Author Topic: klapschroef  (Read 6279 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maxbolweg

  • Guest
klapschroef
« on: 08 November, 2012, 07:47:20 »
Hallo,
Heb er zelf geen maar fantaseer er al jaren over: een klapschroef...
Wat zijn de ervaringen; welke zijn goed? Waar moet je op letten? kiwiprop???

Gr, Max

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 979
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: klapschroef
« Reply #1 on: 08 November, 2012, 13:01:02 »
Ik heb er wel eens mee gevaren en er zitten zeker voordelen aan waaronder de snelheidswinst. Maar ik vind dat die onvoldoende opwegen tegen de nadelen (hogere prijs, onderhouds-gevoelig, lastiger bij achteruit, kans op storingen) waardoor ik er niet verder mee ben gegaan. Een Contest 33 zal toch nooit echt een snelheidsmoster worden en met een drieblads 17x15 vast schroef kom ik ook wel op de rompsnelheid.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 256
    • Sailing Camelot website
Re: klapschroef
« Reply #2 on: 08 November, 2012, 23:17:43 »
Hi,

Ik heb geen ervaring met klapschroeven maar wel met vaanstandschroeven. Onder onze 36S alsook onder onze vorige boot (HR 45) zat een maxprop. Erg degelijk (in de virgins een erg zware mooring lijn erin gehad) en een enorm verschil. Achteruit varen geen probleem, wel iets meer onderhoud nodig (smeren). Paparino heeft er dacht ik ook een??

Vrienden van ons hebben een stalen koopmans 43 langkieler. Sinds zij er een Maxprop onder geknald hebben zijn ze vehoorlijk veel sneller. met name met licht weer lopen ze veel beter, el helemaal omdat het schip met zijn smalle kont het water goed loost (net zoals een klassieke contest?).

Een nadeel, de prijs. Als je lange afstanden wilt varen is de aanschaf van een Gori wellicht een idee, deze hebben een "overdrive" stand waarmee je erg veel brandstof kunt besparen. Kiwiprop is ook een vaanstandscroef dacht ik?? schijnt prima te zijn voor lagere vermogens en niet te duur?

Als het uitkan zou ik het zeker doen. Wellicht heeft Erik ervaringen voor en na de klapschroef met zijn 35/37?? Ik heb er in ieder geval met vele tiendduizenden mijlen en duizend+ uur motoren nog nooit ellende mee gehad.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Valentine

  • Guest
Re: klapschroef
« Reply #3 on: 09 November, 2012, 12:54:45 »
Max: Is de afstand tussen Schroef en roer voldoende voor en klapschroef? Als de bladen naar achter staan mogen ze natuurlijk niet tegen het roer aan komen. Anders is en (durdere) vaanstandschroef nodig (bijvoorbeeld von spw, die hebben een model dat niet langer bouwt dan een vaste schroef, aanbod voor Valentine ruim 2000 Euro. Too much...). Nog een voordeel: Het vrag of de schroef nou meedraaid of vaststaat tijdens zeilen is opgelost. Ik laat mijn vaste schroef trouwens meedraaien. Dat kan van het versnellingsbak (ZF was mijn klant en hun hebben gezegt dat het geen problem is) en valentine voelt beter op het roer met draaiende schroef.

Als ik de centen over had, had ik er een van. Meer tuning met maar een enkele verandering kan je aan de romp niet halen. Het verschil s rond een knop hebben tests laten zien en opzichte van en vaststaande vaste driebladsschroef, vooral met wenig wind echt een plus. Daar moet je echt een hoop geld in Zeilen investeeren om et zelfde speedrendement te halen.

Groetjes

Alex


Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: klapschroef
« Reply #4 on: 09 November, 2012, 17:16:49 »
Mijn ervaringen met klapschroeven en vaanstandschroeven zijn niet best.

