Author Topic: Vragen over Contest 35S  (Read 1520 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

windvaan

  • Guest
Vragen over Contest 35S
« on: 12 April, 2015, 01:23:29 »
Goededag,

Ik ben nog geen eigenaar van een Contest, maar mogelijk gaat dat veranderen :-) . Ik ben geïnteresseerd in een Contest 35S, maar heb een aantal vragen/bedenkingen. Wellicht dat er Forum members / eigenaren van een 35S zijn die me hierbij kunnen helpen?

- Wat zijn realistische snelheden die je met dit schip haalt? In een oude test van de waterkampioen stond bij windkracht 4-5 aan de wind 5,8 knop, halve wind 5,6 knopen en voor de wind 4,8 knopen (met de Genua 2). Ik besef dat het geen race monster is, maar vond het niet erg indrukwekkend. Misschien dat er standaard wat te weinig  zeil op de boot staat (55 m2 voor een jacht van bijna 6000 kg houdt niet over).

- Kun je eenvoudig een code zero (rol) of gennaker gebruiken op het schip? Moet ik dan nog rekening houden met bepaalde aanpassingen? (heb zelf nog niet veel ervaringen met deze zeilen)

- De boot heeft een wat ouderwetse tuigage van een klein grootzeil met een grote genua. Ik heb daar geen ervaring mee. Heeft dat grote nadelen / voordelen?

- Welke hut gebruiken jullie als eigenaarshut? (voor of achter?)

Wellicht heb je nog andere ervaringen (positief en negatief) die je kunt delen? Wat bevalt heel goed of wat bevalt minder goed? (Mijn zeilgebied wordt Nederland, Engeland en daarna Scandinavië)

Dank voor de hulp!

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Vragen over Contest 35S
« Reply #1 on: 13 April, 2015, 00:09:46 »
Al eens gekeken naar een Contest 35 (geen 35S)?
Die is wél snel, comfortabel en veel ruimer....

Gr.Eric

C35/37  "Paperino"

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: Vragen over Contest 35S
« Reply #2 on: 13 April, 2015, 10:28:38 »
Hallo,

Ofwel een 36S (de opvolger van de 35). Daar zijn verschillende varianten van beschikbaar met 5/7e ofwel masttop en meerdere inrichtingsvarianten.

Ik denk dat je op een 35S prima een Code Zero kunt voeren. Eea afhankelijk van je vaargebied. Ik zou gewoon gaan varen met dat schip en zelf zien wat je er van denkt. Ik weet dat de 35/36S boten behoorlijk rap zijn, hoewel het natuurlijk nog steeds cruisers zijn. Wij varen met onze 36S van ruim 30 jaar oud de meeste huidige 36-voet comfort-containers eruit.

Mijn ervaring is dat ieder schip zijn eiugen favoriete koers heeft. Ik begrijp dat de 35S wel een fijn uitgebalanceerd schip om te zeilen is (bron: tuiger te Enkhuizen).

In onze 36S slapen we achterin. Bij ons is de toilet voor de hoofdkajuit en is de achterhut groter, met een ruime doorgang aab BB. Gezien de indeling van de 35S denk ik dat de voorhut erg ruim aanvoelt. Wellicht heeft dezxe wat weinig ventilatie?? De achterhut zal waarschijnlijk beter geventileerd kunnen worden en is daarom beter voor langdurig gebruik aan boord.

Wat je in de folder ofwel op botenbank niet ziet is de kwaliteit van de boot. Ik verwacht dat een 35S je op dat vlak niet zal teleurstellen. Ik verricht nu sinds enkele jaren het meeste onderhoud zelf en ik merk dat de COntest's praktische boten zijn die gemaakt zijn om lang mee te gaan.

Gezien je vaargebied lijkt het me slim om een degelijke boot te kiezen met een degelijke bouw en veel bergruimte. Ook denk ik dat je in het vaargebied wat je aangeeft eerder in mijlen per dag zult rekenen dan in tienden van een knoop. Juist op dat vlak heb je aan een COntest een goed schip.

