Author Topic: top snelheid C34  (Read 7212 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rgeensen

  • Guest
top snelheid C34
« on: 17 May, 2011, 14:50:49 »
Ik vaar sinds kort met een Contest 34 uit 1977. Echt een super schip. Er zaten redelijk oude zeilen bij het schip (op een nieuwe halfwinder en nieuwe stormfok na).

Met gewonde zeilvoering, vol tuig bij 5Bft half/aan de wind haalt mijn boot maximaal 6.8 knopen. Het lijkt mij dat dat wel iets sneller moet kunnen. Ik overweeg te gaan investeren in nieuwe zeilen.

Heeft iemand ervaring met (top)snelheden die je op een oude Contest 34 kan bereiken? Uiteraard heb ik de C34 niet gekocht om te gaan racen, maar net een knoopje sneller blijft leuk. Als er gewoon  niet veel meer in blijkt te zitten hoef ik wellicht ook niet te investeren in nieuwe zeilen (kan ik wel iets anders verzinnen voor dat geld).

Alle inzichten zijn welkom.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: top snelheid C34
« Reply #1 on: 17 May, 2011, 14:55:16 »
Als je de boot onder een degelijke helling zeilt dan moet er idd wel meer uit te halen zijn, het gaat hier om een IOR ontwerp (breed in het midden en een geknepen kont) en die heeft een langere waterlijn bij een helling van en graad of 30. Verder is het een kwestie van zeiltrim en zo alng mogelijk vol zeil blijven voeren  :)    Ik zal met de aankomende Contest Cup met de GPS een lijstje bijhouden hoever ik mijn C33 kan krijgen.   

rgeensen

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #2 on: 17 May, 2011, 15:07:09 »
hmm dat zeiltrimmen lijkt toch ook nog wel een vak. Op mijn vorige boor een Contest 28 uit 1978 had ik 2 nieuwe mooie zeilen van De Vries. De topsnelheid lag op 7.8 knopen. Vond ik verrassend voor zo'n klein bootje. Ik heb de GPS en het log nog dubbelgechecked en zelfs gechecked met een ander schip, maar het bleek de echte snelheid te zijn.

Vandaar dat ik nu denk dat goede zeilen toch wel belangrijk zijn.

Wat is de topsnelheid van de C33 ongeveer?

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: top snelheid C34
« Reply #3 on: 17 May, 2011, 15:46:14 »
Als ik de GPS mag geloven dan heb ik iets meer dan 9 geklokt maar dat was met veel wind, vol tuig (grootzeil + 135% genua) en een bakstagkoersje tussen Volendam en het naviduct bij Enkhuizen. Trimmen was niet meer dan de schootoverloop naar lij en een heel klein beetje spanning op de kraanlijn. Als de brandweer.... :D
Je hoeft overigens geen topzeilen te hebben maar wat wel veel uitmaakt is als de bovenste twee zeillatten doorlopen tot aan de mast en die twee ook goed strak staan. Dan blijft de top wat meer in vorm en aangezien het zeil bovenin het meets doet is dat best handig.
Ik zal wel ff kijken of ik nog ergens wat documentatie heb over simpel zeiltrimmen... moet nog wel ergens op één van de vele harddisks/USB stickies een paar pdf'je hebben... 

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: top snelheid C34
« Reply #4 on: 17 May, 2011, 15:51:24 »
Hoi,

Berekening van de maximale theoretische rompsnelheid is 2,45 X wortel waterlijn= snelheid in knopen.
Als ik me niet vergis is je waterlijn 8,5 meter. Deze wordt iets langer als je helling vaart. je komt dan ongeveer uit op 7,2 knopen.

De snelheid van je boot hangt ook af, als ik het goed heb, van de diepte van het vaarwater.

Het boek "zeilkracht" is, wat mij betreft een prima boek over trim, ik heb hier veel aan gehad.
URL: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/zeilkracht/1001004002483770/index.html#product_images

de snelheid die je meet is dat de SOG? (Speed Over Ground)

Nieuwe zeilen helpt ook, maar in alle gevallen is zeiltrim een van de belangrijkste oorzaken van een langzamere snelheid.
Mijn ervaring is dat zeilen  / zeilstand veel te snel dichtgetrokken staan. Hetgeen uiteraard snelheids verlies in zich heeft. om maar niet te spreken over een te hoge spanning op het onderlijk en voorlijk van je grootzeil en genua.

