Poll

Heeft iemand ervaring met hermotorisering contest Ht31.

Contest 31ht
0 (0%)
md11c
0 (0%)

Total Members Voted: 0

Author Topic: Hermotorisering contest Ht31  (Read 2098 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Twilight

  • Guest
Hermotorisering contest Ht31
« on: 01 October, 2013, 12:19:11 »
Heb de Md11c over ongeveer 10 jaar laten reviseren. De motor draait nog goed maar loopt warm op de 2de cilinder.  De 2de cilinder heeft een compressie van 19. De 1ste heeft een compressie van 22. De kleppen sluiten goed. De motor verliest onverbrandde diesel en produceert licht grijze rook.

Een nieuwe revisie of nieuwe motor is de mij voorgestelde oplossing.

Heeft iemand ervaring met de inbouw van een nieuwe D1-30 in een contest 31 ht

Groeten Marc

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Hermotorisering contest Ht31
« Reply #1 on: 01 October, 2013, 12:28:00 »
Koelkanalen goed schoonmaken om het warmteprobleem op te lossen. Het issue met de onverbrande diesel kan aan een aantal zaken liggen bv de zuigerveren of een beschadigde cilinderwand. Een totaalrevisie zou niet nodig moeten zijn als het tien jaar geleden goed is gedaan.
Een nieuwe D1-30 is een vrij kostbare hobby, heb je ook al naar de Mitshbishi's en Kubota's gekeken?

Twilight

  • Guest
Re: Hermotorisering contest Ht31
« Reply #2 on: 01 October, 2013, 12:43:35 »
Heb de motor onlangs ontkalkt met mierenzuur. Is onschadelijk voor motorcomponenten en werd verdund toegediend.
Het grote prijsverschil voor de  ligt hem in het uurwerk van de monteur. De prijs tussen Mitsubischi en volvo valt wel mee. Met de huidige korting moet het lukken een D1-30 te kopen voor 8000 euro.

Niels

  • Guest
Re: Hermotorisering contest Ht31
« Reply #3 on: 10 October, 2013, 01:23:25 »
Min ervaring is toch anders, ik ben momenteel bezig met de hermotorisering van mijn 31 en het prijsverschil van volvo met mitsubishi (sole mini 29) valt helemaal niet mee. Een sole koop je momenteel voor 5500 en das een aardig gat met volvo of yanmar. Vergeet niet de extra aan te passen zaken als uitlaat, schroefas, schroef etc etc dat komt er ook bij zelf inbouw wel allemaal bij.
Ben nog wel over de schroef aan het nadenken, heb nu nog een vaste tweeblads links maar gaat hoogstwaarschijnlijk een tweeblads vaanstand schroef worden, liefst natuurlijk een drieblads maar die valt een beetje buiten mijn budget (of heeft er iemand hele goede connecties ;-))

rgeensen

  • Guest
Re: Hermotorisering contest Ht31
« Reply #4 on: 11 October, 2013, 10:12:52 »
Kan je zo n oude md11 nog inruilen en wat is die dan nog waard? Ik heb er namelijk ook 1. Die loopt overigens nog als een zonnetje na ruim 2400 motoruren.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Hermotorisering contest Ht31
« Reply #5 on: 11 October, 2013, 11:31:07 »
Je kan 'em altijd op MP zetten, daar staan ze voor bedragen tussen de 1500 en 3000 euro. Of inruilen evenveel oplevert vraag ik me af, de meeste motorleveranciers kiepen het meteen als oud ijzer de container in.

Niels

  • Guest
Re: Hermotorisering contest Ht31
« Reply #6 on: 11 October, 2013, 21:10:37 »
Ik heb hem inderdaad verkocht via mp, inruilen levert een korting op die hoger is als je niets inruilt ;D
toch worden er nog revisies uitgevoerd maar de onderdelen prijzen maken dat eigenlijk onmogelijk.
Gezien het feit dat ik met schip blijf varen heb ik besloten te investeren in nieuwe motor. Zelfde geldt voor de rol/reef installatie die na 40 jaar trouwe dienst ook deze winter het veld gaat ruimen  ;)

Rob

  • Guest
Re: Hermotorisering contest Ht31
« Reply #7 on: 12 October, 2013, 22:16:20 »
Had in mijn CS32 een 3 cyl. Volvo. Ben zelf goed instaat een motor te reviseren. Kwam er bij demontage echter achter dat reservedelen ontzetend duur zijn en uiteindelijk zelfs vergelijkbaar waren met de aanschaf van een 2e hands Yanmar 29pk.
Moest natuurlijk ook direct de schroef vervangen heb dus direct gekozen voor een driebladsschroef. (Stuk rustiger tijdens nachtelijke tochten waarbij men probeert te slapen)
Heb ook direct een Phyton stuwdruklager geplaatst met als voordeel dat de beweging van de motor niet de schroefaspakking en lager belast.
Probleem was dat de Yanmar ca 100kg weegt terwijl de Volvo meer dan 200kg woog.
Heb dit gecompenseerd dmv een compleet nieuwe ingelamineerde fundatie van DIN balk.
Geweldig resultaat. Stuk rustiger en stiller.

Succes. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Twilight

  • Guest
Re: Hermotorisering contest Ht31
« Reply #8 on: 17 October, 2013, 15:34:51 »
Bedankt voor jullie reacties.

De prijs van 8000 euro geldt enkel voor de motor. Daar komen uit- en inbouwkosten, schroefas, schroef enz nog bij. Het bedrag zal dus nog een stukke groeien.

Heeft er iemand ervaring met aanpassen van de fundering.

Groeten

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Hermotorisering contest Ht31
« Reply #9 on: 17 October, 2013, 16:13:06 »
Bij Slagtech kan je Sole (=Mitsubishi) motoren kopen die worden aangepast aan jouw eigen fundatie. Dat is misschien een interessante optie?  Ze hebben een advertentie  op Marktplaats staan.  En in Amsterdam kan je een Sole 29 laten inbouwen voor 8300,- all-in.  Motor, KK, benodigdheden en BTW, zie advertentie.
« Last Edit: 17 October, 2013, 16:17:17 by BJ »

Twilight

  • Guest
Re: Hermotorisering contest Ht31
« Reply #10 on: 24 October, 2013, 17:23:33 »
Dank voor alle informatie. We hebben beslist een hermotorisatie te laten doorvoerren in Bruinisse. De motor die zal worden ingebouwd betreft een D1-30.
De firma Van SWAAY heeft ons een interressant voorstel gedaan waarbij mij wordt toegelaten bepaalde werkzaamheden uit te voeren onder hun supervisie. Het spreekt voor zich dat dit alles niet gratis is. Bij de kostprijs motor moet je dan ook nog minstens 1/3 bijtellen.

Ik hou jullie op de hoogte van de werkzaamheden.

Behoudens de kosten van hermotorisering had ik reeds een reservatie gedaan bij een andere firma waar wij reeds jaren op winterberging gaan. Hiervoor worden mij annulatiekosten aangerekend.

Op begrip in de watersport moet je bij bedrijven niet rekenen. Zou dit met de crisis hebben te maken.

Groeten,
Marc

Offline BasDronkert

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
  • Gender: Male
Re: Hermotorisering contest Ht31
« Reply #11 on: 29 August, 2017, 15:08:09 »
Beste Marc,
ik ben benieuwd naar je (vaar) ervaringen met de D1-30. Ik heb er zelf ook één en wil die gebruiken om mijn MD11 te vervangen.
mijn MD11 loopt wel goed, maar D1-30 een stuk rustige.
tzhanks in advanced.

Bas
Bas Dronkert
C31 HT, "Good Luck 3"

Offline BasDronkert

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
  • Gender: Male
Re: Hermotorisering contest Ht31
« Reply #12 on: 06 January, 2018, 00:49:12 »
Even een Update. Ik heb nu mijn D1-30 in mijn Contest. Superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Bas Dronkert
C31 HT, "Good Luck 3"

 


BJSoft