Na de originele vaste 2 blad-schroef (€ 1500 in 2002) heb ik op advies van de importeur van Gori een klapschroef aangeschaft. Hij deed ook de berekening.
Met de eerste schroef ging ik met 5 knopen stationair de haven door, dus die was niet goed, net als de tweede en de derde. (te weinig toeren)
De vierde (we waren het in-en uit het water hijsen inmiddels spuugzat) deed het qua kracht redelijk vooruit (90% schat ik) en achteruit wat minder (60%?). Het grootste probleem was echter dat het schip bij een toerental  tussen de 1800 en 2200 RPM helemaal begon te shaken. Schroeven trilden overal uit en je werd er knettergek van. Schroef weer teruggestuurd om te balanceren, het was toen welliswaar beter maar  nog steeds niet prettig varen. Zeilend had je bij windkracht 3 wél een kleine knoop extra speed. Na 2,5 jaar ellende (totaal) de schroef geprobeerd terug te geven maar dat werd geweigerd. Mij werd een 3 blads geadviseerd (€ 1900), die zou beter zijn en daar kon ik hem wel (minus 50% afschrijving!) op inruilen. Heb ik niet gedaan. De schroef is verkocht aan iemand met een X37 waarop hij het wel goed schijnt te doen... En wij weer het water op met de oude 3 blads die we nog ergens hadden liggen...

In 2006 toch gekozen voor een Maxprop (3-blads). Deed het voor en achteruit zeer goed (110%!), maar ook die is er eerst 3 x op en af geweest om steeds opnieuw in te stellen (te veel / te weinig power), dus weer 3 x in/uit het water.... Ook hier bleken dus de berekeningen van de importeur niet te kloppen. Daarna deze maxprop met redelijk veel plezier (vooral bij het zeilen overigens, want het scheelt tot Bft 4 ongeveer 1,2-0,4 knoop) gehad tot dat die in 2010 begon te rammelen. In 2011 (voorjaars beurt) geconstateerd dat de schroef volledig "op" was.  Was volgens de (nieuwe) importeur redelijk normaal na zo'n 1000 draaiuren (in 5 jaar). Tja, wij varen nu eenmaal erg veel.  Dus met het antwoord van de huidige importeur was ik het uiteraard niet mee eens, want dat is bij een aanschafprijs van € 2700 maar liefst € 2,70 per uur afschrijving! Heb toen voor het lopende seizoen de vaste 3 bladschroef (had ik nog) er onder gezet en eigenlijk vaart dat veel rustiger en dus zit die er nog steeds onder. Overigens heeft de fabriek onze Maxprop na een vette correspondentie gratis gereviseerd (is voorzien van nieuwe bladen etc.) zodat hij weer als nieuw is. Wellicht (hij staat nu als relekwie naast mijn bureau op een kastje) gaat hij er ooit wel weer eens onder.

Wat wel heel positief van zowel de klapschroef als de maxprop is is met name het feit dat de schroefas niet mee gaat draaien. Dat is rustiger en zondermeer beter dan in het geval dat deze wel mee draait wat onnodige extra slijtage van de keerkoppeling kan geven. Een vast schroef vastzetten (in de achteruit) remt behoorlijk meer dan vrij laten meedraaien. Dat geldt voor de 2 blads, maar des te meer voor de 3 blads schroef.

Dus, mochten de voordelen zwaarder wegen dan de hoge kosten en niet te vergeten alle "hijsa" in en uit het water (dat doet men overigens óók niet voor niets!) dan kan ik de maxprop aanbevelen. Zeiltechnisch prima oplossing en op de motor op zich dus ook. Let er wel op dat deze schroef, ook als je in de winter in het water blijft, minimaal 2x per jaar gesmeerd moet worden met speciaal vet. Hiervoor moet in elk geval het "kontje" even uit het water om er bij te kunnen.

Met vr. gr. Eric

C35/37 "Paperino"

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 256
    • Sailing Camelot website
Re: klapschroef
« Reply #5 on: 11 November, 2012, 15:07:53 »
Allen,

Als we dan de nadelen even op een rijtje zetten:
Op een maxprop past een kleine en relatief dure anode. Ik heb er op zout water binnen een jaar een versleten. Op zoet water geen ervaring. Op zowel de vorige boot alsook op de huidige was de schroef goed berekend. Overigens is een Maxprop zowel in de vooruit stand alsook in de achteruit stand apart af te stellen.

@Eric: op onze vorige boot heeft de maxprop minimaal 1400 uur gedraaid en was nog superstrak, wel idd met relatief veel onderhoud, met name doorsmeren. Op onze Contest is er enige speling. Volgens mij heeft de maxprop onder onze Contest er ook 1000u+ opzitten. Ik heb geen flauw idee wat mogelijke oorzaken zijn.

Wel maak ik er een gewoonte van om de motro in de achteruit te zetten bij een stevige snelheid (dus even door naar 5-6 knotsen) zodat de schroef goed in de vaanstand schiet.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: klapschroef
« Reply #6 on: 11 November, 2012, 21:48:56 »
@ Sjoerd,

De Huidige Maxprop's zijn beduidend lichter van materiaal en uitvoering dan de oude van voor 2004. Ze schijnen daardoor harder te slijten, met name bij het schakelen in achteruit. (mag alleen stationair van de importeur, op noodsituaties na uiteraard!) Wij smeerden de schroef 2 x per jaar met voldoende vet.(het originele vet)  Dat is op zich al een dure grap (hijsen). De annodes gaan 1 seizoen = half jaar mee op 1/4 zout / 3/4 zoet water. Zelfs een nieuwe maxprop heeft (vind ik tenminste) al behoorlijk wat speling. De instellingen van de spoed voor- en achteruit zijn niet eenvoudig. Je hebt er eigenlijk 2 extra handen voor nodig.

Gr. Eric.
C 35/37 "Paperino"

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 256
    • Sailing Camelot website
Re: klapschroef
« Reply #7 on: 12 November, 2012, 13:23:56 »
Dit komt helemaal overeen met mijn ervaring: ons vorige schip had dan naar alle waarschijnlijkheid een (zeer solide) old-school Maxprop, onze Contest heeft dan wellicht een nieuwere.
Een andere verklaring zou kunnen zijn dat onze oude schip een extra transmissie/schroefas-demper gemonteerd had achter de versnellingsbak.
@Eric; zou dit de levensduur ten goede kunnen komen?? Ik neem overigens aan dat een dergelijke demper alsook de installatie net bepaald gratis zijn.
Al met al een waardevolle draad over de langetermijn ervaringen met vaanstandschroeven.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

maxbolweg

  • Guest
Re: klapschroef
« Reply #8 on: 13 November, 2012, 20:04:37 »
Hoi,
Dank jullie allemaal voor jullie reacties op mijn vraag. Ze bevestigen mijn twijfel EN mijn interesse. @alex: inderdaad niet bedacht dat je wel plek voor klapschroef moet hebben....

Ik vind de kiwiprop  charmant: licht;eenvoudig de demonteren volgens verkoper  en redelijk in prijs (geloof voor onder de 1000,- euro gemonteerd en ingesteld onder de boot).
Maar ik twijfel: sterk genoeg? Achteruit varen? Iemand wel eens van problemen gehoord?

Ik vind die 0,5-1,0 knoop zeker een verschil maken, kan bij licht weer net het verschil zijn tussen lopen en dobberen...

Gr, Max

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 529
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: klapschroef
« Reply #9 on: 16 November, 2012, 01:12:26 »
@ Sjoerd:

Wij hebben vanaf de eerste klapschroef een stuwdruklager (Python) met homokinetische as en schokdempende tussenplaat. Bij de plaatsing van de Maxprop was door trillen (na 3 jaar!) de homokinetische as reeds kapotgetrild.. Deze is daarna (2006) vervangen en in 2011 nogmaals. Dus die opmerking die jij maakt lijkt mij niet te kloppen.

Gr. Eric C35/37 "Paperino"

 


BJSoft

SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal