Author Topic: Even voorstellen; contest 25  (Read 345 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline vvloon

• Newbie
  • *
Even voorstellen; contest 25
« on: 22 September, 2018, 20:37:34 »
Beste allemaal,

Onverwacht maar erg enthousiast eigenaar geworden van onze eerst contest 25. Een zeer complete zeilboot die je in het weekend kan openen en direct weg kan zeilen. Echt helemaal super.

Echter heb ik één ongemak en ben benieuwd of jullie ideeen hebben waar ik aan moet denken. Mug (zoals onze contest 25 genaamd is) ligt een beetje uit balans, op een oor. Hij helt wat naar links. De vorige eigenaar gaf aan dat dit kan komen doordat zowel de tank, keuken, koelkast, toilet allemaal links zitten. Echter mocht ik met 90 kilo aan de rechterkant staan dan ligt hij enigszins in balans.

Hebben jullie nog andere ideeen wat het kan betekenen of hoe ik het dit verhelpen? Alle hulp is welkom.

Gr. Hil en Vin vanuit Mug te Hommerts

Offline pieter2

• Hero Member
Re: Even voorstellen; contest 25
« Reply #1 on: 22 September, 2018, 20:57:08 »
Welkom op dit forum!
Het beste is om eerst de stand van je mast te controleren met een val. Als de mast scheef staat heeft dat een behoorlijk effect op de helling van de boot. Je moet het natuurlijk wel met windstil weer checken.
De lengte van de top van de mast tot de stuurboord zijde moet gelijk zijn aan die aan de bakboord zijde.
Succes!
Vr gr Pieter
Contest 29

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
« Reply #2 on: 24 September, 2018, 12:03:22 »
Beste Hil en Vin,

Mocht het niet lukken met je mast, dan kun je overwegen wat extra gewicht (of loodballast korrels) aan stuurboord te leggen.

Succes!

Gr. Eric

C35/37 "Paperino"

Offline sjoerd

• Hero Member
    • Sailing Camelot website
« Reply #3 on: 07 March, 2019, 21:30:19 »
Hi,

Je kunt tegenwoordig op zo ongeveer iedere smartphone wel een appje krijgen waarmee je de ligging van de romp kunt checken, bv via de treden van de kajuittrap of iets dergelijks. Ik heb bij mijn boot zoveel mogelijk zware spullen (gereedschap) gebruikt om de boot in balans te krijgen. Ook zwaar proviand gaat bij ons allemaal aan SB, het liefst naar voren. Ik denk dat je zult merken dat wel zon beetje ieder schip niet perfect in balans is. Geen zorgen, probeer de boot gewoon rechter te krijgen met belading.
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

BJSoft