Wellicht dat je voor je eigen beeld ook een aantal telltales aan het achterlijk van je grootzeil kunt plakken, ter hoogte van je zeillatten.
Hiermee kun je in ieder geval beter zien of je zeil de wind ook weer "lost". Een stelregel is dat deze tales horizontaal moeten staan.
Je hebt dan in ieder geval een betere indicatie over de juistheid van je trim.



groet
ewout
« Last Edit: 17 May, 2011, 15:54:27 by Ewout »

rgeensen

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #5 on: 17 May, 2011, 16:04:53 »
Dank voor de inzichten. 6.8 of 7.2 knopen is misschien geen paar duizend Euro waard....

Ik denk dat ik dat boekje maar eens ga doorlezen en de tip over doorlopende latten ga ik eens bespreken met een zeilmaker in de buurt. Zeker de moeite waard denk ik.

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 364
Re: top snelheid C34
« Reply #6 on: 17 May, 2011, 20:12:18 »
Berekening van de maximale theoretische rompsnelheid is 2,45 X wortel waterlijn= snelheid in knopen.
Als ik me niet vergis is je waterlijn 8,5 meter. Deze wordt iets langer als je helling vaart. je komt dan ongeveer uit op 7,2 knopen.

Hoe kan je dan met een 28 voeter 7,8 knopen halen? Stroming mee?
Contest 29

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: top snelheid C34
« Reply #7 on: 17 May, 2011, 20:59:37 »
Ik heb een beetje moeite met de waterlijnlengte. Stilliggend klopt het misschien maar recht gemeten over het dek is een C34 10,2m. Als je dan de ronding van de romp meerekent en de boot lekker op een oor legt dan zit je al gauw op een dikke 11 e misschien wel 12 meter. En dan komen er hele andere cijfers uit die berekening. Dat is ook de verklaring voor de geklokte 7,8 knopen op de 28 voeter. Lengte over dek is al bijna 8,5m dus onder helling is dat ook wel weer wat meer. Dat is nou net een van de dingen die verwerkt zijn in de IOR ontwerpen. 

maxbolweg

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #8 on: 17 May, 2011, 22:03:59 »
De theoretische romsnelheid is niet voor niets een theoretische.
Aan de andere kant:mijn C33 voer ooit met een dikke 6 schuin van achteren echt niet harder dan 7,5 knopen. Had niet het idee dat als ik er een gennaker bij had gezet dat we veel harder waren gegaan. De boot is waterverplaatsend en zal echt niet planeren. Misschien dat je onder lichte helling en wat hogere aan de wind iets harder was gegaan maar ik heb nog geen echte 9 knopen gezien.
De thearetische rompsnelheid is geloof ik 6,8 knopen, en ik heb geen klapschroef.
Watbetreft de C34:die 6,8 knopen aan de wind lijken mij overigens geheel niet slecht, maar denk dat je halve wind een knoop harder zou moeten kunnen gaan, maar misschien moeten C34 eigenaren maar zeggen, wat ze klokken. 
 

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: top snelheid C34
« Reply #9 on: 17 May, 2011, 22:35:13 »
Hallo,

De opmerking omtrent telltales is een goede. Hiermee kun je je zeilen echt enorm veel beter krijgen, met name als ze niet hoog aan de wind staan. Als je niet hard aan de wind vaart is het idd belangrijk om zeilen zo los mogelijk te voeren, eendachtig de wijze raad: "When in doubt, let it out"

Onze 36 loopt met een bakstagkoers met erg veel wind tegen de 8 knoop, dus dat zou dan inderdaad aansluiten bij de ervaringen hierboven. Eea is wel afhankelijk van de rompvorm (klassiek en slank, IOR ofwel brede kont).

Ik zou nog een tijdje doorzeilen met de bestaande lappen. Ook kun je een zeil wellicht wat laten vermaken?? Verder lijkt het me interessant om echt goed te bedenken welke zeilen je wilt, bv een 135% met hoge schoothoek voor op zee, een 150% dekveger voor op het IJsselmeer ofwel een strakgesneden High-Aspect om hoog aan de wind te varen. Door je bestaande zeilen aan te laten passen kun je hier ook mee "spelen". Op ons vorige schip was het schootoog van de genua te hoog waardoor ik de vorm er nooit goed inkreeg. Na een tripje langs de zeilmaker had ik ineens een veel beter zeil zonder terugslag in het grootzeil en een VEEL betere aandewindse hoek en snelheid.

Groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: top snelheid C34
« Reply #10 on: 17 May, 2011, 22:58:54 »
Ik heb mijn contest 34 inderdaad hoger geklokt. Tegen de 8 knopen. Bakstagwind.

De vraag die je jezelf volgens mij ook moet stellen: is veel helling comfortabel?
Wat mij betreft niet. Helling is goed, maar comfortabel zeilen met een twist en daardoor minder helling doet praktisch geen afbreuk aan de snelheid. Het comfort daarintegen neemt drastisch toe. Bakkie soep, warm broodje of een bakkie troost kan dan eenvoudig worden bereid.

Let op heren; dit is een persoonlijke mening.

De waarheid voor de theoretische rompsnelheid ligt in het midden. Onze pareltjes zullen echter nooit planeren.  ;)

Fijne avond.

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: top snelheid C34
« Reply #11 on: 18 May, 2011, 21:57:07 »
Heren,

altijd leuke discussie, hoor, maar;
Door meer helling wordt de waterlijn inderdaad langer, maar aan de andere kant krijg je meer weerstand (helling=weerstand als je meer dan 30 graden maakt helemaal en daarom kun je vaak gereefd sneller varen dan ongereefd) onder een grotere hoek.
Onze boot is beslist niet langzaam, maar van sommige hierbovengenoemde snelheden krijg ik toch enige twijffels.
Meten jullie soms een moment, bijvoorbeeld het moment dat je van een golf af surft?
Een meer reëel beeld geeft een gemiddelde snelheid (gedempte snelheid) over bijvoorbeeld 10 of 15 seconden of beter nog langer.

Als ik die C28 uit het verhaal had zou ik zéker inschrijven voor de Contestcup!
Wint gegarandeerd!

Eric.
C35/37 "Paperino"

Valentine

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #12 on: 19 May, 2011, 10:08:54 »
Met meer Helling neemt trouwens ook de werkzaame zeiloppervlakte af en het zeildrukpunt loopt naar lij. Daardoor wordt de boot loevgieriger. Dat wil met meer Roer korrigiert worden, wat weer remt. Ik ben helemal met Eric eens: Te veel helling helpt niet altijd.

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: top snelheid C34
« Reply #13 on: 19 May, 2011, 10:46:58 »
Mijn vraag was in eerste instantie:
is dit speed over ground (COG), gemeten alleen met GPS.

Mijn 8 (7,9) knopen is inderdaad geen kruissnelheid maar een moment met veel wind.
zo rond de 6,5 gemiddeld is realistischer. Daarin heeft Eric echt gelijk.

Zoals gezegd: "onze pareltjes zullen nooit planeren"

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: top snelheid C34
« Reply #14 on: 19 May, 2011, 13:49:45 »
Speed over Ground is SOG, COG is Course over Ground  :D  

En inderdaad, de gemeten waarden zijn topsnelheden die onder uiterst gunstige omstandigheden voorkomen.
« Last Edit: 19 May, 2011, 13:52:42 by BJ »

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: top snelheid C34
« Reply #15 on: 19 May, 2011, 13:56:31 »
of course

typefout.
 ;D

rgeensen

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #16 on: 19 May, 2011, 16:05:11 »
ha gezien de reacties houd het onderwerp meerdere Contest zeilers bezig.

Mijn vorige bootje C28 bereikte standaard 7+ knopen, tot 7.8 eigenlijk constante snelheid, zelfs over meer dan 10 mijl gemeten. Er zaten dan ook wel erg mooie nieuwe De Vries zeilen op. Ik geloof zelfs een 150% Genua, wellicht 135%. Het leuke was dat alle Dehler kapiteins die ik voorbij stormde meteen hun zeilen begonnen te trimmen. Vaak tevergeefs  :)

Ik heb wel een vraagje over die opmerking over twist en minder helling. Ik zou graag met wat minder helling kunnen varen, maar dat lukt me nog niet zo goed. Hoe krijg je die twist er precies in als je hoog aan de wind vaart? Op dit moment zet ik dan zelf het onderlijk van het grootzeil snaarstrak en zet zowel grootzeil, als genua zo strak mogelijk. De genua lier ik net binnen/tegen de zeerailing aan. Met de giekneerhouder trek ik het zeil nog iets trakker. De C 34 geeft dan meteen een behoorlijke helling.

Ik kan geloof ik wel wat goede tips gebruiken.


Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: top snelheid C34
« Reply #17 on: 19 May, 2011, 16:24:36 »
Bij deze wat leesvoer   over zeiltrim. Een eenvoudige uitleg over schoten, overloop en neerhouder met een geod advies: lekker gaan uitproberen  ;)

Valentine

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #18 on: 19 May, 2011, 18:23:43 »
Holepunkt (dont know the dutch word) van de genuaschot naar achter. zo wordt ze minder diep en het achterlijk kan boven openen (twisten). Met grootzeil kan je de traveller naar lij zetten en hat achterstag doorzetten. zo kan ook het achterlijk van het grootzeil openen. Als er lijktouwtjes zijn, die maar los. Als de spanning op de zeillatten klopt, zou achterlijk niet slagen. als wel, het geheel weer wat terug. Zo doe ik het. Nou, tot nu toe nog geen grot success met Contest Cup gehad (qua zeilresultaten), maar wie weet. Misschien dit jaar. Of ik krijg de aanmoedingings prijs mee...

Groetjes

Alex

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: top snelheid C34
« Reply #19 on: 19 May, 2011, 20:37:42 »
Helaas dit jaar geen prijs voor Oudste Boot  :D

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: top snelheid C34
« Reply #20 on: 20 May, 2011, 21:54:04 »
BJ,

Dan maar voor de boot met de meeste masten.



Tot 3 juni

Rob

PS snelheid is natuurlijk mooi maar wat mijn ervaring is ondanks dat ik niet het snelste schip heb kom ik in zeeetappe wel vaak in de voorhoede aan. Als andere (modernere boten) liggen te stampen snijdt de Fabian de golven mooi aan en behoud de snelheid. Dus vergeet de maximaal mogelijke snelheid, dat is leuk voor de tabellen maar kijk naar de werkelijke snelheid in wat zwaardere omstandigheden. En ja ook ik kan lierisch worden als wij in de race van Aldernij de 12 knopen aantikken
contest 38 ketch bouwnummer 47

Gied van Hoorn

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #21 on: 21 May, 2011, 11:19:05 »
Jullie weten er gelukkig allemaal heel veel vanaf!

Het meeste zal ook wel kloppenmaar ik bespeur ook wat zeilers-latijn.

Volgens mij is het zo dat voor een vaststaand zeilplan een maximale topsnelheid staat.
De kwaliteit van je zeil, wel of niet uitgezeild, bepaalt dan hoe hard je kan bij
een bepaalde koers en misschien wel belangrijker hoe snel je die snelheid kunt gaan
halen.
Daarnaast heb ik geleerd, en ervaren, dat je onder hardere wind een hogere topsnelheid
kan halen als je het juiste rif gestoken hebt. De opmerking van Eric over weerstand.

Maar ja, vorig jaar op de Contest-cup knap laatste geworden. Dit jaar toch maar weer
recreatie-tochtje ;)

Groet en tot over enkele weken,
Gied

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: top snelheid C34
« Reply #22 on: 22 May, 2011, 18:34:57 »
Hoi Gied,

Welkom bij de Cup!

Overigens maakten wij vandaag vanuit Volendam op de GPS ook een paar keer meer dan 9 Knopen snelheid. (ongemiddelde snelheid, zeer ruime koers, surfende van golven).
Een gemiddelde over 1 minuut bleek dan 7,1 en over 15 seconden 7,6 Knopen te zijn.
Als je dan gaat doorrekenen nebben we de 14 Mijl gemiddeld met 6,9 Knopen gevaren.
Omstandigheden waren West 6 (gemiddeld 25 Knopen - soms net 7 Bft.-30 Knopen), dus ruim achterlijk; bijna recht achter.
Ik blijf er dan ook bij dat de theoretische rompsnelheid in werkelijkheid ook in die buurt zal liggen en dat je daar hooguit 0,1-0,3 Knopen boven zult komen als gevolg van waterlijnverlenging onder helling. Voor onze boot is de theoretische rompsnelheid (doordat hij iets is verlengd door het zwemplatform van 80cm) is dat 7,8 Knopen.

Gr. Eric.

C35/37 "Paperino"

JF

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #23 on: 23 May, 2011, 10:19:13 »
Nieuwe zeilen doen toch echt wel een hoop hoor. Ik heb dit weekend met mijn nieuwe zeilen gevaren en dat is toch wel een heel groot verschil. Minder scheppen en een veel betere balans. het is een van mijn beste investeringen tot nu toe in onze 33.
Qua topsnelheid kan ik alleen zeggen dat ik alleen maar kan dromen van een gemiddelde boven de 7 knopen. Gisteren gevaren en op de gps één keer een 7 gezien, al surfend van een grote golf.......

maxbolweg

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #24 on: 23 May, 2011, 16:25:04 »
JF/Max,

Die keer waar ik het over had( windkracht 6-7 (schuin van achter)) gaf het log gemiddeld rond(net ietsje meer) de 7 knopen aan maar beslist niet harder dan een knoop of 7,5. Mijn GPS hangt binnen en gebruik ik niet standaard op het IJsselmeer. Maar heb het log conservatief ingesteld. het log geeft bij mijn weten niet structureel meer aan dan de GPS.

JF

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #25 on: 23 May, 2011, 21:55:37 »
Max,
heb je in je log nog een verschil in varen over bb of sb? Bij mij wel, vooral aan de wind is het best groot. Ik vaar daarom eigenlijk altijd op mijn (hand)gps....

Groet, Jan

maxbolweg

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #26 on: 24 May, 2011, 01:11:38 »
JF/Max,

Touche. Ja, dat is zeker zo. Ik zou haast zeggen: ik vaar daarom altijd over bakboord ;)!
In mijn analyses er altijd vanuit gegaan dat verschil in snelheid op log echt was en dus ook op GPS te zien zou moeten is en dus aan geconstateerde scheefstand mast oid zou moeten liggen, Maar ik zal er eens op letten. In mijn beleving loopt ie echt over een boeg harder dan over de ander. Maar aan jouw reactie te merken heb je dus al GPS en logwaarden over beide boegen vergeleken....


JF

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #27 on: 24 May, 2011, 12:20:36 »
Yep, en het log wijkt gewoon een dikke knoop af van de gps..... rara hoe kan dat?
Ik moet zeggen dat ik de, laatste vergelijking vorig seizoen heb gedaan, mijn log zit sindsdien nog steeds vast. Ik heb de gever al wel schoongemaakt, maar ik krijg nog geen snelheid te zien. Als het water wat minder koud is op de Grevelingen ga ik eens aan de slag met een borstel.....

rgeensen

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #28 on: 25 May, 2011, 09:58:30 »
mijn log geeft ook ongeveer 1 knoop meer aan dan de gps bij aandewindse koersen, komt waarschijnlijk door de waterstroming tegen de vaarkoers in. Op ruime koersen komen de snelheden bijna overeen.


Heb overigens dit weekend met 7+Bft de 'maximale theoretische rompsnelheid' gehaald. 7.2 knopen. Toch maar geen nieuwe zeilen op dit moment.... De trimtips heben me geholpen. Met name het strak doorzetten van het voorlijk van het grootzeil om de bolling naar voren te verplaatsen heeft geholpen. (ook minder helling).

Dank voor jullie input!

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: top snelheid C34
« Reply #29 on: 28 May, 2011, 19:39:59 »
Meer twist in  je grootzeil heb ik wel eens geleerd kan je ook verkrijgen door de grootschoot aan loef op de rails te zetten.
Het is vaak het eerste wat je kunt doen als je tegen reven aan zit.

groet,
Jaap

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: top snelheid C34
« Reply #30 on: 29 May, 2011, 14:43:01 »
Zelf gebruiken wij twist vooral op iets ruimere koersen. Aan de wind kan twist de venturiwerking tussen een fok/genua en het grootzeil verstoren, als het ware dichtgooien, waardoor de stroming niet goed blijft.
Aan de andere kant, ieder zijn eigen oplossing, ik ben op onze 36S met 5/7e voorstag nog steeds bezig om alle trim-mogelijkheden te ontdekken nadat we jarenlang met masttop getuigde schepen hebben gevaren.
Wel is de algemene regel dat vlakkere zeilen bij hardere wind de vookeur hebben. Zelf kies ik er meestal voor om aan de wind de schoot steeds (strak) onder controle te houden en de bolling te regelen met val, onderlijkstrekker, achterlijk-lijntje en mastbuiging.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: top snelheid C34
« Reply #31 on: 29 May, 2011, 22:31:56 »
Het idee van de schoot aan loef vast te zetten is dat boven in de wind wat makkelijker "lost" waardoor je wat minder druk bovenin hebt en dus wat rechter vaart!

