Author Topic: bacterie in de watertanks  (Read 72 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline GANNET II

• Sr. Member
    • groenehartparticipaties
bacterie in de watertanks
« on: 27 June, 2020, 18:23:51 »
Ik zie zwarte slierten uit het drinkwater komen. Ik ben geen expert, maar het is in ieder geval niet goed en kan wijzen op bacteriegroei in de watertanks. Voor ik de tanks vul, gebruik ik een cleaner en de tanks zijn nooit meer dan minimaal gevuld. Liever vaker vullen en doorstromen, dan te lang volle tanks laten staan. Zoveel water gebruik ik niet. De Contest 34 heeft 2 tanks van ieder 150 l. Behalve een kleine opening voor de vlotter, zit er geen mangat in de tanks. Dus goed handmatig schoonmaken is in de huidige uitvoering niet mogelijk. Via google kom ik op oplossingen als Steradent (1 tablet per liter), en bleekwater. Zelf denk ik eerder aan het leegpompen van de tanks en bij het hervullen een paar druppels bleekwater en dan blijven spoelen, totdat er geen slierten meer komen. Iemand nog andere ideeën of ervaringen?

Offline pieter2

• Hero Member
Re: bacterie in de watertanks
« Reply #1 on: 28 June, 2020, 01:35:19 »
Eerst even checken of het uit je tanks komt of uit de leidingen / kraan/ pomp
http://www.instanttrust.nl/nl/het-reinigen-van-de-watertank-op-uw-boot/
Je kan ook een mangat er in maken natuurlijk
Ik gebruik zelf altijd aqua clean bij elke 'tank'beurt
Contest 29

Offline DGro

• Full Member
  • Eulenspiegel
« Reply #2 on: 28 June, 2020, 12:06:46 »
Vor ca. 2 Jahren habe ich alle Leitungen von und zu den Wassertanks erneuert, weil sich dort auch viel Biofilm angelagert hatte. In die Tanks (verzinkte Stahltanks) habe ich mit einer Endoskop-Kamera hineingeschaut - siehe Bild. Das sah alles sauber aus. Zu sehen sind nur Kalkablagerungen aus den letzten 45 Jahren. Ich würde die Leitungen erneuern und die Tanks gut spülen.

Contest 29 mk 2

Offline GANNET II

• Sr. Member
    • groenehartparticipaties
« Reply #3 on: 28 June, 2020, 16:25:53 »
Bedankt.
Ik gebruik ook aquaclean voor iedere vulling en probeer met minimaal water te tanken.
Twee jaar geleden heb ik nieuwe vlotters gemonteerd en was prettig verbaasd te zien dat de gegalvaniseerde tanks er prima uitzagen.
Goede tip om de leidingen te inspecteren. De aanvoer- en ontluchtingsleidingen een aantal jaren geleden vernieuwd, niet echter de overige leidingen.
Ga toch eerste proberen met spoelen, heet water en steradent om te kijken of ik de bacterie kan verwijderen, Nogal een klus om alle leidingen te vernieuwen. Maar .... .

Offline Marien

• Jr. Member
  • **
« Reply #4 on: 29 June, 2020, 16:53:44 »
Ik gebruik in het voorjaar altijd Puratank. Met 400 liter gooi ik er 2 hele flessen in en vul de tank tot de nok toe af. Dat spul bijt echt dus nadat het een week erin heeft gestaan, ook in de boiler, moet ik de tanks goed door spoelen. Mijn tanks vul ik juist altijd Helemaal af en ook ik gebruik dat Aqua spul bij ieder tank beurt. Water is altijd tot de laatste druppel goed drinkbaar.

BJSoft

SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal