Author Topic: HT ??  (Read 2822 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
HT ??
« on: 25 January, 2011, 11:52:56 »
Beste mensen,

Wellicht een rare vraag, maar waar staat HT voor (bv Contest 31HT)

groeten
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Rob Reedijk

  • Guest
Re: HT ??
« Reply #1 on: 25 January, 2011, 12:22:35 »
George,

dat betekent Half Tonner.
zie ook: http://dickzaalyachtdesign.nl/yachts/4675/contest_31ht.html

vgr
Rob

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: HT ??
« Reply #2 on: 25 January, 2011, 12:32:10 »
Dank je Rob voor het duidelijke antwoord.

Groeten
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: HT ??
« Reply #3 on: 30 May, 2011, 22:58:45 »
Ik heb ergen gelezen dat "Tonner" op een frans classificatie system slaat dat niets met een "ton" te maken heeft.
las ik het terugvind laat ik het weten.

groet,
Jaap

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: HT ??
« Reply #4 on: 30 May, 2011, 23:14:17 »
ik vind het net weer terug: staat in Moderne Klasieke Jachten van Jan Kuffel (daar staan overigens ook de Contest 25, 27, 28 en de 31 HT in beschreven!):

het is een indeling naar grootte die teruggaat op een van de eerste zeilwedstrijden om de ééntonnercub die rond de eeuwwisseling van devorige eeuw door Cercle de la Voile de Paris werd gehouden. 
De rating werd uitgedrukt in "tonne" en het ging om een lengetemaat om schepen in te delen bij de wedstrijd
kwart tonner  7 - 8 meter  ??
halftonner 9 - 10 meter
driekwart tonner 10 - 11 meter
één tonner 11 - 12 meter.

ik mis in het verhaal 8 - 9 meter of de eerste is een typefout.

groet,
Jaap

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 979
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: HT ??
« Reply #5 on: 31 May, 2011, 08:51:48 »
De lengtematen moet je idd nog mar eens nakijken denk ik. De Contest 33 is met zijn 9,85m ontworpen als driekwart tonner dus dus dat strookt niet helemaal. En ik mis de mini-tonner nog in het lijstje   ;) 
 

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: HT ??
« Reply #6 on: 14 September, 2011, 22:14:40 »
kennelijk zitten er fouten in het lijstje zoals beschreven in het boek
Ik heb er verder nergens iets over kunnen vinden dus als iemand het precis weet hou ik mij aanbevolen.

groet.
Jaap

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: HT ??
« Reply #7 on: 12 February, 2013, 22:59:40 »
de winter geeft wat mogelijkheden om rond te neuzen en soms vind je wat;

het schijnt dat er een Franse tonnage regel was uit 1982 met een rating van  "at of less than One Ton"
dat is dan de oorsprong voor de naam van "One Ton Cup" oorspronkelijk: "La Coupe de CVP
((CVP staat voor Cercle de la Voile) de Paris) gezeild tussen Frankrijk en Engeland.
de Ton Cups  begonnen dus als de One Ton Cup en de jachten voldeden later aan de toen moderne IOR regels.
van rond 1904 tot de jaren 60 van de vorige eeuw (m.u.v. oorlogsjaren enkele uitzonderingen) werden gezeild in de  6 meter klasse ??

later werd de klasse gewijzigd in jachten van 27,5 ft (rating IOR) (spoort dus niet met 6 meter maar eerder 8.
De termen: "half, quarter zijn niet gerelateerd aan numerieke grootheden van de dimensies van de jachten maar weer iets van een relatieve indicatie in de zin van  groter of kleiner
 
two ton  is 32 ft                 circa 9,75 m
One Ton is 27,5 Ft               circa 8,4 m  dus geen 11 - 12
three-quater Ton is 24,5 ft   circa 7,5 m    dus geen 10 - 11
Half Ton is 21,7                  circa 6,6 m    dus geen 9 - 10
Quarter Ton is 18 ft.            circa 5,5 m   dus geen 7 - 8

een en ander gevonden in the guinness book of Yachting  facts and feats van Peter Johnson 1975

waarom dan een 31 HT van 9,5 meter een HT is is mij een raadsel maar het komt wel overeen met de indicatie van uit het boek van Kuffel.
het zijn in elk geval relatieve maten

groet,
jaap
 

maxbolweg

  • Guest
Re: HT ??
« Reply #8 on: 12 February, 2013, 23:49:07 »
 Ik ben geheel blond in deze maar in de 'zeebrief' van mijn C33 staat vermeld dat laadvermogen 0.750 ton is. Heb zo maar een vermoeden dat mijn boot een driekwart tonner is... In dat geval zo er bij een HT 0.500 ton moeten staan..
Gr, Max ???

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 979
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: HT ??
« Reply #9 on: 13 February, 2013, 10:13:43 »
Het is al eerder gezegd: de term 'ton' heeft niets te maken met gewicht, waterverplaatsing of laadvermogen. Om te bepalen in welke categorie een schip valt is alleen maar uit te rekenen en daar spelen de nodige factoren mee.  Je kunt niet enkel kijken naar de lengte, de waterverplaatsing of iets anders.

maxbolweg

  • Guest
Re: HT ??
« Reply #10 on: 13 February, 2013, 10:22:06 »
Is mijn/jouw boot een 3/4 tonner??

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 979
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: HT ??
« Reply #11 on: 13 February, 2013, 10:25:33 »
De C33 voldoet idd aan de formule van de 3/4 tonners ja.  Enne.. ik heb mijn boot niet meer.... ;)

maxbolweg

  • Guest
Re: HT ??
« Reply #12 on: 13 February, 2013, 10:31:39 »
Waaat heb je de boot verkocht? Waarom?


Overigens google levert:
Thames Measurement, also known as Thames Tonnage, is a system for measuring ships and boats. It was created in 1855 by the Royal Thames Yacht Club, and was designed for small vessels, such as yachts. It was originally used for calculating the port dues for yachts; the formula was also used in some early handicapping systems for yacht racing.[1] It is a variation of Builder's Old Measurement.

Formule: ( L-B) x (B kwadraat)/ 188

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 979
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: HT ??
« Reply #13 on: 13 February, 2013, 13:47:29 »
Lengte overall of lengte over de waterlijn? En is dit dezelfde ton als de ton die is gebruikt voor de IOR formule? Twee kenmerkende verschijnselen die zijn voortgekomen uit de IOR formule zijn een breed middenschip met een geknepen kont en de negatieve spiegel (langere waterlijn bij dezelfde lenget over dek).  De negatieve spiegel werd later ook toegepast op cruisres omdat men dat wel mooi vond staan.
Jep, verkocht. Hij lag al bijna twee jaar te liggen en dan kan 'ie beter naar iemand die er wel wat mee doet nietwaar?

maxbolweg

  • Guest
Re: HT ??
« Reply #14 on: 13 February, 2013, 14:29:56 »
Jammer van de boot... dus ook geen andere begrijp ik..?
Een keertje mee op mijn boot?

In wikipedia Thames Measurement, also known as Thames Tonnage

length is the length, in feet, from the stempost to sternpost;
beam is the maximum beam, in feet.

zie ook wikipedia Ton-klassen

Het wordt mij echter allemaal niet duidelijker...
« Last Edit: 13 February, 2013, 14:39:33 by maxbolweg »

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 979
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: HT ??
« Reply #15 on: 13 February, 2013, 15:07:03 »
Het is vrij simpel maar je moet wel de juiste ton-klasse kiezen en geen variant uit de 19e eeuw want daar wordt al heel lang niet meer mee gewerkt. Contest (en heel veel andere werven) hanteerde in de jaren '70 de IOR formules en die kan je (ondermeer) vinden op http://en.wikipedia.org/wiki/International_Offshore_Rule   Dus geen Thams Tonnage, geen CVP, geen laadvermogen, geen waterverplaatsing maar de IOR klassering.

maxbolweg

  • Guest
Re: HT ??
« Reply #16 on: 13 February, 2013, 18:26:13 »
BJ,

Dank voor je heldere uiteenzetting.   Het begon mij ook te dagen nadat ik de Wiki IOR rules ook gelezen had.  Begrijp verder dat de term ton wel historisch op die manier te herleiden is, maar rekenkundig/meetkundig niets met elkaar te maken hebben.

Blijft grappig dat C33 boot een laadvermogen heeft van 3/4 ton en een 3/4 tonner is volgens de IOR regels. Zal dus toeval zijn...

Gr, Max
« Last Edit: 13 February, 2013, 18:43:33 by maxbolweg »

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 979
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: HT ??
« Reply #17 on: 13 February, 2013, 19:13:00 »
Ik vind de term 'laadvermogen' wel vreemd bij een zeiljacht, dat betekent dat je 750kg kunt laden en dan op je ijkmerk ligt. De grap is dat er weinig tot geen jachten zijn met een ijkmerk, bv een Plimsonmerk. Ik ben ze althams nog niet tegengekomen, jij wel?   
Dat de ton-class niets te maken kan hebben met gewicht is ook wel af te leiden uit het feit dat er ook een miniton-class is en welk gewicht zou daar dan bij horen   :D

 


BJSoft