Author Topic: lekkage door scheurtje naast skeg?  (Read 1435 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niels

  • Guest
lekkage door scheurtje naast skeg?
« on: 15 June, 2011, 10:23:47 »
Gisterenavond ontdekt dat door een scheurtje in het laminaat wat over de hulproeras zit water naar binnen kwam, deze ingelamineerde plaat lijkt van gewoon staal te zijn en dat is waarschijnlijk gaan uitzetten door roest.
Het lijkt erop dat er weer een oud scheurtje naast de skeg is ontstaan en deze heeft zich een weg gebaand naar de zwakste plek, de hulproeras plaat in de bodem dus.
Na droogzetten aan de buitenzijde de skeg aanhechting open geslepen (heel veel (paar centimeter wel) gewone polyester plamuur zonder vezels?) daar ga ik drie lagen nieuw laminaat in leggen en aan de binnenzijde wil ik de stalen plaat en grondbus vervangen door een RVS exemplaar maar dat wil ik van de winter pas uitvoeren.
Iemand ook al ervaring met scheurtjes naast Skeg bij een andere Contest (31) ??
Groeten, Niels

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: lekkage door scheurtje naast skeg?
« Reply #1 on: 15 June, 2011, 23:31:37 »
Hoi Niels,

Geen ervaring mee op de C31, maar dat van die plamuur klopt.
Ook bij onze boot (C35/37) is gewone polyesterplamuur gebruikt onder de waterlijn. (bij kielaanhechting, op roer en rond het geïmplanteerde deel met daarop de motorfundatie, scheg en de schroefastunnel) Dat zijn ook de plekken waar wij "osmose" hadden en deels nog hebben. In 2007 heb ik de kiel er daarom afgehad, ontroest en met epoxy en in afmeting steeds groter wordende glasmatten ingelamineerd. Daar is nu alles nog steeds schoon. De achterzijde moet ik nog een keer doen als het schip er eindelijk toch eens een winter uit gaat.
Dat men polyesterplamuur gebruikte is dus duidelijk; waarom weet ik niet, want het is (in elk geval tegenwoordig) alom bekend dat dit juist vocht op gaat nemen (Hygroscopisch).
Hiermee is dus tevens duidelijk dat deze bulten geen echte osmose zijn. (osmoseblaren ruiken bij opening ook zuur; deze vrijwel niet en het zijn ook geen blazen met vocht er in, maar meer zwellingen) Wat jij beschrijft is dan ook zeker niet zo gek. Immers, deze polyesterplamuur kan vocht doorlaten naar de ingepakte stalen plaat. Gevolg is dan uitzetting van het staal door roest. Ik denk dat je dit eerst roestvrij zal moeten maken en daarna inlamineren met glasvezel en epoxy of polyester (is minder gevoelig voor temperatuur etc.) of wat ook kan en beter is dan polyester is vinylester. (is beter bestand tegen osmosevorming) Hoe dan ook, voor het lamineren kan beginnen zal het onderliggende laminaat eerst droog genoeg moeten zijn. Wat daarbij helpt is spoelen met water als het schip op de wal staat of als je sneller wilt wekelijks goed stomen met een behangstomer. De stoom haalt het eventuele zuur sneller weg dan koud water. Je laminaat zal dan redelijk snel het vocht gaan verliezen.
Voor een noodoplossing voor de rest van dit seizoen zou je wellicht kunnen proberen er een plaatje polyester over te plakken met verlijmende en afdichtende polymeerkit. (bijvoorbeeld die van Saba, Simson of Innotech - let op NIET de dekrubber!!!) Polyesterplaat is vaak wel te vinden bij teakdekkenleggers (die gebruiken vaak 1mm dikke plaat om dekken prefab vacuum op te verlijmen) of anders kun je wellicht bij polyester bedrijven wat afval ophalen (bijvoorbeeld uitgezaagde delen uit een vorm, zoals de gaten voor ramen etc. in een romp).

Sterkte!

En, als je er niet uit komt bel mij dan even. Wellicht kan ik nog wel aan polyesterplaat komen.

Gr. Eric.
C35/37 "Paperino"

Niels

  • Guest
Re: lekkage door scheurtje naast skeg?
« Reply #2 on: 17 June, 2011, 01:59:58 »
Bedankt voor jouw adviezen Eric,

Het laminaat zag er aan de buitenkant redelijk droog uit en ik heb er voor het seizoen vier lagen opgelamineerd aan de buitenzijde, de binnenkant onder hulproerlager (heb ik er gisteren uitgehakt) was wel drijfnat en laat ik dus even open.
Morgenochtend gaat ie er weer in voor de nacht van Spakenburg, hoop dat ie droog blijft anders weet ik het even niet meer.

Groeten,

Niels

Niels

  • Guest
Beste Eric, (en anderen)

Schip is er vrijdag weer in gegaan en helaas kawam er nog steeds water naar binnen, veel hak en breekwerk om te kijken waar het vandaan kwam en ik ben er nu achter.
Staat weer op de kant dus weer kraankosten etc. maar weet nu dat de roerkoning inlaminering de oorzaak is, tussen het vlak en de opgelamineerde laag welke over de roerkoning zit (ca. 1 cm dik) komt water naar binnen.
Ik heb de roerkoning nog niet helemaal "uitgegraven" en ben wel benieuwd hoe men dit vroeger ingelamineerd heeft, zoals;
kit (zo ja welke?) tussen roerkoning en het vlak, etc etc? Heeft iemand een idee? Wel al gezien dat boven de skeg aan de binnenzijde lood ? zit met daaroverheen een dunne laag triplex en daaroverheen de extra gelamineerde laag die de roerkoning en het hulproeras lager aan het vlak verbindt. Ik denk dat het hout ervoor moet zorgen dat er een enigzins flexibele ophanging van de skeg aan de romp bestaat?

Ik moet eerst de stuurstand met kabe, kwadrant etc etc verwijderen om goed bij de roerkoning te kunnen.

Hebben jullie tips voor wat betreft toe te passen materialen en werkvolgorde en waarom deze materialen te kiezen om e.e.a. te herstellen?


Groeten,


Niels

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: lekkage door scheurtje naast skeg?
« Reply #4 on: 20 June, 2011, 00:14:22 »
Hoi Niels,

Moeilijk om met deze info een goed beeld te krijgen van de problemen. Ik heb bij Contest nog nooit gehoord van loszittende laminaten bij de roerkoning.
Daar ik echter aanneem dat je dat zeker weet denk ik dat je het beste nu de zaak (tijdelijk?) van buitenaf kunt afdichten. Dat zal niet eenvoudig zijn omdat de romp terplaatse waarschijnlijk voorlopig nog wel te nat zal zijn om aan te lamineren. Drogen duurt weken, zoniet maanden..  Een mogelijke tijdelijke oplossing is aan de buitenzijde een laag polymeerkit of polyuretaankit smeren. (3-5mm dik / 3-4 dagen wachten voor te water laten.) Dan is de lekkage voorlopig wel weg denk ik.
Blijft er echter de vraag in hoeverre de roerkoning los zit of dat er alleen een scheurtje in het laminaat is ontstaan dat constructief verder geen directe gevolgen hoeft te hebben.
Mocht er toch een scheurtje zitten en is dit klein zou ik er tot de herfst maar mee doorvaren, maar is het groter en vretrouw je het niet dan blijft er weinig anders over dan het geheel goed te drogen en alsnog te lamineren met nieuwe matten en epoxyhars. Hiervoor kun je het beste de scheur zo goed mogelijk uitsliijpen en het gat met wat glasmat en epoxyhars eerst opvullen en daarna met nog 6-8 matjes aflamineren. Dit heeft echter alleen zin als het lekken vanbuitenaf eerst gestopt wordt en het laminaat ├ęcht droog is! (behangstomer i.c.m. goede ventilatie is een optie om dat te bereiken)
Gedurende de winter kun je dan de buitenzijde kaal maken en in het voorjaar met matten en hars herstellen.
Ik wens je sterkte!
Gr. Eric C35/37 "Paperino"

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: lekkage door scheurtje naast skeg?
« Reply #5 on: 23 June, 2011, 21:58:54 »
Hallo allen,


Een bekend zweeds kwaliteitsmerk heeft ook problemen met ingelamineerde bussen voor de roerlagering. Hier is het vaak na 20-30 jaar noodzakelijk om de lagerbussen opnieuw te draaien en in te lamineren. Na lamineren hebben we bij ons schip de buitenzijde met een rupsje Sikaflex afgewerkt. geen enkel probleem en superdroog.

groet,

Sjoerd

SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

 


BJSoft