Author Topic: Ervaringen Cyrix 12/24-100i of vergelijkbaar product?  (Read 2701 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sjoerd

• Hero Member
    • Sailing Camelot website
Ervaringen Cyrix 12/24-100i of vergelijkbaar product?
« on: 31 January, 2011, 20:26:37 »
Allen,

Over het algemeen ben ik brij terughoudend als het een zogenaamde "ideale" oplossing betreft, onder het motto: "If it sounds too good to be true, it usually is".

Echter, de Cyrix 12/24-100i lijkt te mooi om waar te zijn EN het ook nog allemaal waar te maken: geen of weinig spanningsverlies, zoewl schakelen vanaf de startaccu (motor) alsook vanaf de huishoud accu's (walstroom). Kortom altijd beide accus vol voor een prijsje van net boven de 40 Euro.

Heeft iemand ervaringen met dit produkt en of vergelijkbare produkten??

Groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline BJ

• Global Moderator
  • Hero Member
    • BJSoft
Re: Ervaringen Cyrix 12/24-100i of vergelijkbaar product?
« Reply #1 on: 31 January, 2011, 21:18:40 »
Het lijkt mij een 'gewoon'  scheidingsrelais, wat de microprocessor precies doet ontgaat me een beetje. Ik ben overigens geen liefhebber van relais, contacten kunnen inbranden en het is een bewegend onderdeel wat kapot kan. Liver een FET-brug, dan maar wat meer geld kwijt.

Niels

• Guest
Re: Ervaringen Cyrix 12/24-100i of vergelijkbaar product?
« Reply #2 on: 26 February, 2011, 20:46:44 »
Beste Sjoerd en BJ,

De cyrix is een volledig electronisch relais en deze heb ik nu inmiddels een aantal jaar gemonteerd zitten, werkt perfect ! Het is een solid state relais dus mechanische schade is niet mogelijk, is helemaal electronisch.

Wel even goed nadenken over het gehele systeem qua aanleg. Het relais zit tussen de twee accu plussen en ik heb ook een 150
a zekering in die koppel kabel opgenomen voor je weet maar nooit.

De laadstroom zit op de startaccu en de acculader op de service accu en de cyrix koppled de accus wanneer dat zonder gevaar voor accuschade kan, dat regeld de inwendige electronica. In geval van nood kun je met behulp van een extra aan te leggen drukknop (plusje) de cyrix sluiten gedurende 30 seconden om zodoende op twee gekoppelde accu s te kunnen starten. Dit plusje uiteraard vanaf de service accu pakken.

Voordeel is dat je geen spanningsverlies hoeft te compenseren in je dynamo en in je acculader hetgeen je bij een diodebrug wel vaak moet doen, ik ben dus helemaal Cyrix fan !!! (kost weinig en werkt perfect)

Groet,

Niels

BJSoft

SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal