Author Topic: aftrek nieuw voor oud  (Read 6269 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline snoopy

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 71
aftrek nieuw voor oud
« on: 17 June, 2011, 18:00:47 »
Windje 4. Zonnig weer. Je kruist er lekker tegenop. Bij het aanhalen van je genua, na overstag gaan opeens een harde knal, Schip schokt of ze ergens tegen opgevaren is. Je kijkt verschrikt vooruit en ziet tot je ontsteltenis dat je geen mast meer hebt. Mastbreuk en een ravage op je dek en schade aan het dak en zeereling. Na een hoop ellende naar de thuishaven en verzekering bellen. Nu komt het. Wat betaald de verzekering je uit. Ken je de polisvoorwaarde of weet je alleen maar hoe hoog de premie is. Is er aftrek nieuw voor oud in het spel. Wat krijg je uitbetaald of is het einde hobby.
Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die hierop  antwoord weten hoe het met hun verzekering is gesteld.
Ben/Snoopy

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #1 on: 17 June, 2011, 19:08:28 »
Beste Ben,

Ik heb de Fabian verzekerd bij Oranje verzekeringen. Ik heb geen aftrek nieuw voor oud.

Rob
contest 38 ketch bouwnummer 47

Offline snoopy

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 71
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #2 on: 17 June, 2011, 19:54:53 »
Hoi Rob,
Oranje schrijft in de voorwaarden:"" Bij schade aan zeilen en/of tuigage (inclusief masten, zwaarden en rondhouten) wordt, na aftrek van het eigen risico, geen aftrek nieuw voor oud toegepast tenzij de door de Vereniging benoemde deskundige anders bepaalt. ""
Wat gebeurt er als de expert cq. deskundige beslist dat de leeftijd van dien aard is dat aftrek gerechtvaardigd is?
Ben.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #3 on: 17 June, 2011, 20:05:08 »
Ik zit bij DOV en ik heb ook geen aftrek nieuw voor oud. Uiteraard kan een expert altijd anders beslissen maar de ervaring heeft geleerd dat dit slechts zelden gebeurt. Reden hiervoor is waarschijnlijk het feit dat deze verzekeraar(s) geen grote beursgenoteerde bedrijven zijn die hun aandeelhouders tevreden moeten houden maar kleine bedrijven waar het klantbelang en het imago voorop staan. Maar wat je uiteindelijk uitbetaald krijgt is niet te voorspellen omdat er geen enkele maatschappij is die harde voorwaarden hanteert. En daardoor is dus ook niet te voorspellen wat zal gaan gebeuren.

Offline snoopy

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 71
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #4 on: 17 June, 2011, 20:20:27 »
BJ, hoi
DOV hanteert inderdaad geen aftrek nieuw voor oud. Een expert handelt altijd met de verzekeringsvoorwaarde in de hand. Echter als hij mogelijkheden heeft om af te wijken zakt mijn vertrouwen tot een onderwaterdieptepunt. Overigens vraag ik me nog steeds af hoeveel mensen echt hun voorwaarden kennen of echt serieus doorgenomen hebben en zich realiseren wat en hoe ze verzekerd zijn.
Ben.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #5 on: 18 June, 2011, 16:51:57 »
In de praktijk zie je dat mensen vaak kiezen voor een lage premie i.p.v. goede voorwaarden. Op zich niet zo vreemd en als je het verschil in premie opzij zou zetten kan het zomaar zijn dat je dan voldoende opspaart om bij een schadegeval de kosten te kunnen dekken. Zelf heb ik heel bewust gekozen voor deze maatschappij, juist vanwege de voorwaarden -en- vanwege het feit dat ze gespecialiseerd zijn in scheepvaart.
En experts... tja, die werken voor de verzekeraar en wiens brood men eet diens woord men spreekt. Als de verzekeraar niet uit wil keren dan kan de expert daar altijd wel een argument voor vinden. Uiteraard kan zo'n beslissing worden aangevochten middels een arbitrage maar dat is een langdurige en kostbare zaak die de meeste verzekerden slecht zelden bewandelen.

NielsF

  • Guest
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #6 on: 01 July, 2011, 12:43:38 »
Toevallig e.e.a van de winter uitgezocht.

Mijn verzekeraar heeft me zwart op wit gesteld dat er sprake is van nieuw voor oud met uitzondering van de zeilen en de motor. Dus mast overboord wordt een nieuwe mast volledig vergoedt. Echter kreeg ik van een collega zeiler wel de tip om een controle door een rig bedrijf te laten doen waardoor er, bij schade, aantoonbaar onderhoud is gepleegd.
Afgelopen voorjaar het bedrijf M rigging op bezoek gehad en hij kwam nog wat tegen ook! De intermediates moesten vervangen worden. Dat heb ik dus laten doen en ben nu weer helemaal gecovered, hoop ik.

gr
NielsF

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #7 on: 01 July, 2011, 13:49:16 »
De tip om controles e.d. uit te laten voeren door een bedrijf, of soms zelf een 'gerenommeerd' bedrijf, zie ik ook wel eens terug komen. Maar dan ga ik me altijd afvragen wat voor bedrijf dat moet zijn en wie de kwaliteit daarvan bepaalt. Het is immers een eitje om je in te laten schrijven bij de KvK en zelf een jachtservice, -inspectie of nog mooier 'surveyor' te worden en ene paar mooie rapportjes te maken. Dus wat is dan de toegevoegde waarde van zoiets? Met de laatste twee woorden 'hoop ik'  geef je dat zelf eigenlijk ook al aan  ;)

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #8 on: 01 July, 2011, 16:13:28 »
Mbt rigging: de meeste verzekeraars haken af op basis van leeftijd. Dat is ook de reden dat ik de rigging (14 jaar oud) meteen heb laten doen voor de delivery tocht van Hamble naar nederland. Dit geldt overigens niet aleen voor rigging, zo heb ik afgelopen winter ook een prima Volvo gland (7 jaar oud) vervangen EN de originele afsluiters van de 36S. Technisch was het niet nodig, volgens mij wel ivm verzekering. Verder is het volgens mij ook zo dat je meer kunt verwachten van je verzekering als je kunt aantonen dat je structureel, proactief en netjes onderhoud pleegt.

Groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #9 on: 01 July, 2011, 16:33:32 »
Tja, en in dat laatste zit wat mij betreft nou net het venijn. Alle zaken die jij noemt en hebt vervangen heb je dus gedaan om de verzekering 'tevreden' te houden en niet omdat het nodig was. Maar je weet (toch??)  helemaal niet wat de verzekeraar wil omdat deze (vrijwel) nooit harde eisen stelt. Ik heb eigenlijk nog nooit in een polis zien staan dat de tuigage niet ouder mag zijn dan 15 jaar, dat een manchet van een saildriver elke 7 jaar vervangen dient te worden of meer van die dingen. Op zich niet zo vreemd want dan kunnen ze nooit meer onder een claim uitkomen maar dat betekent ook dat jouw pro-actieve acties wellicht gewoon geldverspilling is. Zeker als je nagaat dat ook hele nieuwe onderdelen geregld stuk gaan  ;)