groet,
Jaap

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: top snelheid C34
« Reply #32 on: 30 May, 2011, 08:51:57 »
Dat betekent dus dat als je de schoot aan de lijkant zet je nog veel meer lossing krijgt omdat de top dan nog verder kan 'uitwaaien'.  Deden we vroeger op de Schakel ook: bij meer wind de overloop naar lij. Maar daar was het ook van belang om rechtop te varen omdat je z.s.m. in planee wilde komen. Bij mijn boot, een C33, wil ik juist een behoorlijke helling hebben om gebruik te maken van de aanzienlijk langere waterlijn en het liftend effect van de S-spant.
« Last Edit: 30 May, 2011, 08:53:57 by BJ »

JF

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #33 on: 30 May, 2011, 17:00:07 »
Dat betekent dus dat als je de schoot aan de lijkant zet je nog veel meer lossing krijgt omdat de top dan nog verder kan 'uitwaaien'.  Deden we vroeger op de Schakel ook: bij meer wind de overloop naar lij. Maar daar was het ook van belang om rechtop te varen omdat je z.s.m. in planee wilde komen. Bij mijn boot, een C33, wil ik juist een behoorlijke helling hebben om gebruik te maken van de aanzienlijk langere waterlijn en het liftend effect van de S-spant.

BJ, niet helemaal. Je trekt dan vaak de schoot zo hard aan dat je achterlijk dicht gaat. Ook bovenin. Resultaat is dan juist dat je minder kunt lozen. Als je vervolgens je schoot weer viert, loos je alles en niet alleen boven in.
Er staan links en rechts op internet best goede triminstructies, oa bij de klasseorganisaties.

groeten, Jan

maxbolweg

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #34 on: 06 June, 2011, 13:26:32 »
Dit weekend op de terugweg van Medemblik met vlagen van 40 kopen in de rug / ruime wind 8,5 knopen geklokt over de langzame boeg. Gemiddelde snelheid dik boven de 7 knopen.
Vol tuig, opvallend hoe goed de Albatros in het roer bleef lopen. O0

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: top snelheid C34
« Reply #35 on: 07 June, 2011, 10:57:27 »
Had jij wind dan, Max?

Gr. eric C35/37 Paperino

maxbolweg

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #36 on: 07 June, 2011, 18:53:08 »
Eric/Max,
Wij zijn 09:15 vertrokken uit Medemblik tot aan Enkhuizen hadden we met knik in de schoot 4 Bft, na Enkhuizen zijn we, hoewel het daar helemaal niet op leek, de rand van een grote onweersbui(flitsen op 3 seconden, niet wat je echt opzoekt)  die uiteindelijk boven Lelystad los kwam ingevaren. Douche ging aan en we hebben een uur windkracht 7 (met vlagen tot 40 knopen) gehad in de rug.

Even voor de Block klaarde het op en hebben we nog windje 3-5 naar huis gehad.

Hadden jullie boven de bui geen wind dan.... of is de wedstrijd door te veel aan wind afgelast?

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: top snelheid C34
« Reply #37 on: 07 June, 2011, 23:49:46 »
Nee,
tsjonge, bij ons was het stralend! (verticaal dan wel te verstaan)

Eric

ME

  • Guest
Re: top snelheid C34
« Reply #38 on: 09 June, 2011, 23:20:06 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en wat eentoeval: volgens mij heb ik sinds kort de Contest 28 waar in dit draadje over gesproken wordt in bezit!
1978, 2 nieuwe De Vries zeilen, nieuwe motor, vorige eigenaar naar een C34, kan eigenlijk niet missen; "Bornrif"?
Helaas net te laat voor de ContestCup ...  wellicht volgend jaar.

De snelheid van standaard 7+ knopen (op log en GPS, ruimewindse koers) kan ik bevestigen, ook alleen op de genua zit je snel op 7+.
Vermoed dat inderdaad de heel strakke zeiltjes, de enorme genua en ook het lichte motortje (13,5pk. 94kg) een rol spelen.

Wat ik me afvroeg is of het verder reduceren en beter balanceren van gewicht nog wat kan doen met acceleratie en snelheid?

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: top snelheid C34
« Reply #39 on: 10 June, 2011, 08:56:53 »
Heren, mischien is het handiger om, gezien de lengte van deze discussie en het oorspronkelijke onderwerp, een nieuw topic te starten in de juiste rubriek?

 


BJSoft