Author Topic: Maststeun  (Read 905 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline BBorg

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 84
  • 29MKII
Maststeun
« on: 28 April, 2012, 15:35:12 »
Bij het (onjuist) kranen van de mast is de boot een paar keer "opgetild" door de kraan. Hierbij kwam alle kracht op de maststeun. Als gevolg hiervan zijn de schroeven, waarmee de maststeun is gemonteerd, (deels) uit het dek getrokken. Deze schroeven zitten door het polyester in een houten balk, waar de mast dus weer op rust. Voor zover mogelijk heb ik gecontroleerd of het hout droog is, en dat lijkt het geval te zijn. Het dek buigt ook niet door ter plekke. Doordat de schroeven dus zonder te draaien uit het hout zijn getrokken, is er geen (onvoldoende) houvast meer voor ze zodra je ze er opnieuw indraait. Nu kan ik natuurlijk een grotere maat schroeven nemen, maar dan moet ik ook de gaten opboren in de maststeun. Eigenlijk wil ik naar bouten i.p.v. schroeven. Indien ik alles demonteer, de gaten opboor tot bijv. 10 mm., deze gaten dan vul met epoxy??? o.i.d. en daar dan bouten in zet (vóór het uitharden). Zou dat een stevige(re) constructie opleveren? Indien ik toch dezelfde schroeven wil hergebruiken, waarmee kan ik de opgeboorde schroefgaten dan het beste opvullen om daarna na vóórboren de schroeven weer te kunnen monteren? Ik voeg een  foto bij, hier zitten de schroeven dus nog vast.
Alvast bedankt voor jullie input.
Gr. Lars

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Maststeun
« Reply #1 on: 30 April, 2012, 12:45:50 »
Lars, ik denk dat het gebruik van (iets) grotere schroeven de meest eenvoudige oplossing is, het opboren van de gaten in de maststeun lijkt mij simpeler en minder werk dan aan de gang gaan met epoxy e.d.  Maar met het oog op stevigheid zou ik uiteindelijk ook kiezen voor het gebruik van bouten en moeren, dat maakt het geheel ook eenvoudige demontabel als dat ooit nodig mocht zijn. 

Valentine

  • Guest
Re: Maststeun
« Reply #2 on: 01 May, 2012, 12:38:06 »
Lars,

bouten door het dek heen is de eene oplossing. Dat kan best, heb ik bij mij ook gedaan. Het was wel een speciale boor van 20 cm lengte nodig. Maar die zijn verkrijgbar. Denk erom, dat binnen waarschijnlijk het hoofdschot eronder staat. Dus daar moet je doorhen boren. En dan zit meestal met draadstafjes in plaats van bouten, omdat die in deze lengte niet verkrijgbar zijn.

Als je de schroeven gewoon in nog natte Epoxy draait, houd dat wel goed, maar je krijgt die schroeven nooit weer daaruit zonder geweld, als de mastvoet eens gaat lekken of zo. Ik zou bij een werf proberen, om Teak staafjes te krijgen van 10 mm. Dan met een boor de oude gaten op zon 11 mm brengen en met epoxy teakstaafstukjes daarin plakken, dus opvullen. Als het epoxy droog is, kan je gewoon de oude schroeven gebruiken. Even voorboren en met wat sikaflex daarin draaien. Dit, als het hout omheen droog is. Maar dit is het geval, als je zei.

Trouwens: Hoezo doe jij dat? Is gewoon de taak van de kraanbediener, toch?

Groetjes en success daarmee

Alex

Offline BBorg

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 84
  • 29MKII
Re: Maststeun
« Reply #3 on: 07 May, 2012, 09:58:46 »
Alex, bedankt voor de tip!

gr. Lars

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 364
Re: Maststeun
« Reply #4 on: 07 May, 2012, 23:26:33 »
Als je met bouten en moeren gaat werken moet je wel er voor zorgen dat je nooit meer de boot optilt met de kraan, want dan doe je dat ook echt. Of in iedere geval de helft van de boot!  ;)
Contest 29

 


BJSoft