Author Topic: Acculader over doidebrug??  (Read 878 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Acculader over doidebrug??
« on: 02 January, 2012, 13:25:31 »
Deze winter wil ik een nieuwe (tweedehandse) acculader/omvormer plaatsen. Ik heb hiervoor een nette Victron Altlas gescoord. Niet al te krachtig (25A, 400W inverter) maar ook compact. Omdat de omvormer automatisch schakelt kunnen we gedurende kortere tochten gewoon in "comfort-mode" doorvaren, iets wat door mijn bemanning erg wordt gewaardeerd!

Als spare heb ik de huidige acculader nog. Dit is een 15A lader die over meedere uitgangen beschikt.

De oude lader heeft een uitgang naar de huidhoud accu's (3) en een uitgang naar de start accu.

De accus worden vanaf de motor geladen via een scheidingsrelais. De Victron heeft maar één uitgang. De "boost" laadstroom is 14,25V (standaard). Na een uur of 4-8 wordt de laadspanning verlaagd naar 13,5V. Als de spanning tot onder de 13,5V zakt dan start er weer een boost cycle. Deze voltages zijn handmatig aan te passen.

Is deze lader geschikt om op de scheidingsdiode te plaatsen?? Ik kan eventueel ook een alleen één bank laden en dan de andere koppelen via een Cyrix-i 12/24V-100A: intelligente accuscheider. Op die manier zouden de accu's "automatisch" moeten koppelen als er op één van beide voldoende stroom staat.

Ik heb zelf geen diepgaand inzicht in scheeps-electriek en zou alle suggesties op- en/of aanmerkingen enorm waarderen!!

groet,

SJoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Acculader over doidebrug??
« Reply #1 on: 02 January, 2012, 13:41:10 »
Aparte combi, 25A laden en dan 'maar' 400W omvormer.

Persoonlijk zou ik de Victron alleen op de serviceaccu(bank) aansluiten, dat houdt het wel zo eenvodudig. Aansluiten van de startaccu heeft niet echt een toegevoegde waarde, die wordt doorgaans maar weinig belast en daarna ook weer snel geladen met de alternator.

Valentine

  • Guest
Re: Acculader over doidebrug??
« Reply #2 on: 06 January, 2012, 13:27:14 »
ben met BJ eens: De Victron voor de Service en die andere op de startaccu. Alles helemaal gescheden. Ik heb noog twee opmerkingen: Is 14,25V niet te laag voor Accus? Zijn het niet 14,4V bij gewone en 14,7V bij AGMs ladingseindspanning? Een gewone Diodebrug neemt zeker 0,3-0,5V Spanning uit het verhaal. resultaat: 14,25-0,5=13,75V Daarmee worden de Accus nooit helemal vol. Ik zou dus geen Diode gebruiken en de Spanning paasend aan de Accus omhoog zetten.

Groetjes

Alex

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Acculader over doidebrug??
« Reply #3 on: 06 January, 2012, 17:11:50 »
Als het een conventionele diodebrug is dan kost het 'zelfs' 0,7V, de drempelspanning van Si. Je moet de lader daar idd voor compenseren of kiezen voor een (duurdere) MOS-FET oplossing.

 


BJSoft