Offline amare

  • mvg remco
  • Full Member
  • ***
  • Posts: 88
  • Gender: Male
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #10 on: 01 July, 2011, 23:29:23 »
Een kennis van me had 4wk geleden een breuk v/d putting 6mm v/h onderwant.
Hij kon de mast sparen door 2 vallen over een lier tre trekken en zo de boel in bedwang houden
Alle verstaging was 3 jr geleden vervangen door een betere kwaliteit nl(dyform , meer materiaal in dezelfde diameter) , met tevens nieuwe spanners.
 Meneer de expert (ingehuurd door de verzekering) beweerde dat ook de putting aantoonbaar gekeurd moest zijn.???
Ik vraag me af hoe ze dat willen keuren volgens mij is dat ook alleen maar optisch op haarscheurtjes /verbuiging etc., daar hoef je volgens mij geen expert voor te zijn.
RVS onder spanning geeft geen vooraankondiging als het knapt.
Mijn kennis krijgt een lullig bedrag om de mast te laten repareren en het wordt nooit meer de oude staat op de manier die de verzekering voorstelt.
Als hij een nieuwe mast zou willen wordt er een X bedrag uitgekeerd en kan hij de rest zelf bijleggen.
Hij had de boot altijd tip top inorde en kon rekeningen tonen.
Zelf heb ik een saildrive , zolang de manchet optisch goed is doe ik er niks aan.
Verstaging die me niet bevalt wordt vervangen , veiligheid voor alles.
Ik heb een vraag over de wantputtingen op contests , weet iemand hoe je dit kunt checken , en wat is doorgaans de kwaliteit v/d puttingen , zijn er mensen met positieve /negatieve ervaringen??
Ik heb geen idee of ik hier zelf wat mee moet ondernemen behalve optisch controleren.

Remco

MVG Remco/Maria

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 511
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #11 on: 02 July, 2011, 17:14:41 »
Jammer dat al deze mensen zo veel problemen hebben met hun verzekering.
Mijn ervaring met verzekeringen is prima! Wij zijn al heel lang verzekerd bij een niet al te goedkope maatschappij (Delta LLoyd - jaarpremie € 1018 na aftrtek van 35% no-claim,  op basis van Groot Vierkant+ Oostzee + aanvulling Franse kust en eigen risico € 1000 per gebeurtenis).
Hebben voor onze boot een expert van de verzekering laten komen (2002) voor taxatie en aanbevelingen ( op kosten verzekering).
Op basis daarvan is een premie per jaar (mag ook per maand of kwartaal) vastgesteld en zijn de voorwaarden met onze tussenpersoon zeer duidelijk gecommuniceerd.
(en schriftelijk vastgelegd in een polis met diverse aanvullingen en toegevoegde clausules). Na 5 jaar is deze procedure opnieuw uitgevoerd en volgend jaar (10e jaar) zal dat weer gebeuren.
Dit geeft m.i. meer zekerheid voor beide partijen.
In onze polisvoorwaarden wordt ook z.g. "eigen gebrek" gedekt. en zijn er geen leeftijdsvoorwaarden voor onderdelen gesteld. Vervanging is geregeld op basis van "geen aftrek nieuw voor oud".
Met deze boot hebben we gelukkig nooit schade gevaren (nou ja, wat kleine krassen etc. die ik zelf hersteld heb zonder te claimen omdat ik bewust voor € 1000 eigen risico heb gekozen i.v.m. de premie).
Bij onze vorige boot (ook Delta LLoyd) in 2000 ging tijdens een toch op zee ter hoogte van Boulogne (Frankrijk) met Bft. W 7-8 ons roer kapot. De verzekering heeft dat op coulante en zeer snelle en correcte wijze voor ons geregeld. De expert was er binnen 24uur en de betaling van de schade was er zelfs eerder dan de reparatie klaar was!
Ik weet best dat er heel veel goedkopere maatschappijen zijn, maar dan denk ik toch ook wel dat de dekkingsverschillen vaak groot kunnen zijn.
Het belangrijkste voor ons is dat we een tussenpersoon (jachtmakelaar en verzekeringsagent, dus redelijk op de hoogte van schip, bemanning én risico's) hebben die we kennen en die, als het nodig is, voor ons zal vechten. (dat heeft hij destijds in 2000 óók snel en correct geregeld)
Daarnaast kun je altijd bezwaar aantekenen tegen een beslissing van je verzekeringsmaatschappij waar je het niet eens mee bent. Hiervoor zijn diverse opties en mogelijkheden varieërend van de Geschillencommissie Verzekeringswezen (mits hierbij aangesloten is een maatschappij (en verzekerde!) verplicht de uitslag te accepteren) tot de Verzekeringskamer of anders de rechter.  Tenslotte denk ik zelf vaak dat mensen proberen beter te worden van schade. Op verjaardagen etc. hoor je vaak van die verhalen van mensen die het voorelkaar schijnen te krijgen om gelijk de duvel en zijn oude moer mee te claimen. (maar ja, wat is er werkelijk van waar?) Ik kan mij dan ook best indenken dat een verzekeringsmaatschappij of expert kritisch zal kijken of het verhaal achter de schade aannemelijk is of dat men twijffels heeft. Dat laatste zal eerder gebeuren als je ergens verzekerd bent waar je verder geen (persoonlijk) contact mee hebt en er alleen zit omdat "ze zo goedkoop zijn".
Uiteraard is de keuze voor iedereen vrij waar hij of zij zich wil verzekeren.

Eric
C35/37 "Paperino"

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #12 on: 02 July, 2011, 22:53:51 »
Hallo,


Ook wij zijn verzekerd bij Delta Lloyd. BJ's opmerking omtrent vervangen alleen om het vervangen alsook het feit dat nieue onderdelen niet altijd perfect zijn (en dus wel eens slechter dan nieuw) snijden allebei hout.

De verstaging hebben we gedaan omdat we zagen aankomen dat het flink zou gaan waaien tijdens onze terugreis van Hamble naar NL en alles er al 14Jr opstond. ook wisten we dat de vorige eigenaar veel gevaren heeft (meerdere malen Biskaje over, oostzee etc.) dus dat de verstaging flink belast is geweest. het hielp dat we bij de rigger die zowel de X35's, de Swan 45's en ook de grote boten in Hamble allemaal tuigt een mooie en-of-season prijs (eind oktober) konden krijgen. De gland van de schroefas heeft een lifetime van 7 jaar en ik ben van plan de boot komende winter(s) er niet uit te halen. De afsluiters hebben we gedaan omdat sommige blauwe sporen hadden, de boot heeft altijd aan een mooring op zout water gelegen. We hebben het dus niet alleen voor de verzekering gedaan.

Blijft uiteraard dat je het geld aan je boot maar één keer kunt uitgeven..... De klussen hebben me overigens als gewenst neveneffect wel extra vertrouwen in de boot gegeven.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

joris

  • Guest
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #13 on: 04 July, 2011, 21:28:45 »
Ik krijg die mast zeker niet terug!
Alleen WA, en wrak verwijderen/opruimen is bij mij verzekerd.

Valentine

  • Guest
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #14 on: 05 July, 2011, 17:44:30 »
Wij zijn verzekerd bij Noord Nederland. Hun betalen in onze contract alleen de tijdwaarde bij schade an onderdelen als bv de Mast. De nieuwe verstaging omdat ik me daarmee veiliger voel en versterkte puttinge (idem ipsem) laten me denken dat het wel stabiel is nu. In vergelijk met met een duitse verzekeraar die Nieuw voor uod betaald is de contract met Noord nederland 300 Euro per jaar goedkoper. De rest is statistiek: Hoe vaak gaat zo een Mast stuk? Eens op de hoeveel jaren? keer 300 Euro per jaar bespaart tot daar toe, en dat zit je al met een nieuwe mast. De goedkopere contract was bij ons een bewusste keuze

Groetjes

Alex

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #15 on: 05 July, 2011, 18:50:13 »
Maar dan moet je het geld wat je uitspaart ook wel in een spaarpotje stoppen voor het geval je het nodig hebt. Misschien wel een goed idee, dan kan je er ook nog (een beetje) rente op krijgen.

Offline GANNET II

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 108
  • Gender: Male
    • groenehartparticipaties
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #16 on: 11 July, 2011, 13:53:19 »
Allen,

Al die verhalen over slijtages aan het staande want en de mast kunnen er bij mij slecht in. Ik ken het vermoeidheidsverschijnsle bij vliegtuigen. Ik weet dat onder extreme belasting en vooral kou, staal andere eigenschappen verkrijgt dan in het laboratorium. Echter het wil er bij mij niet in dat een verstaging, zolang er natuurlijk geen strengen zijn losgekomen, plostklaps zouden breken. Mits onder goede spanning en geen vreemde dynamische krachten (die overigens niets met de leeftijd te maken hebben). Dat geldt mijn inziens ook voor de alumast. Heeft iemand ooit een degelijk wetenschappelijk onderzoek gevonden op dit terrein. Zou ik graag wel eens willen inzien.
Bij mijn weten heeft de metaal industrie geen onderzoek gedaan.

Ik houd mij aanbevolen.

Groet,
Solent.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #17 on: 11 July, 2011, 14:56:55 »
Het is toch een algemeen bekend feit dat je aan RVS niet goed kan zien of er haarscheurtjes o.i.d. in zitten. Bij gewoon staal zie je tenminste nog roest, bij RVS niet. En dan is het heel goed mogelijk dat onder extra belasting een wandputting de geest geef als deze toch al verzwakt is. Verder kan staand want slijten als gevolg van een wisselende belasting op de overgang van de staaldraad naar de spanners of de toggles. Er is tijdens het varen immers geen constante maar een doorlopend wisselende belasting.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #18 on: 11 July, 2011, 23:05:55 »
@solent,

Als je wil heb ik nog wel wat stukken 12mm want die catastrofaal uit de putting gescheurd zijn bij normaal gebruik. In tegenstelling tot de meeste aanbevelingen heb ik sindsdien zowel hoofdwant alsook onder-zijwant steeds zodanig zwaar uit laten voeren dat je het complete schip eraan kunt optillen.

De balasting is niet alleen de belasting in de wind, maar ook de belasting van de traagheid. Vorig jaar zijn wij in de Meivakantie met NO-8 onder inner gabbard via Sunk VTS tussen de banken door op de thames aangelopen. Onze vorige boot (20ton) donderde zijdelings van een golf af. Dit soort krachten zijn enorm omdat op dat moment de hele massa van de boot het staande want en de mast belast.

In mindere mate heb je deze belasting ook als je hard aan de wind tegen een windje 6 op vaart. Hier is ook de traagheid en de constante versnelling en vertraging van de boot een factor die de belasting enorm verhoogt.

Ieder het zijne, ik ben blij dat ik op onze "nieuwe" 36S van 1984 de verstaging heb laten vervangen. De vorige eigenaar heeft er in 1997 een nieuwe set opgezet en is er vanaf noor spanje tot aan finland mee gevaren. Voor mij aanleiding om het zekere voor het onzekere te nemen.

Idd is het probleem dat je aan RVS (vrijwel) niets kunt zien tot het te laat is. Ik begrijp dat je stagen (electrisch)?? op continuiteit kunt laten meten en zo een beeld vormen. Ik denk dan: bij twijfel vervangen.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline GANNET II

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 108
  • Gender: Male
    • groenehartparticipaties
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #19 on: 13 July, 2011, 21:02:18 »
Blijft voor mij de vraag, als wij dan over 'praktijkervaring' beschikken, de industrie dat niet wetenschappelijk kan bewijzen. De industrie heeft belang bij een regelmatige vervanging, toch? Noch de aluminiumindustrie noch de rvs-industrie kan wetenschappelijk materiaal produceren. ja voor de vliegtuigindustrie. Maar dat is toch iets anders als je duizenden uren in orkaankracht doorbrengt met dynamische krachten bij het landen en opstijgen.
Ik laat mij graag verrassen door goed onderbouwde onderzoeken. Tot die tijd blijf ik sceptisch (en voorzichtig).

Solent

Offline amare

  • mvg remco
  • Full Member
  • ***
  • Posts: 88
  • Gender: Male
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #20 on: 13 July, 2011, 22:20:22 »
Ik loop ook met veel vragen op dit gebied.
Het verhaal dat Sjoerd aangaf met de krachten die vrijkomen door de massa van het schip kwam overeen met het volgende artikel , iemand waarvan de boot te licht werd ingeschat t.o.v de tuigage.

http://home.planet.nl/~broer041/news10.html


CarlStahl is de grote leverancier van RVS-kabels. Bijna al het gebruikte draad komt via deze firma op de Nederlandse markt. Na onze uitleg werden onze stagen aan de tand gevoeld. Met een loep werd ons geshowd hoe de buitenmantel van de 1x19 kabel was ingesnoerd in de binnenkern. Deze beschadiging kan veroorzaakt worden door overbelasting. Ons werd uitgelegd dat als een RVS-kabel wordt belast tot boven driekwart (75%) van de breeksterkte en daarna wordt ontlast er na 11.000 keer breuk optreedt. Het maakt niet uit hoe dik de kabel is, elke RVS-kabel gaat dan na 11.000 keer kapot!

We komen hierdoor tot de conclusie dat door de extra belasting veroorzaakt door de hogere massa, ten opzichte van de berekende massa, van het schip en door de langdurige belasting tijdens de twee oceaanoversteken we een situatie creeërden die vergelijkbaar is aan de breuk door vermoeidheid in de test-omgeving.



Remco Visser
MVG Remco/Maria

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #21 on: 14 July, 2011, 09:32:18 »
@Solent: wat voor soort onderzoek wil je zien dan? Er zijn voldoende algemene onderzoeken gedaan op het gebied van sterkte anders zou men immers niets kunnen zeggen over zaken als trek- en breeksterkte. Het uitvoeren van specifieke onderzoeken is imo nagenoeg ondoenlijk omdat de omstandigheden niet eenduidig zijn vast te leggen. En als je dat niet kan dan is een onderzoek niet herhaalbaar en -dat- is nu juist de kern van wetenschappelijk onderzoek.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #22 on: 14 July, 2011, 15:17:25 »
@remco,

Jou verhaal is exact de reden waarom wij voor zwaardere diagonaal verstaging onderop hebben gekozen. Het "kwaaltje" van oudere Hallbergs (wij hadden een HR45 uit 1989) is dat ze veel zwaarder zijn dan de specs en dus vooral door de traagheid en massa-krachten de tuigage veel zwaarder belasten. Door te kiezen voor zowel verticaal onderwant waar het total schip aan opgetakeld kan worden alsook diagonaal onderwant waar het schip (qua breeksterkte dus) in totaal opgetakeld kan worden hebben we bewust risico-mijdend getuigd.

Mijn persoonlijke mening heb ik bovenstaand impliciet tot uitdrukking gegeven: als ik met 14 jaar oude stagen eind Oktober een schip van de Solent naar IJmuiden ga overvaren dan vervang ik de verstaging. Als ik onze "nieuwe" 36S in Medemblik had gekocht dan was ik fluitend met de oude stagen naar Enkhuizen gevaren.

Veiligheid aan boord is niet in zijn totaliteit wetenschappelijk te onderbouwen, zoals BJ terecht aangeeft oa als gevolg van de enorm variatie in factoren.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline GANNET II

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 108
  • Gender: Male
    • groenehartparticipaties
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #23 on: 16 July, 2011, 21:35:06 »
een aantal jaren gelden heb ik navraag gedaan bij de internationale rvs staal associatie naar wetenschappelijk onderzoek inzake vermoeidheidsverschijnselen bij rvs. toen waren er geen onderzoeken bekend. Breekproeven, trekproeven, buigproeven, kerfslagwaarden, testen op elasticiteit alles onder statische belasting zijn er volop. Maar testen op vermoeidheidsverschijnselen dus niet. En die zijn best te doen. Je kunt inderdaad niet alle dynamische krachten benoemden die op een schip (vliegtuig)invloed hebben, maar voldoende om met enige marge uitspraken te doen. Bij aluminium en kunststoffen zijn die proeven wel gedaan ivm de veiligheid van vliegtuigen. Dus waarom ook neit bij rvs, dacht ik in mijn naïviteit.
De internationale rvs associatie kende ze niet.
Ook meetmethoden zijn hen onbekend.

Ik twijfel niet aan vermoeidheidsverschijnselen bij staal, ook niet bij rvs. Maar ik had graag wat meer onderbouwing gezien ipv 20 jaar.

Ik vind dit een belangrijke discussie, want als het ergens mis gaat, en daar is deze discussie mee begonnen, geldt de mening van een 'expert'. Terwijl ik zoek naar een meer objectievere mening.
Ik wacht graag af. Soletn


Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 364
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #24 on: 17 July, 2011, 00:54:52 »
Heeft iemand wat meer informatie over gevallen van breuk.
Ik vermoed namelijk dat er veel vaker sprake zal zijn van breuk in / nabij de terminal, loslaten van de verbinding of iets dergelijks, dan dat de kabel zelf ten gevolge van vermoeiing stuk zou gaan.
In dat geval zou dus de uitvoering van de verbinding wel eens veel belangrijker kunnen zijn dan de sterkte van de kabel zelf.
Contest 29

Offline amare

  • mvg remco
  • Full Member
  • ***
  • Posts: 88
  • Gender: Male
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #25 on: 17 July, 2011, 01:44:42 »
Een kennis van me had onlangs een gebroken wantputting aan dek (v.h. onderwant), deze is zonder vooraankondiging met een harde klap gebroken.
Deze putting is op het eerste gezicht (ik ben voorzichtig en kan me vergissen)van een vergelijkbaar type wat op diverse contesten als achterstagputting en babystagputting gebruikt wordt.
Dit is een putting die bestaat een rvs rechthoekige plaat en als je goed kijkt zie je dat de rvs beugel door de plaat heen gaat en zo goed als naadloos aansluit.
Je ziet dus aan de buitenzijde geen las.
Aan de onderzijde is deze vastgelast en vlakgeslepen.
Dit was exact de plek waar de breuk onstond.
M.A.W. de rvs beugel was uit de plaat gebroken.
Ik heb uiteraard de putting met afgrijzen en bewondering bekeken.
Het probleem is dat je geen vooraankondiging krijgt zoals bij een aangewalste rvs kabel waar optisch tieren uitkomen en je dus actie op kunt ondernemen en de boel vervangt
Ineens veranderd je zeildag (alles onder controle)  in een situatie waarop de mast op het spel staat.
Ik heb nog geen idee of ik iets met de puttingen op mijn boot ga doen , ik heb wat dat betreft nog geen vergelijkbare verhalen op contesten gehoord.

Remco
Het blijft een beetje gissen of je moet rigoreus alles vervangen.




MVG Remco/Maria

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #26 on: 17 July, 2011, 16:28:13 »
Je beschrijft precies een van de grootste nadelen van RVS: het kan zonder vooraankondiging afbreken omdat het, in tegenstelling tot gewoon staal, geen zichtbare sporen van corrosie vertoont. Dus je zult er eigenlijk altijd rekening mee moeten houden dat he op het meest onverwachte en ongewenste moment mis gaat (Murpy he) en daar op kunnen anticiperen. Hoe snel is er bijvoorbeeld een val o.i.d. beschikbaar om een noodverstaging te zetten en is het dan ook bekend hoe de zeilvoering aangepast moet worden?
Alles vooraf vervangen vind ik persoonlijk een beetje overkill, het geeft immers geen enkele garantie omdat nieuwe puttingen en verstagingen ook kunnen breken. Mijn voorkeur gaat in dit soort gevallen uit naar reactief vervangen en improviseren indien noodzakelijk.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #27 on: 19 July, 2011, 09:29:13 »
Heeft je kennis ook een Contest?? De gebroken putting die je beschrijft is waarschijnlijk een "D" putting waarbij alle krachten als ik het goed lees op een (niet zichtbare) las opgevangen worden. Ik neem aan dat de D-beugel gelast is op een plaatje (hoe dik??) wat vervolgens door-en-door het dek gebout is. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke bouwer structureel staand want op die manier aan dek brengt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn eigen schip nog niet volledig uit het hoofd ken, maar ik ga er van uit dat het hoofdwant van onze 36S NIET op dergelijke puttingen is afgespannen. Ik vind stevige RVS puttingen (strips RVS) die doorlopen naar de romp de beste manier, ofwel (bv bij boegbeslag) stevige en zichbare lassen minimaal een vereiste. Putingen zoals jij beschrijft gebruik ik voor onze solent stag (voorbinnenstag). Deze stag heeft geen structurele functie. Ik vraag me overigens af wat de breeksterekte van een dergelijke "D" putting is??

Overigens is het idd een goed idee om in je hoofd wat "plan-B" acties te formuleren. Val naar voren of naar de zijkant bij bruek voor of zijwant, grootschoot aan indien de achterstag het begeeft, dirk gebruiken ed. Ook een aantal staaldraadklemmetjes mee aan boord en een oud stag lijkt me prima. Op grote reizen een aantal stagen als reserve mee, alsook extra vallen.
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline amare

  • mvg remco
  • Full Member
  • ***
  • Posts: 88
  • Gender: Male
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #28 on: 19 July, 2011, 19:40:29 »
Het betreft een defender , persoonlijk ben ik niet zo weg van de kwaliteit van defender m.n. het dek en de puttingen.
Het babystag wat gemonteerd zit op diverse contesten lijkt hier erg op.
Ik ga er maar van uit dat contest niet hetzelfde fabrikaat heeft v/h beslag , ik heb nog  nooit gehoord dat een putting gebroken is op een contest in tegenstelling tot de defender waar naar schijnt meerdere boten een puttingbreuk hebben gehad , en idd het contest boegbeslag is behoorlijk overbemeten en de puttingen v,d onderwanten  e.d zijn ook doorgetrokken in een spant in de romp daar mankeert niks aan.
Het enige waar ik persoonlijk mijn twijfels bij had is de putting v/h achterstag en de putting vh babystag.
Maar dit is niet te controleren , ik neem aan dat er een rvs contra-plaat in de romp/dek zit.

BJ en Sjoerd  bedankt, jullie gaven veel goede informatie die mijn vragen beantwoorden.
Remco



MVG Remco/Maria

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #29 on: 19 July, 2011, 20:09:51 »
Nou, ik heb zelf een keer een breuk gehad in een putting van het hoofdwant van mijn Contest 30 mk1. Maar goed, die was uit 1970 en op een zeker moment gaat alles stuk nietwaar ;)

Offline snoopy

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 71
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #30 on: 27 July, 2011, 23:22:23 »
Jongens,
Ik vindt de discussie over de kwaliteiten van onze verstaging zeer interessant. Laten we daar over doorgaan. Maar als een breuk je overkomt, meestal in de terminal, wat zijn dan de financiele gevolgen? Meestal niet alleen nieuwe verstaging, maar ook de schade die zo'n breuk aan dek teweeg brengt. En die kunnen enorm zijn.
Ik heb nogmaals diverse polisvoorwaarden van maatschappijen doorgelezen, maar er zijn er maar weinig die zwart op wit zeggen, geen aftrek oud voor nieuw.
Het enige wat ik me afvraag, weten we wel waar we voor verzekerd zijn en onder welke condities. Of alleen maar ''Het is verzekerd''. Maar het kan een enorme kostenpost worden.
Beeld je eens in dat je zo,n schade hebt en lees eens na wat voor een vergoeding je krijgt.
Het loont de moeite.
Snoopy. Ben

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: aftrek nieuw voor oud
« Reply #31 on: 28 July, 2011, 09:37:54 »
Ben, zoals je zelf al aangeeft zetten zelfs de verzekeraars zo min mogelijk zwart op wit in hun voorwaarden dus kan je moeilijk verwachten dat de verzekerden weten wat er wel en niet wordt gedekt. Het is onmogelijk om vooraf te voorspellen wat de reactie van de maatschappij zal zijn omdat daar vooraf geen helderheid over wordt gegeven. En die helderheid wordt heel bewust achterwege gelaten, geen enkele maatschappij keert graag uit.

Doorgaan over kwaliteit van verstaging is prima maar open daar dan even een apart topic voor anders gaat het een beetje door elkaar lopen..

 


BJSoft