Author Topic: voorbereidingen grote zeilreis  (Read 2328 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harm

  • Guest
voorbereidingen grote zeilreis
« on: 26 February, 2015, 19:43:39 »
Hallo Contestvrienden,
Over 2 jaar, in het voorjaar van 2017 wil ik stoppen met werken en gaan genieten van mn vervroegde pensioen. Ik wil een lange zeilreis gaan maken, deels alleen, eerst richting Middellandse zee, maar toch zeker ook de Carieb en wellicht nog verder.
Vorig jaar heb ik besloten om dat met mn huidige C 35s te doen, want, uiterst betrouwbaar en goed alleen te varen.
Tja en dan ga je lijstjes maken, wat wel/niet aanpassen en toevoegen. Inmiddels heb ik al een hele lange to do lijst (zoals gebruikelijk).
Bun nu het onderwaterschip  opnieuw aan het opbouwen.
Ik heb ook besloten een nieuwe motor in te (laten) bouwen (volvo of Yanmar, dat ga ik komende zomer uitzoeken).
Ik wil via deze site mn vragen op jullie afvoeren en dan hoor ik graag jullie adviezen.
Zo ben ik aan het overwegen een hekboog te laten maken om daar de zonnepanelen, windgenerator, radar e.d. te plaatsen. Maar ik zie ook mooie voorbeelden om de zonnepanelen aan de reling op te hangen. Z,n hekboog is wel weer makkelijk om de buitenboordmotor langs op te hijsen (want dat ik vind het een heel gedoe om via de zwemtrap die motor op de dinghy te krijgen). ...en het moet er ook nog mooi uitzien.
En zo heb ik nog een hele lijst met vragen.
Zijn er mensen waar ik eens mee kan kletsen om van ervaringen te leren?
Mss ook leuk om via cyoc het eea te delen
Ben benieuwd...
Groeten
Harm


Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 364
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #1 on: 27 February, 2015, 00:12:34 »
Leuk en interessant draadje. Ik denk dat ik niet veel kan bijdragen, maar ga het zeker goed volgen!
Contest 29

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #2 on: 27 February, 2015, 10:07:08 »
Bij zonnepanelen is het van belang dat ze zo optimaal mogelijk naar de zon gericht staan om het hoogste rendement te hebben. Als ze aan de reling hangen gaat dat beter dan als ze gefixeerd op een hekboog staan. Daarnaast heb je aan de railing denk ik meer ruimte zodat je ook meer oppervlakte kwijt kan. De railing zou dan ook mijn voorkeur hebben. Ook meteen een goed  MPPT regelaar zodat je de maximale laadstroom eruit haalt. Een wingenerator is ook wel een goed apparaat, heb ik zelf gehad. Kan stevig doorladen, zeker met een beetje wind maar als je lange rakken voor de wind vaart dan doen ze niet zoveel. En in de passaat zit je toch een klein maandje in die positie  ;)
Voor de bbm op de dingy kan je ipv een complete boog ook een compacte davit gebruiken, die constructie zie je op de Middelandse Zee bij veel zeilers. In dat gebied moet je trouwens ook een loopplank vanaf de spiegel hebben anders wordt het in een haven lastig afstappen.

harm

  • Guest
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #3 on: 27 February, 2015, 13:05:57 »
Aan de zeereling is idd een mooie optie en je kunt er best grote panelen op kwijt. Ik denk alleen dat tijdens het varen en een beetje zeegang die dingen wel ingeklapt moeten staan, dan pak je dus ook geen stroom. Ben wel benieuwd naar oplossingen hoe die mooi en stevig aan de reling kunnen worden bevestigd. Wrschlk de bovenste relingdraad door een rvs buis (die wordt vastgezet aan de achterzijde van het paneel) en de buis scharnierend aan de scepters. Om het paneel horizontaal te kunnen stellen, iets van een telescopische arm op de voetreling. Is de voetreling van een C35 trouwens helemaal massief (polyester)?
De hekboog mits mooi gemaakt en in de juiste verhoudingen, vind ik wel stoer. Ik zou m denk ik niet op de bestaande hekreling monteren, maar rechtstreeks op het dek en de voetreling. Mogelijk kan aan de boog ook een bimini worden aangebracht. Verder de gps antennes, AIS antenne, windgenerator en evt radar. En natuurlijk de hijsvorziening voor de bbm.
Over de aanschaf van een radar twijfel ik nog. Tot n met Spanje en Portugal is die wel nuttig, maar daarna kom je niet veel mist meer tegen. En met een AIS en kaartplotter kom je ook een heel eind.
Harm

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 364
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #4 on: 28 February, 2015, 00:46:52 »
Ik zou zelf wel voorzichtig zijn met panelen aan de zeerailing. Je moet wel heel zeker zijn dat water op het gangboord snel weg kan. Bij echt slecht weer gaat het dan om heel grote hoeveelheden. Ik heb bij andere boten wel eens oplossingen gezien hiervoor (scharnierend) die mij niet het goede gevoel gaven. Denk er iig eens over na.
Een bimini lijkt me wel noodzakelijk.
Radar of niet: Ik zou bij dat soort tochten hier niet op besparen, maar de afweging tussen veiligheid en kosten is voor iedereen verschillend.
Contest 29

Albatros

  • Guest
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #5 on: 28 February, 2015, 09:03:10 »
Hoi Harm, leuk draadje ga ik ook volgen. Wij hebben ook plannen! Ik volg een aantal vertrekkers en heb sinds een tijdje leuk (direct) contact met de Blabber (contest 38s) die nu in de Carieb ligt. Als het om zonnepanelen gaat krijg ik uit diverse hoeken terug of op een beugel (hekboog) omdat je die dan gelijk voor meerdere doeleinden kan gebruiken. Wel oppassen met beïnvloeding van de diverse app. Bij de vertrekkers 2014 zie ook de door jou genoemde 2 opties steeds terug komen. Het vervangen van je motor door welk merk wij hebben een vrij recente Volvo penta en zijn hier heel tevreden over. In onze vorige zeilboot lag een yanmar ook blij mee, al heb ik wel het idee dat de Volvo minder geluid maakt. Keuze, ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. Beide goede motoren als je het mij vraagt. Voldoende onderdelen mee lijkt mij het advies. En de havens bekijken die je aan wil doen welke dealer er ziet kun je je keuze misschien vergemakkelijken. Kijk een bij aha-professional (Google) voor de oplossing voor een buitenboordmotorsteun die de buitenboord motor bijna tot op het water kan laten zakken. (Nee geen aandelen wel goede vriend die handig is met rvs) volgens mij is er bij dit clubje voldoende kennis om je vragen te beantwoorden ik zou zeggen shoot! En ja delen hier graag!  ;) (wij zijn dol op foto's trouwens)

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #6 on: 03 March, 2015, 10:55:35 »
Hallo Harm,


Wij hebben ok plannen om met onze 36S op termijn (weer) op pad te gaan. Een aantal jaren geleden zijn we met ons vorige schip langs de carieb geweest. Zie onze website www.sailingcamelot.nl

De structurele uitrusting van je schip is mijns inziens erg afhankelijk van het gebied waar je naar toe wilt en wat je daar denkt te gaan doen. De eerste keuze die je maakt is in hoeveel autonomie je nodig denkt te hebben. Maw: hoever wil je je begeven van de bewoonde wereld. Dit is leidend voor de hoeveelheid water, diesel en stroom (opslag en opwekking) die je nodig hebt.

In onze optiek zouden we bij onze 36S met een extra dieseltank prima uitkomen. Wij gaan uit van 4L water per dag per persoon en een gemiddelde bemensing van 3 personen. Op lange oversteken zul je waarschijnlijk sowieso extra water meenemen in 3- ofwel 5-liter containers. Diesel kun je voor aanvullende oversteken ook extra meenemen, en 200-250L diesel brengt je met langzaam (motorzeilen) ongeveer 300-450 mijl.

Electra is een kwestie van ruime accu capaciteit, zon en wind. De meest succesvolle setup's brengen de panelen omhoog. Wij gaan niet voor een spoiler, maar voor een antenne/zonnepaneel mast waar een zwenkbaar zonnepaneel in komt met een goede laadregelaar (erg belangrijk voor het neto rendement). Windmolens worden steeds beter, voor echt lange oversteken is bv een duo-gen de moeite waard. Uiteraard LED lampjes

Een andere structurele beslissing die je moet nemen is aanpassingen aan je tuigage. Dat je met vers staand en lopend want op stap gaat spreekt vazelf. Wij waren ZEER tevreden over de kottertuigage van ons vorige schip en hebben nu ok weer twee voorzeilen. De standaard genua en een solent-stay (voorbinnenzeil). Het 35-tuig wat wij hebben met gepeilde zalingen is sub-optimaal voor grote oversteken maar we gaan daar geen aanpassingen meer aan doen.

