Author Topic: oploeven contest 25  (Read 498 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rolfvdbogaerde

  • Guest
oploeven contest 25
« on: 31 August, 2015, 23:47:02 »
mijn oude contest 25 loeft bij matige wind te sterk op. Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 364
Re: oploeven contest 25
« Reply #1 on: 31 August, 2015, 23:53:29 »
Ik had dat met mijn 29 ook heel sterk.
Met nieuwe zeilen en de mast beter uitgelijnd is het een heel stuk minder.
Contest 29

rolfvdbogaerde

  • Guest
Re: oploeven contest 25
« Reply #2 on: 20 September, 2015, 14:13:52 »
OK dank voor je reactie.
Eerst schuren en lakken , dan zullen we de mast trimmen en kijken hoe het staat. De zeilen lijken in vrij redelijke staat.Het is alleen de vraag of ze origineel zijn. We hebben namelijk een houten giek en een aluminium mast (waar een giek bij hoort die een stuk korter is dan de huidige houten giek...)
« Last Edit: 20 September, 2015, 14:17:09 by rolfvdbogaerde »

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: oploeven contest 25
« Reply #3 on: 21 September, 2015, 11:46:43 »
Het originele grootzeil heeft een P-maat van 7,45m en een E-maat van 2,40m. Je zegt dat de zeilen in 'vrij redel√≠jke'  staat zijn, hoe zit het met de bolling van grootzeil en fok? 

joris

  • Guest
Re: oploeven contest 25
« Reply #4 on: 11 November, 2015, 09:40:24 »
Hoi Ik heb ook een c25 van luyten. Ligt nu in huizen. Mijn boot doet een beetje hetzelfde denk ik. Hij loopt niet uit zijn roer, maar bij een beetje meer wind gaat hij wel snel aan het roer trekken. Ik leg dan al snel een rif in het grootzeil. Ik denk dat mijn zeilen orgineel zijn. Er staat JS in met blauwe letters. dat is volgens mij jan schokker zeilmakerij uit volendam. Zou best de orginele kunnen zijn. Mijn grootzeil is veel te vlak. Daar moet ik eigenlijk iets aan laten doen.
Mijn motor is een renault 8pk diesel. Zeer betrouwbaar is mijn ervaring, er zijn denk ik ook niet veel onderdelen meer voor en moeilijk te vinden.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: oploeven contest 25
« Reply #5 on: 11 November, 2015, 10:30:22 »
Als je bij een masttop tuig het grootzeil als eerste reeft, dan haal je de venturi-werking van de fok/genua weg. Op die manier wordt ook de genua minder effecties bovenin en verminder je dus niet alleen de zijwaartse druk van het grotzeil, maar ook van de fok/genua. Tegelijkertijd houd je wel de fok/genua netje in profiel (vergeleken bij deels oprollen) en kun ej dus goed snelheid houden.

Op onze vorige boot met masttop tuig reefden wij het grootzeil tot tweede rif voordat de fok gerold werdt. Op die manier hielden we vrij neutraal roergedrag met veel voorwaartse snelheid en matige helling.

Ik weet niet of dit bij een C25 of C29 ook werkt, maar voor ons werkte het wel.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: oploeven contest 25
« Reply #6 on: 11 November, 2015, 11:16:06 »
Als het bij ons met vol tuig onprettig wordt gaat het hele grootzeil er af en blijft de genua-1 staan. er is dat vrijwel geen roerdruk meer en nog steeds volledige romp snelheid.
Gaat het te hard voor onze genua-1, dan zijn we waarschijnlijk al niet meer buiten :-)
Contest 31HT "Magellan" built number 250

 


BJSoft