Author Topic: Dek constructie contest 34  (Read 865 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rgeensen

• Guest
Dek constructie contest 34
« on: 23 September, 2013, 22:14:40 »
Een vraag voor de experts. Als ik op mijn contest 34 op het voordek met gewicht op en neer beweeg (zeg maar net niet stampen of springen) dan zie ik mijn mast bewegen. Is dat normaal? Zou het met de sterkte van het dek te maken kunnen hebben?
Nu is het wel zo dat de mast op een maststeun staat en dat de verstaging via het dek via trekstangen binnen aan de romp vastzitten.
Iemand enig idee hoe die beweging in de mast kan ontstaan en of ik dat moet verhelpen en hoe? Kan een iets te slappe voorstag ermee te maken hebben?
Ben benieuwd of iemand me hiemee verder kan helpen. Ik probeer mijn oude contest technisch in goede conditie te houden. Dat heeft me dit jaar tot nog toe niet eens zoveel tijd gekost  :)

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
Re: Dek constructie contest 34
« Reply #1 on: 23 September, 2013, 22:53:02 »
Beste Rgeensen,

Komt mij niet bekend voor als een probleem dat ik eerder heb gezien of van gehoord.

Rijzen er toch wat vragen:

Staat je verstaging wel strak genoeg?
Steunt de mast via een dragende constructie nog wel goed op de kiel?
Is het dek wellicht ergens ingewaterd? (te meten met vochtmeter)
Heb je ook gekeken naar de bevestiging van de trekstanden aan de romp? Zitten die goed vast?

Laat eens weten of je hier iets van kunt vinden.

Succes en groet,

Eric (C35/37 "Paperino")

Offline Archibald

• Jr. Member
  • **
« Reply #2 on: 09 October, 2013, 10:02:02 »
Dag, het springen op het voordek heeft volgens mij een reactie op de babystag, waarvan de bevestiging met boutjes vast zit op het schot tussen voorpiek en douche-ruimte. Door het vaak "pompen, vibreren,trillen" van de mast, als je niet zeilt, kan er ruimte ontstaan zijn. Ik zou de babystag meer doorzetten. 

rgeensen

• Guest
« Reply #3 on: 11 October, 2013, 10:14:14 »
Kijk die baby stag was een goed idee. Even wat afstellen van de babystag en losser zetten van de achterstag en de mast blijft weer stil staan.
Dank voor de tip.

BJSoft