Een generator en watermaker zijn ERG duur, complex en vergen veel complex onderhoud. Wij gaan dat niet meer doen. Onze vorige boot had beiden en we zijn er gedurende bepaalde periodes ook erg blij mee geweest. Onder de streep kost het erg veel geld en energie om alles aan het draaien te houden, zo hebben we onze generator halfweg moeten laten reviseren, de watermaker wat ook niet storignsvrij.

De laatste beslissing die je moet nemen is welke autopilot je wilt gebruiken. Ga je voor wind ofwel een electriscge oplossing?? Vor beiden geldt dat je eigenlijk aleen maar het topspul moet kopen, dus met gyroscop om ook strak van de grote golven af te kunnen sturen, met afstandsbediening zodat je overal kunt zitten als je wacht houdt, bij vorkeur goed gekoppeld aan je win-gevers zodat je netjes op de wind kunt sturen en gekoppekd aan je GPS zodat je ook een track/waypoit kunt varen. ZOn'n beetje alle high-end sets voldoen hieraan.

AIS spreekt inmiddels voor zich, in mijn visie zowel zenden als ontvangen. Een goeie MOB set (idealiter combi PLB/AIS) en vooral VEEL ankers!!! Een echt goede dinghy met een eenvoudige (tweetakt) buitenbordmotor, voldonde PK's om samen met boodchappen te kunnen planeren. WIj hebben in Portugal nog snel onze "rubbie" en BBM geupgrade omdat onze oorspeonkelijke set niet goed werkte (te klein, te sloom)

Wellicht leuk om hier onderling wat dieper op in te gaan? Er is op dit moment ook een COntest 37 op reis, post af en toe in het forum.

Groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #7 on: 04 March, 2015, 22:56:00 »
De contest 37 waar ik op doel kun je vinden onder
http://www.sy-lunde.blogspot.nl/

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

harm

  • Guest
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #8 on: 11 March, 2015, 23:02:43 »
Het idee is om de eerste paar jaar naar de Middelandse zee te gaan en daarna naar de Carieb. Om kosten te besparen, veel ankeren. Heb vorig jaar een nieuwe elektrische Lewmar ankerlier geplaatst, ik overweeg nog om het CQR  te vervangen voor een Rocna anker. Lees toch vaak dat die zich beter ingraven.
Extra diesel/dagtank ben ik niet van plan, wel meerdere cans diesel mee als reserve.
De elektriciteit voorziening dmv windgenerator (ik zie veel Rutland 913+). Ik las pas een goed verhaal over een Silent Wind. Dat moet ik nog beter onderzoeken.
Volgende winter gaat de mast er af, dan wil ik ook mn tuigage laten nakijken en evt vernieuwen. Tja, het liefst met een kotterstag. Ik heb nu een babystag die erg dicht bij de mast staat, daar kun je geen zeil aan voeren. een kotterstag wat hoger in de mast dan het babystag en op het dek tussen het ankerluik en de ankerlier. Geeft dat geen problemen met de sterkte en doorbuiging van de mast?
Omdat ik veel alleen zal zeilen, overweeg ik opklapbare maststeps te plaatsen. Iemand daar ervaring mee?
En idd een windvaan. Ik denk dat dat een hydrovane wordt, niet goedkoop, maar volgens mij het meest gebruikt. Kan ook als reserveroer dienen, en geen lijntjes naar de kuip.
Ais is aan boord. Heb net een Icom handheld marifoon gekocht met DSC en GPS. Mooi stevig ding, waterdicht. Ik heb m nog niet geprogrammeerd, maar vooral als back up.
De buitenboordmotor. Ik heb nu een Yamaha, 4 pk 4 takt, maar die vind ik dus wel zwaar, die wil ik inruilen voor een 2-2,5pk, ik denk aan een suzuki. Ik heb een Zodiac van ca 2.40 m. Maar ik lees nogal eens dat zon dinghy wel in plane moet kunnen.
Verder heb ik afgelopen winter een kursus Spaans gevolgd en mogelijk komende winter een vervolg hierop. Verder wil ik komend winter mn N-machtiging halen om met een ssb zender te kunnen communiceren. Mensen ervaring met het inbouwen van een ssb?
Groeten
Harm
 


Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #9 on: 12 March, 2015, 09:44:45 »
Geen ervaring met de opklapbare maststeps, wel met de traditionele. Nadeel is dat bij golfslag de vallen daar omheen kunnen slaan bij het hijsen van je zeilen en dat gebeurt altijd op de verkeerde momenten. Als de vallen binnen de mast lopen dan heb je er bij de voorzeilen geen last van maar bij het grootzeil heb ik toch nog wel eens wat krachttermen gebruikt. Opklapbare steps kan een oplossing zijn maar ik weet niet hoe duurzaam die dingen zijn.
Voor een SSB (zender/)ontvanger heb je in ieder geval een goede antenne en -tuner nodig. Meestal wordt de hekstag voorzien van twee islolatoren die zo ver mogelijk uit elkaar staan. Verder moet je een goede aardplaat onder je schip hebben om storing te voorkomen. Ik zal eens kijken of ik nog ergens een plaatje kan vinden van de hele installatie. Wil je ook Pactor gaan gebruiken?

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #10 on: 12 March, 2015, 13:23:51 »
Hi,

Inbouw SSB idd met antennetuner en geïsoleerde achterstag. Let op de aarding, waarbij de belangrijkste aarding van de tuner is (en dus niet de zender). Aarding via plat koperband, ga hiervoor naar gespecialiseerde bedrijfven zoals Shiptron in Enkhuizen. Zorg voor erg stabiele 12V aanlsuiting, wij hadden 13,6V vanaf het 24V systeem met een 24V->13,6V converter. Omdat een SSb set makkelijk 100W kan vragen tijdens zenden moet je de voeding op orde hebben anders verlies je erg veel kwaliteit (vooral hinderlijk bij Pactor).
Een dinghy moet in Plané kunnen. Wij hebben een tweedehands 8PK tweetakt tweecylinder. Kost erg weinig en is zeer licht. Let ook op externe tank. Zo heb je voldoende benzine voor een ritje en kun je de tank bv in de ankerbak leggen waar eventuele lekkage niet de romp inloopt.
Een kotterstag loopt typisch tot aan bv de tweede zaling en moet geborgd worden door bv bakstagen. Een solent-stay loopt tot vlak onder de voorstag en beinvloedt de buiging van d emast niet of nauwelijks. Bij ons is de bevestiging op dekniveai voor eht ankerlijk met een stegig alu profiel onder het dek als versteviging.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Albatros

  • Guest
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #11 on: 16 March, 2015, 22:47:11 »
Beste Harm,
Kijk ook eens op: http://puffopreis.blogspot.nl/p/vertrekkersinfo.html ik volg ze al van het begin echt leuk en informatief!

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #12 on: 17 March, 2015, 13:07:38 »
Harm, ik zie ook dat je het hebt over de N-machtiging voor SSB maar daar ben je wel heel erg beperkt mee. Maximaal 25W op een zeer beperkt aantal banden, ik denk dat je beter meteen voor de F-licentie kan gaan.

harm

  • Guest
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #13 on: 08 April, 2015, 22:03:14 »
Na nadere bestudering denk ik dat ik ook voor een f-machtiging moet gaan. Radioamateurs lijken heel behulpzaam en er zijn goede schriftelijke mogelijkheden om het een en ander in te studeren.
Op de site van Puff is, is een hoofdstuk speciaal voor a.s. vertrekkers. Ze hebben veel info gebundeld, o.a. over de kosten van een dergelijke reis. Ik zag bij hen op een foto ook een mooie oplossing om de zonnepanelen aan scepters op te hangen van de zeereling.
Momenteel ben ik hier en daar prijzen aan het opvragen voor een nieuwe motor. Ik heb nu een 29pk volvo, maar een bedrijf adviseerde een maat zwaarder te nemen; een D2-40, bijna 40 pk. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Er staan er 2 te koop, showroom modellen, overjarig, zonder bedrijfsgarantie, maar wel een stuk goedkoper dan een nieuwe. Lijkt me interessant. Maar dan moet je nog wel een bedrijf of iemand hebben die die motor inbouwt. Maar hoe zit het dan met de verantwoordelijkheid of iets goed werkt? Maar goed, mijn idee is om dat aan het einde van het zeilseizoen te laten doen. Denk, naast een toerenteller, ook een temperatuurmeter en urenteller te installeren. Dus nog genoeg tijd om dat uit te zoeken
Een icom ssb zender gaat gewoon over 230 volt toch? Dus moet  nog een omvormer aan boord nemen. Iemand ervaring met een goed merk en het wattage?
Zo wordt het to do lijstje steeds langer...
Maar inmiddels alweer een paar weekenden het water op geweest, en moet zeggen dat na het opnieuw opbouwen van het onderwaterschip, de snelheid flink is toegenomen, was dus de moeite waard.
Tot zover maar weer
Harm