Succes met je keuze.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

windvaan

  • Guest
Re: Vragen over Contest 35S
« Reply #3 on: 16 April, 2015, 21:35:12 »
Dank voor jullie reply!

Begrijp ik dus goed dat een 35 en 36S wezenlijk sneller lopen dan een 35S? Het gaat me niet om de laatste tiende van knopen, maar bv. een knoop meer of minder is significant natuurlijk. Een normale tot wat snellere cruiser is voor ons voldoende, maar een langzame cruiser is niet wat ik zoek. Misschien toch beter om er de grote genua er op te laten zetten, maar dat lijkt me zo'n gedoe met overstag gaan. Snap niet waarom ze ook op cruisers destijds zulke grote lappen genua hebben gezet met kleine grootzeilen (IOR rating maakt voor die boten niet uit).





Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Vragen over Contest 35S
« Reply #4 on: 17 April, 2015, 15:44:40 »
Bij de 35 en 36S (fractioneel getuigde uitvoering) is het juist andersom; groot grootzeil en klein voorzeil (relatief).
Kijk eens op deze website bij de beschrijving van de 35 en 36S. De "andere 36S" met masttoptuigage is overigens ook een heel goed, fijn en relatief snel schip. Verschil zit vooral in de tuigage, niet in het interieur.

Gr. Eric
C35/37  "Paperino"

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: Vragen over Contest 35S
« Reply #5 on: 19 April, 2015, 14:47:38 »
Hallo Windvaan,


Om een andere vraag van je te beantwoorden: Contest's hebben een vrij stevig boegbeslag waar op verschillende manieren een boegspriet aan bevestigd kan worden. Op die manier kun je een oprolbare Code-0 gebruiken.

Als ik de specs van de 35S zie dan zie ik dat het een veel lichter schip is dan de 35/36S\37S serie. Wellicht is ie toch snel genoeg?? Je kunt het altijd Dick Zaal vragen. Dick is een fanatieke zeiler en zal zeker een objectief antwoord geven.

Onze vorige boot had een masttop tuig met grote genua. Wij zijn meestal met High-Aspect uitgevaren en konden steeds goede dag-gemiddeldes halen. Buitengaats heb je vaak toch wat meer wind. met ruime wind vlinderden we vaak vrijwel plat voor het lapje.

Nu we een boot hebben (eerste serie 36S met fractioneel tuig) zijn onze koersen iets anders dan met een masttop tuig. Met achterlijke wind sturen we iets hoger dan met onze vorige boot. Zo heeft ieder schip zijn eigen favoriete koersen.

Je kunt denken aan een Code-0 en/of een spinnaker als je extra snelheid wilt. Voor normaal gebruik op het IJsselmeer heb je IMHO niet erg veel aan een enorme genua, je wint er niet heel veel mee, je hebt meer helling en je bemanning is met overstag gaan steeds bezig om die enorme lap weer dicht te lieren. Wellicht niet helemaal optimaal? Ik denk dat je met een 115-135% voorzeil nauwelijks snelheid inlevert. Wat WEL heel belangrijk is is de staat van je zeilen, trim en de staat van je onderwaterschip. Waarschijnlijk vertel ik je niets nieuws.

Succes met je keuze!

SJoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: Vragen over Contest 35S, mogelijk verschil in snelheid
« Reply #6 on: 27 May, 2015, 14:38:08 »
Hallo,

In de loop van deze post is er meerdere malen gesproken over de snalheid van verschillende modellen. De laatste tijd hebben we redelijk wat gevaren. Met Hemelvaart overgestoken naar Lowestoft, 100 mijl in 15 uur. Een mooi gemiddelde waar we goed geholpen werden door een stevige 5Bft ofwel klein 6je.

Met Pinksteren waren we op het wad. Aan de wind met high-aspect en een reefje in het grootzeil konden we hoog aan de wind ruim 6 knopen door het water halen, wederom met een mooie zuidwester 4-5 Bft. Voor mij zijn dit nette snelheden.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

 


BJSoft