Author Topic: Even voorstellen  (Read 84 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Alex 25-1

• Newbie
  • *
  • Genieten begint als de motor uit gaat
Even voorstellen
« on: 11 May, 2020, 10:55:01 »
Hallo, ik ben Alex en ben sinds een paar weken in het bezit van een contest 25-1.
De eeste uitvoering dus van het Luijten ontwerp. Helaas is er aan de binnenknt veel geschiilderd in de  afgelopen 50 jaar en kan ik geen bouwnummer vinden. De boot heeft een houten mast en is ondertussen uitgevoerd met een rolfok. Na een paar weken heerlijk gezeild te hebben hebben we vorige week een scheur ontdekt in die fok. Ik ga eerst even kijken of het nog gerepareerd kan worden, maar anders wordt dat de eerste grote uitgave ....... ik heb nog wel wat vragen.
Heeft iemand ergens gegevens van het orginele zeilplan? Ik heb namenlijk geen idee of de huidige fok daar een beetje bij in de buurt komt. En heeft er iemand ervaring met het vervangen van het orginele tuig door een hoger tuig met een alu mast en kortere alu giek? (Deze vraag eigenlijk vooral omdat ik op zie tegen het onderhoud van de houten mast, die overigens nog in erg goede staat is) of natuurlijk met het vervangen van de houten mast en giek voor alu in de zelfde lengte?
En een hele andere vraag.
De houten kuiprand (deze is bij mij wit gelakt) is die origineel in kleur gelakt of was die oorspronkelijk blank gelakt.

Al met al iets meer dan voorstellen maar ben benieuwd naar de reacties.

Offline pieter2

• Hero Member
Re: Even voorstellen
« Reply #1 on: 11 May, 2020, 18:32:07 »
Dag Alex,
Leuk dat je je even voorstelt en welkom bij de contestzeilers!
Ik heb van de site cyoc.nl het volgende document gehaald. Wel even doorscrollen naar beneden. Dat geeft wat informatie over de zeilmaten van de 25.
https://www.cyoc.nl/tech/zeilmaten.pdf

De andere vragen over de vervanging van de mast heb ik geen antwoord op. Maar er zijn vast wel gebruikers die daar wat over kunnen zeggen.

vr gr

Pieter
Contest 29

BJSoft

SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal