Author Topic: onderwaterschip  (Read 3897 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
onderwaterschip
« on: 19 November, 2010, 21:00:26 »
Hallo,

De afgelopen weken heb ik bijna alle oude lagen anti fouling van het onderwaterschip afgeschrapt (Contest 38). ook de kiel is bijna verfvrij. Ik wil volgende week starten met schuren. Wie heeft hier ervaring mee. Met welke korrel moet ik schuren? 40, 60 of 80 en hoever schuur ik het onderwaterschip terug.
Daarnaast wat moet ik met de kiel. Ik zie nu al roest ontstaan dus moet ik hem direct na het schuren weer verven maar waar mee. Ik wil hem ook gladder maken (plamuren). Wie heeft hier ervaring mee?

Rob
contest 38 ketch bouwnummer 47

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 256
    • Sailing Camelot website
Re: onderwaterschip
« Reply #1 on: 20 November, 2010, 17:03:34 »
Hallo Rob,


De romp schuur je terug met 60, daarna 100, tot aan de gelcoat. De laatste laag voorzichtig doen. Je kunt daarna een laag (ofwel meerdere lagen) epoxy (ik heb sterk vullende De IJssel HB coating gebruikt) gebruiken als basis, daarna antifouling-primer (indien nodig) en nieuwe antifouling.

Voor de kiel kun je zinkspray ofwel zink-epoxy (hetzelfde als koudverzink??) als eerste lagen gebruiken. De IJssel afviseert ZF primer.

Ik heb hier goede ervaringen mee, en wil ook onze 36S zo gaan aanpakken.

Vrijwel alle verleveranciers hebben hun systemen redelijk duidelijk online staan. Als je bij De IJssel coatings kijkt zie je een interactieve verfwijzer ook speciaal voor achepen.

Het is slim om ook de naad tussen kiel en romp te kitten. Ik ken de constructie bij een Contest nog niet goed en weet niet wat je daarvoor het beste kunt gebruiken. een semi-elastische PU kit zoals Sikaflex??

Groet,

Sjoerd
www.sailingcamelot.nl
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: onderwaterschip
« Reply #2 on: 22 November, 2010, 20:45:57 »
Sjoerd,

Bedankt, als het weer meezit ga ik vrijdag beginnen met schuren. Een beetje vorst kan geen kwaad dan lopen de schuurschijven niet zo snel vol.

De aanhechting van de kiel is ingelamineerd. Was/is standaard bij de Contest. Er is geen kitnaad te zien en dus ook geen roestvorming.

Je verfadvies zal ik zo snel mogelijk opvolgen.

Rob
contest 38 ketch bouwnummer 47

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 256
    • Sailing Camelot website
Re: onderwaterschip
« Reply #3 on: 22 November, 2010, 21:56:07 »
Hallo Rob,


Zelf ben ik nieuw als Contest eigenaar. Onze contest heb ik een paar weken geleden voor het eerst gezien op het droge (in Hamble, vlak voor ons vertrek).

Ons schip heeft een warwick-collins kiel. Een dubbele kiel met een vleugel. Aan SB zijde is roestvorming onder de kit/laminaat van de kiel-romp verbinding. Ik neem aan dat de beste oplossing is om uit te hakken, ontroesten en weer inlamineren??

Onderstaand plaatje is van www.sailingcamelot.nl

Groet,

SJoerd

 
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: onderwaterschip
« Reply #4 on: 23 November, 2010, 00:34:26 »
Hoi Sjoerd,

Ik ken dat probleem.