m.hogema

  • Guest
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #14 on: 08 April, 2015, 22:47:09 »
Hallo Harm,

Spannend hoor zo'n reis, ik ga je volgen.......via je site dan. ;D

Ik heb een 36S met een D2-40, dat is geen overbodige luxe en past goed. Enige aanpassing die gemaakt is de karterpan, die is iets kleiner gemaakt i.v.m. de ruimte. Verder geen problemen.
Uren teller en temp is allemaal digitaal met een EVC. Dat is heel gek want het starten is ook met een druk op de knop (geen sleutel omdraaien).

Betreffende garantie, als het een Volvo dealer is moet hij garantie geven, indien niet dan moet je volvo contacten met een bewijs van de verkoper dat er geen uren mee gedraaid zijn. Volvo geeft dan een verschoven gerantie.
Verder is het wettelijk zo dat een fabrikant een normale gebruiks periode of tijdsvak (bedrijfsuren) garandeerd (moet). Het onderdeel heeft een bepaalde kwaliteit wat voor een bepaald aantal jaar van gebruik staat.
(voorbeeld, ik heb een Siemens koffie automaat en die ging na 4 jaar stuk, ja na de garantie, ik heb siemens een brief gestuurd met het verhaal dat een siemens apparaat met deze kwaliteit langer moet meegaan en dat ik van siemens niet had verwacht dat dit apparaat binnen deze tijd stuk kon gaan. lang verhaal kort de monteur is 4 keer geweest en alles onder garantie)

Ik heb een Victron omvormer compact van 1600 watt, werkt goed maar vindt 12volt erg lekker. :P

Hoop dat ik je geholpen heb met bovenstaande,

Groet, Marc

Albatros

  • Guest
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #15 on: 09 April, 2015, 00:04:00 »
Hoi Harm,
Leuk dat je op de site van Puff gekeken hebt, toen ik het las dacht gelijk dit moet Harm weten! ;)

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #16 on: 09 April, 2015, 11:46:33 »
Harm, heb je al een specifieke SSB set op het oog? Er zijn sets die je direct aan de 230V kan hangen, daar zit een voeding ingbeouwd maar die zijn soms ook redelijk aan de maat. Je zou ook kunnen overwegen om op zoek te gaan naar een portable set en dan een lossen 13,8V voeding te kopen. Dat scheelt het nodige aan ruimte, zo'SSB setje zelf is niet veel groter dan een autoradio. Hou ook even rekening met de antenne-tuner, een automatische verdient de voorkeur.
Wat betreft merk omvormer: Mastervolt en Victron staan redelijk bovenaan wat betreft kwaliteit waarbij de Mastervolts dan in de praktijk net iets beter schijnen te zijn (hearsay your honour).  Het vermogen hangt af van de beschikbare accucapaciteit en van de energiebehoefte die je hebt.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #17 on: 13 April, 2015, 10:35:37 »
Hoi,

Mbt een motor, neem aub geen turbo-motor. Als je langer vaart dan zul je waarschijnlijk lange stukken op de motor varen en/of motorzeilen. en trubo-diesel is dan een slechte keuze. Verder lijkt me al te veel electronica niet erg handig omdat je in gebieden kmt waar niet iedereen een motor/ECU kan uitlezen.

Wij hadden een SSB set met een 24V-13,8V omvormer. Als ik nu weer een SSB set zou inbouwen dan zou ik een 12V-> 13,8V omvormer gebruiken. Op die manier heeft je SSB altijd strakke stroom. Dat is ERG belangrijk voor de kwaliteit van je zendvermogen.

Idd vergeet de tuner niet, neem altijd een electrische. Houd er aub ook rekening mee dat de TUNER via een aardplaat geaard moet worden (en dus niet de SB-set). Je zou contact kunnen opnemen met gespecialiseerde bedrijven zoals Shiptron, ofwel bv op Marktplaats een set kopen en de rest aanschaffen bij de specialist (dat heb ik geaddn). Let wel op dat er nog een (duur) Pactor modem nodig is voor sailmail.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

harm

  • Guest
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #18 on: 10 June, 2016, 22:02:31 »
Hallo mede Contest leden,
Maar weer eens een update van mijn voorbereidingen op de reis.
Afgelopen winter een nieuwe motor in laten bouwen. Het is een D2-40 geworden. Paste net, al moest de monteur wel de houten ombouw, waar het trapje opstaat, iets aanpassen, en de isolatie paste ook niet echt meer. Maar de nieuwe motor is wel een verademing, loopt rustig, gaat veel harder bij een lager toerental. Tevens ook een nieuwe schroef laten monteren. Ook het achteruitvaren gaat wat beter. De ruimte rondom de motor heb ik opgeknapt en in de 2 componenten coating Poly-pox GT 625. 2 bilgepompjes geplaatst, 1 automatisch en 1 via een schakelaar.
Verder laat ik nu een ssb radio inbouwen, de aardplaat is afgelopen winter er onder geschroefd, verder een antenne tuner AT-130 geplaatst en er komt een Icom 7200 zender in en een pactor 3 modem. Een paar weken terug mn N-machtiging gehaald, om te mogen zenden. Ik heb nu een roepnaam (PD2AJA) voor de zender, daar ging het mij om. Ik heb er wel flink voor moeten blokken. Maar vooral alle vragen oefenen en je komt een heel eind. Verder ben ik nog wel wat aan het puzzelen hoe de antenne te monteren op het achterstag. Ik las ergens dat de antenne ca 12.5m lang zou moeten zijn. Ik weet nog niet of ik dat haal, mede door de spruit in het achterstag. Degene die mijn ssb zender inbouwt (Eltjo Rugge, jachtservice Rugge)adviseert om een dynema spruit te nemen en daarin de stalen kabel te verwerken zodat de mantel als isolatie fungeert. Hij heeft dat zo op zijn schip uitgevoerd.
Verder is er bij mij thuis, terwijl ik naar Boot Dusseldorf was, ingebroken en is alle apparatuur die al in mn boot stond gestolen (kaartplotter, handheld marifoon, hoorn van de vaste marifoon, frontje autoradio en ga zo maar door). Erg vervelend, maar goed, inmiddels alles weer nieuw ingebouwd. De verzekering was coulant moet ik zeggen.
Binnenkort wordt gestart met het inbouwen van een Victron Easyplus 1600, acculader en omvormer en een mppt 100/30 voor de zonnepanelen (die ik later dit jaar nog wil plaatsen). Nog een extra accubak gemaakt voor de startaccu, en de ruimte voor 3 serviceaccus van in totaal 300 Ah.
Als windvaan heb ik gekozen voor een Hydrovane, die is inmiddels  per post onderweg. Dus dat wordt de volgende klus.
Ben ook langs geweest bij een tuiger voor een offerte voor nieuwe verstaging. Ik zou een dynema, wegneembaar kotterstag willen laten plaatsen. Volgens de tuiger kan het babystag vervallen, omdat er ook stagen voor de mast uitkomen in het dek. Als het kotterstag binnen 1 m van de top wordt geplaatst zouden er geen bakstagen hoeven te worden aangebracht.
Ach zo tobben we nog even door..., nee, ik moet zeggen, tis hartstikke leuk om dingen uit te zoeken en aan te brengen. En telkens toch te ervaren hoe stevig de Contest gebouwd is.
Alle tips zijn welkom.
Groeten
Harm

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #19 on: 13 June, 2016, 08:54:16 »
Hi Harm, volgens mij is 12,5 meter geen minimum, met de AT-130 kun je zelfs een breinaald nog wel tunen. Voor HF antennes geldt doorgaans: hoe langer, hoe beter. Het belangrijkste is de effectiviteit en het juist afstralen van de antenne. Ik had op mijn Contest 33 twee hekstagen ipv een enkele met een spruit, daarvan was er één geisoleerd. Daardoor had ik de volle lengte zonder beperking van een spruit. En ik zag dat je een N-machtiging hebt, geeft dat voldoende toegang tot de juiste frequentiebanden?  En ja, het is blokken maar wees blij dat de morse-eis is vervallen   ;)

harm

  • Guest
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #20 on: 14 June, 2016, 22:18:54 »
Hai BJ,
Dat met die hekstagen heb ik ook geopperd bij stagenbouwers, maar dan ze het toch ook over andere krachten op de mast. Dat schijnt redelijk uitgebalanceerd te zijn. Dus mss alleen maar de centrale achterstag isoleren wat kan en maar kijken wat de tuner nog regelt/aanpast. De isolator moet ook weer 1 meter uit het aangrijpingspunt.
Ik heb die studie gedaan om er toch een beetje van af te weten en om legaal zo'n zender aan boord te mogen hebben. Idd mag niet alle frequenties gebruiken, maar dat zien we wel in het buitenland. Bovendien heb ik nu een roepnaam en kan gratis bepaalde mails ontvangen. Idd blij dat er geen morse meer bij zit. Heb destijds voor toetreding in militaire dienst zo'n test moeten doen=niet te doen
Harm


Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #21 on: 15 June, 2016, 09:08:34 »
Hi Harm, even snel de manual van de tuner bekeken en die heeft het voor frequenties boven de 4MHz over een lengte van een minimum van 3 meter. Dat lijkt me geen probleem op een C35   :)   Wel belangrijk: zorg dat het geen halve golflengte wordt want daar heeft de tuner een beetje moeite mee. Verder geldt: hoe langer, hoe efficienter.
Ga je inline of ei-isolatoren gebruiken? Daar zijn de meningen ook nog over verdeeld.

harm

  • Guest
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #22 on: 15 June, 2016, 23:45:43 »
Op zich weet ik dat nog niet vwb die isolatoren, ik wil gewoon de beste
Het rare is dat ik nu bij een tuiger langs geweest ben waar ik weer geen reactie van krijg voor een offerte. Afgelopen zomer idem dito. Die hebben het te druk denk ik. Weet iemand een tuiger die er wel zin in heeft de verstaging te vervangen?
3m geisoleerd stag kan idd makkelijk, maar jij weet het ook niet zeker of het werkt, he...?


Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #23 on: 16 June, 2016, 08:45:14 »
Je kan een aantal tuigers vragen om offertes, je merkt vanzelf wel wie er reageert   ;)    Drie meter moet ruim kunnen maar ik zou zelf proberen om het maximale eruit te halen. Een lengte van acht of negen meter lijkt me beter met het oog op efficientie en bovendien loop je dan iet de kans dat je ergens  op een halve golf uitkomt. Ik neem aan dat je niet op de zestien of achttien meter band gaat werken  ;D 
Wat betreft de isolators: sommige mensen geven een voorkeur aan ei-isolators omdat je bij een inline-isolator de kans loopt dat je stag wegvalt als zo'n ding de geest geeft. Ik weet niet hoe groot de kans daarop is maar het is een overweging die sommigen maken.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: voorbereidingen grote zeilreis
« Reply #24 on: 22 June, 2016, 23:42:20 »
Bij onze vorige boot hadden we een geisoleerd deel van de achterstag van tegen de 20M, daarbij moet je ook nog de lengte van de link naar je tuner optellen. Ik verlaat me op de experts in deze. Dat was Hugo Naja van Shiptron, maar hij doet geen installaties voor particulieren meer. Inmiddels heb ik iemand uit mijn netwerk gevonden die SSB installaties opzet. Hij is de ex voorzitter van de technische comissie van de Kustzeilers. Een zeer kundig man die al veel installaties gezien heeft en het ook echt snapt. Stuur me een PB als ik je in contact kan brengen. Volgens mij adverteert hij ook in de "Zeilen", hij schrijft daar ook technische artikelen, bv over LED verlichting en LED navigatieverlingingen.

Wij gaan bij onze 36S gewoon voor de standaard talie om de stag te spannen met een "kippenladdertje" naar de achterstag en dan isolatoren aan het eind van de achterstag.

Ik ben benieuwd waar je de MMTP regelaar aansluit. Voor of achter een diodebrug?? Ik denk dat we meerdere panelen gaan installeren met allemaal andere amperages. Ik kan me voorstellen dat jij dat ook doet. Schakel je die allemaal via één regelaar?

Hartelijke groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

 


BJSoft