2 on: 25 December, 2009, 00:02:16 »
Schema wat je aangeeft is mogelijk maar voor het Bosch scheidingsrelais is een betrouwbaardere en dus betere variant verkrijgbaar die echter wel iets anders (eenvoudiger)  aangesloten dient te worden.
Google maar eens op;  Cyrix scheidingsrelais !! Ik heb deze een paar jaar geleden geinstalleerd en ben er helemaal blij mee.

Draaddikte zou ik standaard een maatje dikker nemen als wat uit de formule komt (zeker de wat dunnere draadjes) daarmee verlies je namelijk een stuk minder energie (met name bij grote verbruikers die continue draaien zoals koelkast leverd dit veel winst op)

Let ook op het materiaal/methode die je gebruikt voor de verbindingen, een slechte verbinding geeft zeer veel overgangsweerstand.
Ooit is een zwaar gecorrodeerd kroonsteentje van mijn voorganger tegengekomen die gedurende een paar nachtelijke uren op zee de 115A accu had leeggetrokken.

Suc 6

Niels


 


BJSoft