Ook onze Contest 35/37 had roest dat zich op de kielflens manifesteerde. Niet zo gek overigens, want deze flens is in een “kieldoos”(daar ligt hij verdiept in) destijds (bij onze boot in elk geval) afgekit met siliconen (!) vervolgens afgeplamuurd met polyesterplamuur (neemt water op…) en daaroverheen afgelamineerd met polyester. Dat polyester zat deels los. Als de boot op het droge stond en je klopte er op kon je dat horen. Ook zaten er kleine scheurtjes waaruit roestwater bleef komen. Na enkele jaren waren we dat zat. Heb toen met een Fein -  Multitool met het kleine cirkelzaagje (diameter 8cm) alles weggezaagd zodat ik bij de oorspronkelijke kielflens kwam. Ook de siliconen naad hebben we tot zo’n 5 cm diep weg kunnen halen met een ander hulpstuk van de multitool (het u-mesje voor kit verwijderen).
Toen met een haakse slijper het gietijzer (ook tussen de flens en de doos tot plm. 5cm diep) schoongeslepen. Hierbij zijn we doorgegaan tot zo’n 15 cm naar beneden, dus tot voorbij de ronding. Dan een maandje wachten om te drogen. (het vocht moet er zo veel mogelijk uit) Toen opnieuw de nieuwe (lichte) roest weer weg slijpen. Op advies van Saba (Dinxperlo) alles eerst tot 5x goed ontvet met siliconen ontvetter en ook nog eens met aceton. Daarna de naden in één keer opgevuld met Saba 750 MS-polymeerkit. Toen dat na enige tijd goed doorgedroogd was (bij ons was dat ruim 2 weken / plm. 3mm per dag x 5cm = ongeveer 16 dagen). Even rust dus…. Vervolgens weer de inmiddels lichte nieuwe roest weg slijpen van het gietijzer en nu eerst al het blanke ijzer met injecteer epoxy (Polyservice) 2 x tegen roest behandelen. (zorg dat de epoxy met een tamponerende beweging goed in alle poriën van het gietijzer komt!) Na droging licht schuren en met twee overlappende matten en epoxy (Polyservice) lamineren. Dan is de basis gelegd. Ziet er echter niet uit, want de kielflens ligt verdiept in de kieldoos. Dus, laminaat licht schuren (K80-120) en met epoxyplamuur  opvullen in lagen van 6-8mm dikte. Na dat de hoogte gelijk is met de romp weer schuren (K80) en steeds met 2-3 cm overlappend aflamineren. (bij ons hebben we 16 lagen 280gr. geweven mat gebruikt. ) Ook dit weer met dezelfde epoxy van Polyservice. Daarna zo goedmogelijk glad schuren. Eventueel nog wat epoxyplamuur gebruiken om kleine oneffenheden weg te werken en daarna de laatste twee lagen vliesdoek (= mat van 60 gram) er met epoxy op lamineren welke zeer glad te schuren is. Dan kun je twee dingen doen: of gelijk in de nog niet geheel uitgeharde laatste epoxylaag de antifouling zetten of dat later doen, maar dan moet je wel weer eerst schuren en primeren.
Alles bij elkaar heel veel werk, maar ondanks de kosten (bij ons ongeveer 450 Euro) toch wel een klus die voldoening geeft.
Onze boot is begin 2007 behandeld en ligt nu 4 jaar lang te water en gaat er dan meestal een winter voor groot onderhoud uit. Wel maken we in mei of juni in één weekeinde het onderwaterschip en de romp schoon en zetten nieuwe antifouling. Tot mei dit jaar (onze laatste antifoulingklus) geen roest meer gezien, alles voelt goed aan. Daar we nu echter volgende week weer eens het water uit gaan voor groot onderhoud kun je eventueel het resultaat zelf komen bekijken. Van harte welkom! Overigens hebben wij bij het lamineren gewone (Gamma) vachtrollertjes gebruikt en voor het “ontluchten” bij het rollen een ontluchtingsrol van Polyservice. We deden per dag 4 lagen matten. 2 na elkaar en na lichte aandrogen weer twee.
Overigens zijn er van de hele behandeling wel foto’s gemaakt (met de telefoon, dus niet van héél mooie kwaliteit, maar wel foto’s waarop alles goed te zien is) die ik je eventueel kan mailen. Veel succes!

Gebruikte materialen:
1.   Polypox GT600 met harder 455 (verhouding = 100 gewichtsdelen polypox op 50 gewichtsdelen harder 455)
2.   Polypox plamuur (deel A 100 gewichtsdelen : deel B 50 gewichtsdelen).

Meer ifo via website van Polyservice in Amsterdam, maar natuurlijk kun je ook een ander merk gebruiken.

Gr. Eric.

C35/37 “Paperino”

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 256
    • Sailing Camelot website
Re: onderwaterschip
« Reply #5 on: 23 November, 2010, 21:00:10 »
Hallo,


Hier past alleen nog Respect.... Dank voor de zorgvuldige en onderbouwde uitleg. Inmiddels staat ze op de wal en gaan we aan de gang.

Groet,


Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: onderwaterschip
« Reply #6 on: 24 November, 2010, 00:06:06 »
sterkte!

Eric

C35/37 "Paperino"

 


BJSoft

SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal